Redan tredje advent

Förra inlägget var första advent och nu är det redan tredje advent. Det har varit fullt upp med både familj, jobb och nöjen. 
 
Förra helgen åkte jag och min man upp till Stockholm för en långhelg på hotell. Vi bodde på Scandic Downtown Camper mitt i stan, torsdag till söndag. 
 
Besökte bla julmarknaden på Skansen. Planerade allt så vi skulle slippa trängas med folk. Och vi lyckades som ni ser! 
 
 
Det var rått och kallt men fanns sköna eldar att värma sig vid. Jag tog en varm gulaschsoppa till lunch. 
 
 
 
Vi passade även på att äta tidiga middagar när det var relativt tomt på restaurangerna. Denna kväll åt vi mexikanskt. Många skyltar i denna restaurang och det passar ju bra till skyltsöndagen hos BP
Vi gick även lite på stan direkt när det öppnade. Mer folk ute på gatorna än inne i butikerna då. 
 
Fler skyltar och dessa är från hotellet. 
 
 
Denna vecka har jag varit i Bonniershuset i Stockholm och hade sex utbildningar på tre dagar. Intensivt och roligt! Förutom trafiken!!! Det tog 1½-2 timmar enkel resa varje dag. Nästan 4 timmar om dagen i bilköer. Jag förstår inte de som sitter i dessa köer varje dag. 
 
Ännu en skylt. Igår blev Sverige åter igen världsmästare i innebandy. Underbart! Har tagit det lugnt i helgen och kollat på skidor, handboll och innebandy. 
 
Tobbe, killen längst till höger, är en gammal lagkompis till sonen. De spelade innebandy tillsammans och har vunnit SM-guld tillsammans som 14-åringar. 
 
När det gäller julen känns läget under kontroll. Köttbullar och crepes ligger klart i frysen. Julklapparna är handlade. Och lägenheten är pyntad, det gör jag till första advent. Vi har inte riktigt bestämt om vi ska ha gran i år, men det lutar åt att det blir en gran. Den köper vi nu i veckan i så fall. Ska göra lite julgodis men det kan man ju inte göra för tidigt för då är risken väldigt stor att det är slut innan jul! 
Ska också göra kaviarfrestelse men den gör jag alltid dagen innan julafton för den är inte god att frysa. Nu i veckan ska jag göra ostpastejerna. Och sen är det bara att slå in julklapparna och rimma lite. 
 
Avslutar med ännu en skylt, nämligen kyrkans adventskalender. 
 
 
1 BP:

skriven

Tusen tack för att du skyltar och länkar:-)
Ja, inte bloggar du regelbundet, men då och då så...
Hotellet är riktigt coolt. Har aldrig övernattat där men gått runt i entréhallen och bara fascinerats över idéerna hur man kan göra utsmyckningar på ett minst annorlunda sätt.
Ni valde ju vinterns hittills kallaste helg för att gå på Skansens Julmarknad. Så jag gissar att det inte var mycket folk där även i "rusningstid".
Har heller aldrig förstått folk som pendlar från säg Norrtälje till Stockholm varje dag med köer från Åkersberga. Det är ju likadant från de södra förorterna. Skulle aldrig offra så mycket fritid i en kö. Dessutom har ju köerna ökat dramatiskt efter restriktionerna lättades. Folk ville inte trängas på tåg och bussar och tog bilen in till sina jobb istället. I och för sig ett klokt beslut med tanke på Omikron, men ändå.
Önskar dig en riktigt Glad Jul redan nu:-)

2 Ditte:

skriven

Vda trevligt med en helg i Stockholm. Och "Down Town Camper " är ju både trevligt och har ett bra läge. Här har vi, trots att vi bor på Söder också övernattat. Gillar deras "sky bar" och även deras SPA.
Roligt att ni kunde se och uppleva Stockholm utan trängsel.
Förstår att det var kämpigt att pendla in till stan. Undrar hur folk står ut att sitta i dessa köer varje dag. Är tacksam för att Stockholms området har bra kommunikationer. Värre har det ju nu varit med SJ:s tåg som inte gått p.g.a. personalbrist.
Önskar dig en bra vecka. ¨

3 KajsaLisa:

skriven

Downtownmiljön gillar jag, häftigt med kanoter i taket. Lite annan homestyling än Skansen, men jag gillar bägge.

4 Paula:

skriven

Visst var det ett coolt hotell! Och på Skansen var det ju nästan folktomt, eller har du lyckats trolla bort dem från fotona? Då var det mer folk i lilla Sundborn. Längtar faktiskt till Skansen, det var så många år sedan jag var där, har säkert hänt massor, kände inte alls igen byggnaden ni besökte. Ja snart står julen för dörren, jag är ju ingen julälskare men för småttingarnas glittrande ögon kapitulerar man förstås. Kålrotslådor tillagade igår, imorgon ska grannarna få smaka på vårt eget lilla gemensamma julfirande i källarlokalen. Trubadur finns på plats så det blir julsånger också. Gillar granngemyt!
Ha en fin vecka, kram

Kommentera här: