Sista vandringen i Wagrain

Nu har vi kommit fram till lördagen och sista vandringsdagen i Österrike. Vi hade ju redan försökt två gånger på den ena sidan, där det var dimma och regn hela tiden. Men tredje gången gillt heter det ju. De hade lovat strålande sol så vi packade ihop och tog liften upp ännu en gång.

Den här gången var det inga problem att se bergen som skylten visar.

Mäktiga toppar. Och till höger ser man liften upp i den andra delen av byn.

Uppifrån kunde vi också se hela lilla Wagrain där vi bodde.

Satte fart. Första delmålet upp till toppen med korset längre fram.

Lite brant här och där.

Första toppen - check! Vidare mot nästa.

Och så här såg det ut den första gången vi var där. Tror ni förstår varför vi ville göra om det i bättre väder.

Vi närmar oss...

Nästa topp - check! Nu är vi uppe på 2 028 meters höjd.

Härlig utsikt härifrån. Och vi ser hur stigen slingrar sig vidare framåt.

Himlen kunde liksom inte vara blåare än så här!

En paus behöver man alltid.

En av lokalinvånarna som var ute och vandrade. Såg så fridfullt ut där han gick sakta framåt med sin stav.
Den här vandringen gick nerför de sista två timmarna. Blev lite jobbigt för mitt knä. Vi kom fram i en helt annan by och tog lokalbussen hem till hotellet.
Väldigt nöjda med vår vecka i Österrike. Det är ju inte första gången vi vandrar där och absolut inte sista! Dessurtom var hotellet väldigt mysigt. Inget flott och exklusivt men otroligt charmigt och familjärt. Manuela som drev det tillsammans med sin familj var fantastisk. Hade koll på allt och gav bästa servicen hela tiden. Wander- & Familiehotel Erika hette det och det ingick hotell, frukost, göra egna lunchpaket, eftermiddagskaka, 3-rättersmiddag med ett glas vin eller en öl varje dag. Och vi betalade 5 000 kr per person för 7 nätter där. Väldigt bra pris tycker jag för allt som ingick. Trerättersmiddagarna var dessutom egentligen 5-rätters för på förrättsbuffén fanns både soppa och salladsbuffé varje dag. Sen valde man mellan tre olika varmrätter. Sen fanns det ostar på buffén så det åt vi som en mellanrätt. Sen fanns det alltid en tillagad dessert och dessutom glass med chokladsås och rån mm. Tur att vi promenerade hela dagarna annars hade vi väl rullat fram när vi kom hem :)
Vi valde länge mellan att bila eller flyga ner. Hade inte tiden att bila den här gången så det blev flyg. Men sen tog vi en hyrbil i München och hade på så vis ändå tillgång till bil. Alltid skönt att kunna åka på lite utflykter. Skulle vi ha åkt kommunalt från München till Wagrain hade vi fått åka 3 olika tåg och sen blivit upplockade av hotellet i närmsta grannby. Och då skulle man tala om hur dags man ville bli upphämtad. Lite svårt att veta ifall flyget eller nåt av tågen är försenade så det kändes lättast med hyrbil.
Dock lite sugna på att prova på tågsemester genom Europa snart igen. Det gjorde vi senast 1988 så det har kanske hänt en del sen dess. Vi har pratat lite om Slovenien nästa sommar. Någon som varit där och kan uttala sig? Min man var där på jobbresa och fick veta att de skulle ha bra vandring där.

Gems weekly photochallenge - tår

Oj så länge sen det var som jag var med på Sannas roliga utmaning. Det har helt enkelt inte blivit av, men nu är det dags. Veckans ord är tår.

Att hålla tal på sin dotters bröllop funkar inte utan att det kommer en tår i ögat. Inte för mig i alla fall.

Dålig bild, men här kom det också en och annan tår... När jag höll tal på min systersons bröllop i Kanada och visste hur gärna min syster hade velat vara där och se sin son gifta sig... För att inte tala om hur gärna han hade velat haaft sin mamma där!

Små söta babytår.

Tänk vad vi skrattade när vi klädde av oss i iskalla kylan och la upp denna bild på facebook för min man tycker det är så larvigt med alla tår på stränder :)

Men att gå på en strand och doppa tårna i vattnet kan ju vara alldeles underbart.

Så finns de ju såna som har blåa "tår".

Tänkte att idag får det bara bli arkivbilder men när jag sitter här så känner jag hur något kryper på mig (trots att jag nyss duschat). Och denna lilla fästing som bara var 1-2 mm har väl ockå några tår.

Klicka på bilden om du vill se hur andra har tolkat ordet tår:

Åter dimma och oväder

När vi vandrade i dimma och regn häromdagen såg vi ju knappt nåt. Och eftersom vi anande att den vandringen var väldigt vacker gjorde vi ett nytt försök på torsdagen. Soligt och fint nere i dalen. När vi tar liften upp på toppen är det dimma, börjar regna...och de varnar för åska... Kändes inte så kul att ge sig ut. Vi spanande ut över bergstopparna. Helt grått och mörkt åt det håll vi hade tänkt att gå. Men solsken på andra sidan dalen. Vi tog alltså liften ner igen, promenerade till den andra liften och upp på de fjällen istället. Och fick sol hela dagen!

Många små alpsjöar uppe bland topparna. De används på vintern till snökanonerna.

Här fanns en perfekt "soffa" att vila på en stund :)

Älskar såna här slingrande stigar och att gå där det är öppet och inte för mycket skog.

Den här skylten hade ju kunnat vara med på skyltsöndagen igår. Men det tänkte jag inte på då. De är väldigt rädda om sina små grodor och skyddar dem med skyltar och staket.

Där det är mer vandrare och fordon där sitter staket så grodorna inte ska bli ihjälkörda. Flera kilometer långa grod-staket.

Inte bara grodor som fanns där. Här sitter en liten mus och en myra och samtalar på stigen :) Trodde först musen var skadad för den var knappt rädd när vi kom. Men sen sprang den iväg.

Den här dagen blev det lite kortare vandring. Kanske fyra timmar. Gott att hinna med lite after walk på balkongen. Eftermiddagskaka ingick varje dag på hotellet men vi hann oftast inte hem till det. Så det gällde att passa på den dagen vi hann :)

På kvällen gick vi en promenad ner till byn och lyssnade på lite musik.

Tappenkarsee

Torsdagen tog vi bilen förbi Kleinarl och vidare förbi Jägersee. Kom fram till en parkering där vandringen började.

Det var Manuela som ägde vårt hotell som tipsade om denna tur. Först var det en grusstig uppför i en timme och 45 minuter... Ganska brant på sina håll... Lite trist.

Men sen kom vi upp till Tappenkarsee och denna fantastiska utsikt. Några var så varma så de kastade av sig kläderna och hoppade i sjön. Var nog inte så många grader i denna alpsjö.

Vi vandrade längs med sjön bort mot första lilla stugan/restaurangen.

Åt en macka där och kollade kartan så vi hade koll på leden sen.

På med ryggan igen och stigen gick iväg rätt upp bakom restaurangen.

Vackert även från det här hållet.

Stigen var brant och dessutom lite lerig och hal efter regnet dagen innan.

Här börjar vi komma en bit upp.

Nu är vi ännu högre. En del snö kvar på topparna.

Skön härlig vandring mitt ute i fjällmarken. Berg så långt man kan se åt alla håll.

Nu börjar det äntligen gå nerför igen.

Kom ner vid nästa restaurang där vi tog en öl och käkade lite.

Nu var vi bakom sjön och vandrade längs med den tillbaka och sen samma väg ner till parkeringen. 6½ halvtimme tog hela turen. Och det var 1000 meter i höjdstigning så det var en rejält tuff tur. Och väldigt härlig!

På kvällen efter maten gick vi till en lokal festival med österrikisk musik, öltält mm. Lite mysigt. Vi var fortfarande lite trötta efter vandringen så vi gick hem skapligt. Precis när vi kom tillbaka till hotellet öppnade sig himlen och regnet vräkte ner.

Söndag betyder skyltsöndag så avslutar med några skyltar. Det är BP som förvaltar Skyltsöndagen.

Den sista restaurangen på dagens vandring. Så härligt i Österrike eftersom det finna små Gasthaus överallt.

På de flesta ställen var det bra skyltat och tiderna stämde ganska okej.

Den dagen det var dimma däremot tyckte vi inte alls skyltarna stämde med stigarna. Men det visade sig att stolpen hade trillat så när vi lyfte upp den så den hamnade i rätt position stämde det betydligt bättre.

Lite fyndig skylt eftersom djur på tyska heter Tiere. Och man ska respektera djuren.

Njut av en paus står det på skylten. Och det gjorde vi!

En av de högsta topparna vi var uppe på, mer om den vandringen i nästa inlägg.

Vandring i alla väder

Onsdagen var det dimmigt och kallt. 3 grader när vi kom upp med liften.

Lite svårt att se leden och toppen. Man såg ett tiotal meter framför sig bra, sen blev det svårare.

Efter någon timme började dimman lätta lite. Men då kom regnet istället.

Vi var så kalla så vi inte kunde röra fingrarna. Då var det gott och skönt att få komma in i ett Gasthaus. Värdinnan hade eldat i spisen. Vi kunde hänga upp våra blöta kläder på tork. Och den varma nudelsoppan var helt underbar!!

Regnet slutade och vandringen  gick vidare.

Nästa stopp var det t-shirt och en kall öl utomhus som gällde. Det kändes så varmt och skönt i solen, men vi kollade vädret och det var 6 grader i skuggan just då.

När vi kom tillbaka till liften såg man första toppen från långt håll. Lite skillnad från morgonen.

Lammerklamm och Hallstatt

På tisdagen skulle det mest regna så vi tänkte att vi tar bilen och åker iväg på utflykt. Först åkte vi fem mil norrut till Lammerklamm. Där kan man vandra längs grottor och en lång ravin.

Man gick på en liten spång i bergsväggen. Kändes lite läskigt ibland.

Sen åkte vi österut till Hallstatt. En gammal klasskompis till mig tipsade mig om det när vi träffades på gymmet. Han hade inte varit där men hade själv blivit tipsad om att åka dit. Hallstatt ingår i Unescos världsarvslista och anses vara en av världens vackraste byar.
När vi närmade oss byn blev det mer och mer trafik. När vi skulle svänga in i själva byn var varenda parkeringsplats full. Vi fick åka vidare och överallt längs vägen där det gick att stanna var det fullt med bilar. Efter 6 km kom vi till nästa by och stannade för lunch för vi började bli vrålhungriga. Sätter på google maps för att se hur långt vi har till Hallstatt och då viar google maps att vi kan ta båten dit.

Så 2 minuters gångväg från lunchstället fanns båten. Det var dessutom en liten guidad tur på sjön innan den kom framtill Hallstatt.

Fint litet sagoslott som vi passerade.

Och vem skulle inte vilja bo här med en egen liten ö :)

Nu är vi i land och har gått en bit upp.

Där fanns den finaste kyrkogård jag någonsin sett.

Och där finns ett ben-rum. Hela det här rummet består av kranium. När kyrkogården blev för liten beslöt man att gräva upp de döda och bara spara huvudena.

Man har ristat in deras namn och årtal på varje. Konstigt nog var det väldigt vackert. Inte alls makabert som man skulle kunna tänka sig. Än idag kan man skriva in i sitt testamente att man vill ha sitt kranie där.

Det här är den mest kända vyn över staden. Den ligger som inhuggen i bergen och ända nere i vattnet.

De som bor i husen har varsit litet båthus de kör in i.

Vissa delar påminde lite om Visby med gränder och blomster.

Sen blev det en powerwalk tillbaka till bilen och då regnade det förstås. Men det var skönt med en promenad i alla fall och vi hade torra ombyten i bilen. Glada och nöjda att vi besökte denna lilla charmiga by.

Wagrain

I söndags bar det av till Wagrain i Österrike. Ligger lite söder om Salzburg. Vi flög till München och tog hyrbil därifrån. Funderade på att bila hela vägen från Sverige men då hade vi behövt några dagar till på oss. Så det blev en kompromiss med flyg och hyrbil. Då kan vi ändå åka runt här nere.
Kom fram till hotellet lagom för att hinna med en drink före maten.

Gick en liten kvällspromenad och spanade in närmsta omgivningen. Älskar alla blommor de dekorerar husen med i Österrike!

Nästa morgon tog vi liften upp direkt på morgonen och vandrade iväg.

Vacker hängbro i rep för att komma över sjön.

Finns alltid gott om bänkar att vila på eller bara njuta av utsikten.

Här var det ett ganska brant och stenigt parti men det gick bra.

Gott om blommor fast vi är uppe på nästan 2 000 meters höjd.

Och dessa baggar fanns i  hundratals.

Här var vi uppe bland moln och dimma.

Kossornas vattenbalja.

Jag blir nöjd när jag får se blommor och djur och han blir nöjd när han får se lite hydraulik :)

Lunchpaus.

Där bodde dessa sötnosar.

Lite brant ibland.

Snart uppe vid liften igen efter några timmar ute i Alperna.

Internet på hotellet är uruselt så det har inte funkat att lägga upp bilder de andra dagarna. Får se när det funkar nästa gång.

Sommarutflykter och 75-årskalas

Ett par veckor har gått sen sist.

Vi har varit på Blidö och hälsat på våra vänner där.

Alltid lika mysigt och avkopplande att vara där.

Min man har ju jobbat fram till den här veckan så jag har haft gott om tid att plocka blåbär. Har för första året någonsin börjat lyssna på en del av sommarpratarna. Då går det fortare att plocka.

Har även provat att torka blåbär. Tog många timmar i ugnen. Har dem i en glasburk nu. Får se hur länge de håller. Men de är otroligt smakrika.

Efter regnet har det börjat bli en del kantareller också.

Och så har det ju blivit några besök i denna fina glasskisok :)

Och ett par besök i den riktiga glasskiosken Sternersborg.

Många härliga kvällspromenader har det blivit.

Och en härlig långpromenad med picknick. Det var riktigt gott med en Aperol Spritz uppe på berget.

Idag fyller min mamma 75 år!

I lördags åkte jag och syrran hem till mamma och kidnappade henne. Vi åkte till Sternersborg och käkade glass, sen vidare till Lagårn i Ullsta och tittade på deras konstutställning.

Efter det åkte vi till Skeppsta Hytta och där hade de ocksås en konstutställning. Vi blev visade in bland en massa hängande lakan. Man fick gå som i en labyrint mellan lakana och här och där stod strålkastare och rökmaskiner. När kommer vi till själva utställningen undrade vi? Men det visade sig att det var lakana som var själva utställningen. Väldigt skumt!!

Då var det roligare att gå in i själva glashyttan.

Där fanns mycket fint. Ebba von Wachenfeldt som driver Skeppsta Hytta är känd även utomlands, säljer en hel del av sin konst i Japan och USA.

När vi kom tillbaka hem till oss hade övriga i familjen tagit sig dit och vi skålade och sjöng för mamma. Hon blev rejält överraskad.

Härligt väder hade vi också!

Sen blev det middag.

Och tårta såklart. Gjorde en kladdkakebotten med hallonmousse. Fick godkänt av pappa som varit bagare i hela sitt liv :)

Vi har också sålt min lilla pärla. Kommer fortfarande ihåg känslan när vi köpte den. Min första nya bil efter en drös med begagnade skruttbilar som jag knappt vågade lämna kommunen med. Men eftersom min man oftast åker tåg till både Göteborg och Arlanda så står ju hans bil mest hemma. Och nu när jag inte har hästen kvar är det lite lyxigt att ha två bilar.

Häromdagen när min man hade sprungit och kom fram till utegymmet vid stranden hör han någon som hysteriskt skriker på hjälp. Han rusar dit och det visar sig att en flicka i rullstol och hennes mamma hade kört ner på denna brygga, flickan backar och rullstolen välter bakåt ner i vattnet, gör en kullerbytta bakåt och hon hamnar under vattnet. Fastspänd med flera band eftersom hon var svårt handikappad, rullstolen vägde 150 kg. Hennes mamma och pappa kastade sig i vattnet, mamman kunde inte ens bottna där. De försökte spänna upp banden medan flickan satt fastspänd under vattnet. Två andra killar hoppade i och hjälpte till och min man satt på bryggan och höll flickans huvud ovanför vattenytan när de fått upp rullstolen en bit. Till slut kom räddningstjänsten också. Allt gick bra men vilket fruktansvärt trauma för flickan och hennes föräldrar.

Nyss var sonen och jag ute och tog ett kvällsdopp. Jätteskönt!

På söndag bär det iväg till Österrike. Vandring står på schemat. De har visat regn varje dag så vi får väl se hur det blir.

Mias Mix

En mix av livets fröjder helt enkelt.