Lammerklamm och Hallstatt

 På tisdagen skulle det mest regna så vi tänkte att vi tar bilen och åker iväg på utflykt. Först åkte vi fem mil norrut till Lammerklamm. Där kan man vandra längs grottor och en lång ravin.
 
 
 
 
Man gick på en liten spång i bergsväggen. Kändes lite läskigt ibland.
 
Sen åkte vi österut till Hallstatt. En gammal klasskompis till mig tipsade mig om det när vi träffades på gymmet. Han hade inte varit där men hade själv blivit tipsad om att åka dit. Hallstatt ingår i Unescos världsarvslista och anses vara en av världens vackraste byar.
När vi närmade oss byn blev det mer och mer trafik. När vi skulle svänga in i själva byn var varenda parkeringsplats full. Vi fick åka vidare och överallt längs vägen där det gick att stanna var det fullt med bilar. Efter 6 km kom vi till nästa by och stannade för lunch för vi började bli vrålhungriga. Sätter på google maps för att se hur långt vi har till Hallstatt och då viar google maps att vi kan ta båten dit.
 
Så 2 minuters gångväg från lunchstället fanns båten. Det var dessutom en liten guidad tur på sjön innan den kom framtill Hallstatt.
 
 
Fint litet sagoslott som vi passerade.
 
Och vem skulle inte vilja bo här med en egen liten ö :)
 
 
 
 
Nu är vi i land och har gått en bit upp.
 
Där fanns den finaste kyrkogård jag någonsin sett.
 
Och där finns ett ben-rum. Hela det här rummet består av kranium. När kyrkogården blev för liten beslöt man att gräva upp de döda och bara spara huvudena.
 
Man har ristat in deras namn och årtal på varje. Konstigt nog var det väldigt vackert. Inte alls makabert som man skulle kunna tänka sig. Än idag kan man skriva in i sitt testamente att man vill ha sitt kranie där.
 
Det här är den mest kända vyn över staden. Den ligger som inhuggen i bergen och ända nere i vattnet.
 
De som bor i husen har varsit litet båthus de kör in i.
 
Vissa delar påminde lite om Visby med gränder och blomster. 
 
Sen blev det en powerwalk tillbaka till bilen och då regnade det förstås. Men det var skönt med en promenad i alla fall och vi hade torra ombyten i bilen. Glada och nöjda att vi besökte denna lilla charmiga by.
 
 
1 BP:

skriven

De första bilderna var oerhört dramatiska, och byn som jag aldrig hört talas om verkligen pittoresk och otroligt vackert belägen. Som en sagoby tycker jag.
Det där med dödskallarna var aningen makaber kan jag tycka, speciellt där man textat namnen på skallarna. Nu ska jag googla var Hallstatt ligger.

PS. Himla snygg regnkappa i min favo färg:-) DS.

2 FREEDOMtravel:

skriven

Vilken vacker natur! Älskar de här miljöerna!

3 Paula:

skriven

Vilka fantastiska ställen det finns inte alls så långt hemifrån. ni verkar ha nosat upp de absolut mest sevärda. Tänker Norge när jag ser första fotona. En minnesvärd resa förstår jag, tack för turen! Kram

4 Anni:

skriven

Åh! Jag som älskar klyftor och gångar som den där blir alldeles lyrisk av dina bilder! Minns första gången, när maken och jag gick Partachklamm utanför Garmisch-Partenkirchen 1989, sedan dess är jag såld. Njuter för fullt av dina foton.
Och så byn och den vackra båtfärden på det - vilken dag ni hade!

5 Susjos:

skriven

Vilka vyer! Verkligen vackra bilder!
Kram ;-)

6 Eva Trillian:

skriven

Inte svårt att förstå att det är ett populärt resmål. Vilken vacker plats!

Kommentera här: