Enkelt fröknäcke

Brukar baka knäckebröd lite då och då. Det receptet jag brukar göra vanligtvis hittar ni här.
Men nu har jag hittat ett nytt recept som är så himla enkelt, behöver inte ens jäsa.
Rör ihop:
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
2 dl vetemjöl (har provat byta ut mot andra sorter också, tex majsmjöl för att få ett glutenfritt bröd)
2 dl kallt vatten
½ tsk salt
ev lite kryddor, jag har gjort både naturellt samt smaksatt med brödkryddor men också med örter
 
Klicka ut på en plåt med en slickepott som får doppas i kallt vatten emellanåt
 
Grädda ca 20 minuter i 200 grader. Passa noga så det inte bränns. Värmen kan ju variera från ugn till ugn.
 
Bra gå-bort-present eller att smaska i sig till kvällstéet.
 
 
1 Nett:

skriven

Det där ser gott ut :)

2 Anonym:

skriven

Det där ska jag prova att baka någon gång. Det ser jättegott ut!

3 BP:

skriven

Maken är heltänd nu. Han har gjort en shoppinglista av dina ingredienser. Själv är jag ingen fan av något knäckebröd. Ska bli spännande att se vad han åstadkommer;-)

4 Anita Malta:

skriven

Gott och nyttigt !! Är det dessutom enkelt skulle jag kunna tänka mig att prova på att baka själv. Det var inte igår precis ;-)

5 Violen på Brandholmen:

skriven

Bra tips på gå-bort-present! Är säkert jättegott!
Ha det bra!

6 susanne:

skriven

Å jag bara älskar fröknäcke! Kan äta det som godis med mycket smör på! ;)
Hoppas ni får en riktigt fin helg!♡
Kram till dig raring!

7 Helena:

skriven

Fröknäcke eller knäckesticks som jag kallar dem är så magiskt gott. Länge sedan jag bakade dem. Tack för påminnelsen. :-)

8 Eva Trillian:

skriven

Fröknäcke som är så gott! Tack för receptet :) Jag gjorde som BP's man: fyllde listan :)
Sv: Har inte testat ännu men imorgon ska jag försöka föra över bilderna från kameran till en extern hjärna via min Chromebook. Håll gärna tummarna ;)
Önskar dig en riktigt skön helg!

9 Anneli - A'la Foto:

skriven

Det såg riktigt roligt ut! Skulle gärna testa en bit! :)

10 Gemsofmylife :

skriven

Åhh vad gott tack för receptet !!
Hoppas du får en härlig helg
Kram

11 Ingrid:

skriven

Fröknäcke är gott, men inget jag fått mig för att göra...

12 Anni:

skriven

Mmm, påminner om det jag brukar göra, måste kolla om det är samma recept!

13 Anni:

skriven

Inte riktigt samma, här var mitt:
http://dubbelhakorna.blogspot.se/2012/01/sprott-och-froigt-knackebrod.html

Kommentera här: