Ökensafari

Nu börjar det bli dags att lägga ut de sista bilderna från Förenade Arabemiraten. Var ju ett tag sen vi kom hem...
Sista anhalten, då fick vi äntligen bo vid havet och stranden!

Vårt hotell.

Vi letade efter solstolar i skuggan. När det är 44 grader i skuggan går det liksom inte att vara i solen. Och vattnet var så varmt så man brände sig på fötterna längst inne på det grunda. Man fick skynda sig ut och upp.

På kvällarna kunde man sitta ute och njuta av solnedgången. Ville man ha en drink fick man sitta på grann-hotellets sida då ingen alkohol serverades på vårt hotell. De flesta ställen i Förenade Arabemiraterna serverar ingen alkohol. Men bredvid de tidigare hotellen hittade vi ett par sportbarer där man kunde ta en öl.

Den enda extra utflykten vi bokade var öken-safari. I min fantasi såg jag framför mig hur vi åkte runt i öknen och såg kameler i solnedgången. Riktigt så var det inte.
Vår guide var totalt kass. Han kom en timme för sent till hotellet och hämtade oss. Och då pratade han i telefon och presenterade inte ens sig själv. Satt helt tyst i bilen så min man började ställa massa frågor hur det hela var upplagt. Vi var 6 i vår bil och sen ytterligare 6 från vårt hotell i en annan bil. De andra hade fått en jättebra guide och de var motorintresserade, körde cross mm så det var ju kul för dem med en bra guide.

Vi åkte ca 45 minuter och sen kom vi till en stor plats där man kunde köra fyrhjuling eller cross i öknen. Man kunde rida kamel, man kunde handla souvernier, fanns kiosker, toaletter mm. Jag hatar allt sånt där kommersiellt! Vi var där i ca en timme och det var varmare än varmast. Ännu hetare än där vi bodde. Tänk att gå vilse i öknen... Skulle inte palla länge.

Något som däremot var häftigt var att se landskapet medan vi körde bort dit. Precis som snön yr ut på vägarna här hemma blåste sanden ut i stora drivor på vägen. På vissa ställen hade man knappt kunnat passera i vanlig bil. Lite kul med kamel-skylten också :)

Sen skulle vi åka till själva safari-turen. Tog kanske 10 minuter ytterligare med bil. Då började jag förstå vad det handlade om. Vi skulle köra rally bland sanddynorna. De andra började varna för åksjuka och illamående. Jag som dels är lite rädd att åka fort och dels väldigt åksjuk, åker inte en endaste liten karusell. Började känna mig lite nervös... Dessutom börjar guiden säga att spyr man i hans bil kostar det 500 derham (1 500 kr). Då frågade jag om han kunde stanna ifall man började må illa. Nej, det finns påsar, säger han. Och sen bar det ut bland sanddynorna i Saharaöknen!

Full fart, upp och ner, han körde upp på en kam för att snabbt väja ner i en dal osv. Hela 45 minuter körde vi runt i full fart. Livrädd från en början, sen mindre och mindre rädd och till slut var det ganska kul :) Klarade mig dessutom från att bli illamående. Tog några filmsnuttar men funkar inte att lägga ut film på bloggen tyvärr.

Sen efter 45 minuters ökenrally stannade bilarna och vi fick gå ut och titta på solnedgången. Tänk, jag fick min solnedgång i öknen i alla fall!

Sand, sand, sand åt alla håll, så långt man kunde se. Hade faktiskt ingen aning om att Sahara-öknen fortsätter in i Asien. Var tvungen att kolla på kartan sen efter att vi hade varit där.

Efter ökensafarit åkte vi vidare till ett gammalt fort i öknen där vi fick en fantastisk middag.

Lite olika dansare och shower var det också.

Det var vår första organiserade resa. Kommer säkert bli fler men det är en stor omställning när man är van att resa helt på egen hand. Summa summarum var vi nöjda med resan. Fanns en del minus och en del plus. På minussidan var bla: att vi var alldeles för lång tid på de obligatoriska utflykterna. Ca två timmar hos en matthandlare eller juvelerare blir lite långt. Vår guide vi hade hela veckan var en ung tjej från Turkiet, väldigt charmig och kunnig, men vi märkte ganska snart att hon pratade massor innan utflykterna, för att  sälja in dem. Sen efteråt frågade hon ingenting... Då var det dags att sälja in nästa sak. Och guiden på ökensafarit hamnade på minussidan. De två första hotellen låg lite tråkigt efter stora vägar, men vi var knappt nåt på hotellen. Servicen var toppen överallt, ja nästan överallt. De har ju en annan kvinnosyn och ett sällskap i vår buss var en kvinna i 40-årsåldern som åkte med sin pappa. Hon blev lika arg varje gång hon betalade notan och sen gav de växeln tillbaka till hennes pappa. Likadant när jag beställde en sandwich när jag blev akut hungrig, jag bad att få utan det och det... Då vänder hon sig till Jörgen och upprepar min beställnng för att se om det blev rätt. Du får fråga min fru sa han då. De är inte vana att vi kvinnor beställer och betalar. Men vi har fått uppleva en helt annan kultur, se massa spännande saker, besökt en moské, besökt fyra av de sju olika emiraten, fått massor av värme!

1 BP:

skriven

Synd att du inte skrev var ni var på ökensafari. Minns att vi såg icke turistiska safaris med shejkar i beach buggies köra uppför "sandstup", men vi åkte aldrig på en tur.
Sanddrivorna på motorvägarna minns jag också, liksom varningsskylten för kameler. Å vi fick faktiskt bromsa in en gång för några kameler som korsade vägen.

Himla synd med en dålig guide som inte ens kan hålla tiden. Antar att er tur kostade en slant, så det är verkligen urdåligt!

Kulturkrock och deras kvinnosyn - suck! Där har man en lång väg att vandra om man säger så. Det var ju först ifjol som saudiarabiska kvinnor fick köra bil...

2 Åke:

skriven

Så mycket läckert ni har varit med om :) Spännande bilder du visar upp. Filmer på Bloggen: Lägg upp på YouTube och där finner du en länk som du säkerligen kan lägga in. Superläckra bilder från solnedgången :)

3 Anni:

Nu läser jag ju inläggen i fel ordning men ojojoj vilka annorlunda resor ni gör! Sahara ser onekligen helt overkligt fantastiskt ut och du är minsann mycket tuffare än man först tror ;-) Superläcker bild på dig där i all sanden!