Sommarutflykter och 75-årskalas

Ett par veckor har gått sen sist.
 
Vi har varit på Blidö och hälsat på våra vänner där. 
 
Alltid lika mysigt och avkopplande att vara där. 
 
Min man har ju jobbat fram till den här veckan så jag har haft gott om tid att plocka blåbär. Har för första året någonsin börjat lyssna på en del av sommarpratarna. Då går det fortare att plocka. 
 
Har även provat att torka blåbär. Tog många timmar i ugnen. Har dem i en glasburk nu. Får se hur länge de håller. Men de är otroligt smakrika. 
 
Efter regnet har det börjat bli en del kantareller också. 
 
Och så har det ju blivit några besök i denna fina glasskisok :) 
 
Och ett par besök i den riktiga glasskiosken Sternersborg. 
 
Många härliga kvällspromenader har det blivit. 
 
Och en härlig långpromenad med picknick. Det var riktigt gott med en Aperol Spritz uppe på berget. 
 
Idag fyller min mamma 75 år! 
 
I lördags åkte jag och syrran hem till mamma och kidnappade henne. Vi åkte till Sternersborg och käkade glass, sen vidare till Lagårn i Ullsta och tittade på deras konstutställning. 
 
Efter det åkte vi till Skeppsta Hytta och där hade de ocksås en konstutställning. Vi blev visade in bland en massa hängande lakan. Man fick gå som i en labyrint mellan lakana och här och där stod strålkastare och rökmaskiner. När kommer vi till själva utställningen undrade vi? Men det visade sig att det var lakana som var själva utställningen. Väldigt skumt!! 
 
Då var det roligare att gå in i själva glashyttan. 
 
Där fanns mycket fint. Ebba von Wachenfeldt som driver Skeppsta Hytta är känd även utomlands, säljer en hel del av sin konst i Japan och USA. 
 
När vi kom tillbaka hem till oss hade övriga i familjen tagit sig dit och vi skålade och sjöng för mamma. Hon blev rejält överraskad. 
 
Härligt väder hade vi också! 
 
Sen blev det middag. 
 
Och tårta såklart. Gjorde en kladdkakebotten med hallonmousse. Fick godkänt av pappa som varit bagare i hela sitt liv :) 
 
Vi har också sålt min lilla pärla. Kommer fortfarande ihåg känslan när vi köpte den. Min första nya bil efter en drös med begagnade skruttbilar som jag knappt vågade lämna kommunen med. Men eftersom min man oftast åker tåg till både Göteborg och Arlanda så står ju hans bil mest hemma. Och nu när jag inte har hästen kvar är det lite lyxigt att ha två bilar. 
 
Häromdagen när min man hade sprungit och kom fram till utegymmet vid stranden hör han någon som hysteriskt skriker på hjälp. Han rusar dit och det visar sig att en flicka i rullstol och hennes mamma hade kört ner på denna brygga, flickan backar och rullstolen välter bakåt ner i vattnet, gör en kullerbytta bakåt och hon hamnar under vattnet. Fastspänd med flera band eftersom hon var svårt handikappad, rullstolen vägde 150 kg. Hennes mamma och pappa kastade sig i vattnet, mamman kunde inte ens bottna där. De försökte spänna upp banden medan flickan satt fastspänd under vattnet. Två andra killar hoppade i och hjälpte till och min man satt på bryggan och höll flickans huvud ovanför vattenytan när de fått upp rullstolen en bit. Till slut kom räddningstjänsten också. Allt gick bra men vilket fruktansvärt trauma för flickan och hennes föräldrar. 
 
Nyss var sonen och jag ute och tog ett kvällsdopp. Jätteskönt! 
 
På söndag bär det iväg till Österrike. Vandring står på schemat. De har visat regn varje dag så vi får väl se hur det blir. 
 
 
 
1 BP:

skriven

Vilket toppen inlägg, bortsett från traumat med flickan och rullstolen. Usch, vilken mardröm!

Stort GRATTIS till din fina mamma. Så fint ni firade henne. Å tårtan såg verkligen supergod ut. Klart, du har ju haft världens bästa läromästare:-)

Grattis även till Bubblan. Min andra bil var en bubbla, fast den var inte lika fin som din eller din mans.

Önskar dig en toppen (vandrings-)semester i Österrike. Vem vet, du hittar kanske ne Edelweiss till där;-)

2 Anni:

skriven

Först njuter jag som bara den av att se blåbär, glasskiosk, kantareller, Bengt Elde, glaskonst och din fina mamma.
Sedan ryser jag av att läsa om olyckan med rullstolen. Fy sjutton vilken mardröm! Vilken tur att ni var så många i närheten som kunde hjälpa till <3

Hälsa nu Alperna så mycket. Berätta att jag längtar tillbaka :-)

3 Paula:

skriven

Men vilken dramatik i sjön! Vilken tur att ni och andra fanns i närheten och kunde komma till undsättning! Var det bara otur eller felkonstruerad brygga? Vilken tur i oturen att allt avlöpte väl! Nu glömde jag bort alla trevligheter du berättade om innan. Men jag minns mig ha sett glada sommarmänniskor och en underbar skärgård.

Kommentera här: