Tappenkarsee

Torsdagen tog vi bilen förbi Kleinarl och vidare förbi Jägersee. Kom fram till en parkering där vandringen började.

Det var Manuela som ägde vårt hotell som tipsade om denna tur. Först var det en grusstig uppför i en timme och 45 minuter... Ganska brant på sina håll... Lite trist.

Men sen kom vi upp till Tappenkarsee och denna fantastiska utsikt. Några var så varma så de kastade av sig kläderna och hoppade i sjön. Var nog inte så många grader i denna alpsjö.

Vi vandrade längs med sjön bort mot första lilla stugan/restaurangen.

Åt en macka där och kollade kartan så vi hade koll på leden sen.

På med ryggan igen och stigen gick iväg rätt upp bakom restaurangen.

Vackert även från det här hållet.

Stigen var brant och dessutom lite lerig och hal efter regnet dagen innan.

Här börjar vi komma en bit upp.

Nu är vi ännu högre. En del snö kvar på topparna.

Skön härlig vandring mitt ute i fjällmarken. Berg så långt man kan se åt alla håll.

Nu börjar det äntligen gå nerför igen.

Kom ner vid nästa restaurang där vi tog en öl och käkade lite.

Nu var vi bakom sjön och vandrade längs med den tillbaka och sen samma väg ner till parkeringen. 6½ halvtimme tog hela turen. Och det var 1000 meter i höjdstigning så det var en rejält tuff tur. Och väldigt härlig!

På kvällen efter maten gick vi till en lokal festival med österrikisk musik, öltält mm. Lite mysigt. Vi var fortfarande lite trötta efter vandringen så vi gick hem skapligt. Precis när vi kom tillbaka till hotellet öppnade sig himlen och regnet vräkte ner.

Söndag betyder skyltsöndag så avslutar med några skyltar. Det är BP som förvaltar Skyltsöndagen.

Den sista restaurangen på dagens vandring. Så härligt i Österrike eftersom det finna små Gasthaus överallt.

På de flesta ställen var det bra skyltat och tiderna stämde ganska okej.

Den dagen det var dimma däremot tyckte vi inte alls skyltarna stämde med stigarna. Men det visade sig att stolpen hade trillat så när vi lyfte upp den så den hamnade i rätt position stämde det betydligt bättre.

Lite fyndig skylt eftersom djur på tyska heter Tiere. Och man ska respektera djuren.

Njut av en paus står det på skylten. Och det gjorde vi!

En av de högsta topparna vi var uppe på, mer om den vandringen i nästa inlägg.

1 Paula:

skriven

Hej, det ser så himla härligt ut på era vandringar! Visst blir jag sugen, men känner mina begränsningar. Ochfina skyltar kunde ni bidra med till temat!

2 BP:

Vilka helt underbara bilder från vandringen. Åsså alla dessa fina "lokala" skyltar. Tusen tack för dom:-)
Precis som Paula ser jag också mina begränsningar här, men det är fantastiskt att åka (läs: gå) snålskjuts med er:-)

3 Biggeros:

skriven

Vilken otrolig vandring i den Österrikiska alperna=) Du fick även med skyltningen dvs Respektiere ( djuren) fyndig skylt!!
Vilken otrolig dimma! Vilken tur att skyltarna visade tillbaka igen=)))
Kram

4 Ditte:

skriven

Känner att jag kämpat på för att hänga med här på vandringen. Så vackert! När jag ser dina bilder kommer minnena från mina tidigare vandringar upp igen. Glada minnen.
Fint också med alla skyltar du fick med här. Och bilderna i sig från Alperna är ju skyltar i sig.

5 Eva Trillian:

skriven

Funderar på om jag kommit någon vart överhuvud taget på en sådan vandring ;) Varje vacker ny plats hade jag velat stanna och bara njuta.