Gemsweekly photochallenge - sur

Veckans ord är sur. Och sommeliér som jag är så tänker jag ju genast på Sur lie. I Frankrike finns ett vindistrikt som heter Loire och där gör man bla Muscadet-viner. Torra fruktiga viner som man gärna dricker till ostron. Om man vill ha lite extra karaktär på vinet gör man en Muscadet sur-lie. Det innebär att man låter vinet ligga kvar på sin jästfällning innan man buteljerar. Ofta från höst till vår. Smaken blir mer rund och komplex och det kan bli ett litet stick av kolsyra i vinet. Denna metod används även i champagne. 
 
Lånad bild från Systembolaget där de säljer denna Sur-lie. Nr: 2275 och kostar 85 kr om någon vill prova. 
 
Hur andra har tolkat ordet sur ser ni om ni klickar på bilden:
 
 
 
 
 
1 Mia:

skriven

Wow, här var det kunskap på hög nivå!! Tack för det :)

2 Vilt og vakkert:

skriven

Heisann, det var nytt for meg, men jeg skal heller ikke skryte på meg å være vinkjenner ;:OD)

3 Klara Ovidia:

skriven

Wow vilken läcker tolkning!

4 Klara Ovidia:

skriven

Wow vilken läcker tolkning!

5 Violen:

skriven

Fyndig tolkning! Kul att återknyta bekantskapen med ett vin som jag inte har köpte på länge.
Ha det gott!

6 Biggeros:

skriven

Utan tvekan en bra tolkning på surhetsgrad. Tack för tipset och ha en bra dag 🤗

7 Paula:

skriven

Vilket passligt tema för en somelier minsann! Vet du, jag dricker inte längre vin, först reagerade min mage på vita viner som tydligen var för sura. så då gick jag över på rött, men sen började magen krångla även med dem, så då gick jag över på öl. Och magen är jättenöjd...hihi
Kram

8 Ditte:

skriven

Tack för en jättebra tolkning av veckans ord. Vad roligt att få veta mer av en som kan!Vin dricker jag dessutom gärna- Tackar också för vintipset.
Ha det gott!

9 Helen:

skriven

För mig som inte ens lärt mig gilla vin än var detta något nytt men intressant! Som jag förstår på din beskrivning är vinet inte surt (vilket jag som inte dricker vin tycker de flesta är 😂). Bra tolkning av temat!

10 BP:

skriven

Det bidraget lär du nog bli helt ensam om, för du är nog den enda sommelièren bland deltagarna. Å på köpet lärde jag mig nåt nytt - hade aldrig hört talas om sur-lie, trots att jag faktiskt druckit Muscadet.
Ett unikt bidrag! Toppen!

11 KajsaLisa:

skriven

Själv har jag snöat in på suröl, men det där kanske man skulle testa.

12 Susjos:

skriven

Snygg tolkning av ordet sur.
Å tack för tipset!
Kram och ha en skön helg!

13 Stare Ström:

skriven

Det kände jag inte till. Låter spännande. Måste kanske testa.

14 Ditte:

skriven

Har idag köpt hem det vin du föreslog inför bokklubb på måndag. Spännande att testa.

15 Ditte:

skriven

Verkar bli fel när jag skriver min bloggadress. Gör ett nytt försök.

16 MrsSusanne:

skriven

Vilken härlig och lärorik tolkning och vilken kunskap du delar med dig love it
Tack fin Mia

17 Beppan:

skriven

Suveränt! Vilken knorr på lösningen av veckotemat!
Gillar dessutom vinet .-)

18 Beppan:

skriven

Suveränt! Vilken knorr på lösningen av veckotemat!
Gillar dessutom vinet.

19 Anni:

skriven

Jaha, det borde jag ju vetat när vi bilade i Loiredalen. Kunde gott ha fått slinka med någon flaska!

Kommentera här: