Vårt vackra Gnesta

Idag har varit en tung dag för de flesta butiksägare i Gnesta. En man fick något tokryck i natt och slog sönder ca hundra glasrutor. Nästan alla butiker är drabbade. Som tur var grep de honom. Det har varit mycket skriverier och bilder på Gnestas facebooksida. När jag var nere och handlade såg jag många som fotade det hela. Själv kunde jag inte fota det, kändes fel mot butiksägarna. Ni som vill se och läsa mer kan kolla här
Jag kände istället att jag ville fota allt det vackra och fina i Gnesta. För om man bortser från att själva centrum är vandaliserat så har vi ju en fantastiskt vacker liten by. 
Gick en promenad och började med Gnestahöjden, det gamla ursprungliga Gnesta. 
Små smala gator och gamla trähus. 
 
Lite intressant information om Gnestahöjden. Gnestas äldsta hus längst ner till höder. 
 
Fortsatte nerför Trappgatan.
 
Härifrån har man en fantastisk utsikt ut över Frösjön och Frustuna kyrka. 
 
Fortsatte ner mot Bryggeriet och båtbryggan. 
 
Här har man byggt en jättefin strandpromenad. 
 
Här har någon gjort en jättesnögubbe. Nästan så man hade blivit lite rädd om man hade gått här på kvällen. 
 
Lite längre fram håller ändarna hus. Här matas de av var och varannan människa som går förbi. 
 
Vår nya fina badplats mitt i byn ligger öde i dimman. 
 
Någon har i alla fall varit vid utegymmet. 
 
Den klassiska bilden över Gnestahöjden utifrån Frönäs. Men idag kan bara vattentornet och husen anas lite i dimman. 
 
Härligt motljus. 
 
Även lekplatsen är helt öde idag. 
 
Älskar det här trädet som grenar sig ut över sjön. Fantastiskt att det kan vara nästan liggande utan att ramla... 
 
Vandrar hemåt och kan inte annat än njuta av vår vackra vinter och vårt vackra Gnesta! 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Fina Mia, bra skrivet , fina bilder som förmedlar hopp

2 Anonym:

skriven

Fina Mia, bra skrivet , fina bilder som förmedlar hopp

3 FREEDOMtravel:

skriven

Otroligt vackra vinterbilder! Väldigt tråkigt med förstörelsen ...!

4 LG:

skriven

Jösses vilka vackra vinterbilder.

5 Violen på Brandholmen:

skriven

Toppenbilder från Gnesta i vårt vackra Sörmland! Nu är det riktigt vinterväder några dagar. Passa på och njut!
Har inga direkta tips om Island mer än varma och vindtäta kläder. Det är ett otroligt vackert land och man kan fotografera hur mycket som helst.
Ha det gott! Kram!

6 BP:

skriven

Vilka drömbilder du har tagit. Vykort allihopa! Betydligt trevligare att titta på än skadegörelsen. Så onödigt och hemskt. Bra att polisen grep förövaren. Hoppas han får ett rejält straff!

7 Eva Trillian:

skriven

Inte så friskt att göra så - hoppas personen blir omhändertagen efter sina behov!
DU bjuder på fina bilder :) det är skönt att komma ihåg att det kan vara vackert också!

8 Annette:

skriven

Vilka fantastiska bilder från ert fina samhälle! Till och med en lekplats kan bli magisk i rätt ljus och med rätt fotograf. Jag var också ute i helgen och försökte fota kölddimman, men lyckades inte lika bra som du. Tråkigt med galningar som går lösa... I Norrtälje blev en kvinna nyligen knivhuggen flera gånger i ryggen vid ett rån, helt oprovocerat när hon redan var bunden, och gärningsmannen hade sagt att han ändå inte hade något att förlora på att göra det... Hemskt.

9 Ake:

skriven

Så fint du respekterade detta elände och inte tog några bilder. Må personen få vård... Underbar rundtur i Gnesta. Jag gillar varje bild! Snyggt förevigat. Dina härliga bilder i dimman WOW! Motsolen, vackert! För ca 15 år sedan brann mitt föräldrar hem ned, jag var snabbt på platts, en bardomskamrat hjälpte ut min mor raskt så jag fick info direkt när han tog ut henne och hem till sig, min lillebror som och bodde i husets källardörr kunde rädda några saker med brandkårens hjälp innan dom stoppade oss att gå in mer osv. Men till saken: Folk stod och fotade, jag körde bort en tidningsreporter i ilska, flera ringde dagarna efter och sa vill du ha bilder? Jag har film osv. Detta var en stor tragedi, mor fick med sig en jacka som var för stor (brorsans jobbarjacka) som Per slängde åt henne, en t-shirt och sina blå postbyxor joggin som satt på henne. Resten gick upp i rök. När vi kom tillbaka efter första lasset med våra motorcyklar hade barandkåren knackat ned huset med en grävare som gått in på taket över källaren. Huset var stort och innehöll 3 lägenheter på vardera 120 kv. + ett garage jag byggde 1990 med källare på 90 kv. (Jag bodde själv på övervåningen i närmare 15 år) Detta var en stor tradegi!!! Gissa hur det var att hämta mor klockan tolv på natten från min kamrat? Mor bodde sedan hos oss barn i 90 dagar, ja hon hade nyligt opererat lårbenshalsen så Per med fru fick ut min mor efter han slagit in sidorutan och gått in och räddat min mor som var helt oveten om att övre lägenheten var övertänd. Han hade sett när en ruta exploderat så han tvärnitade och backade tillbaka de kom hela familjen från badhuset klockan tre. Mor öppnade inte på ringsignalen därav han bröt sig in... hon kunde ju knappt gå. Han hade iakttagit att någon var hemma. Hur som helst ville jag inte ha några bilder alls. Mor sa tydligt att vi inte skulle spara någon. Jag har dock tidningsurklippet kvar i min bok. Snacka om att strö salt i såret för värst var han som filmat och ringde upp!!! Nu vet de flesta att jag fotat sedan 1964... och min far fotade och filmade osv. Pappa lämnade jordelivet 91. Jag förlorade inget för garaget vart det inte mer än att en tegelsten gjorde en liten buckla på taket... husets fasad var tegel så det vart liksom som en skorsten av det hela, branden sågs milsvidd.

10 Anni:

skriven

Så besviken man blir på mänskligheten när man läser om hur vissa beter sig. Dessa glasrutor som är så dyra för butiksägare att byta ut. Så otroligt onödigt och bedrövligt!
Sedan blev jag alldeles matt av att läsa Åkes kommentar att jag nästan glömmer av att skriva om dina fina bilder från Gnesta. Jag har aldrig varit där, men vet att mina föräldrar hade vänner som bodde där. Gillar den bild av Gnesta som du ger mig och hoppas att du går samma promenad i sommar så jag kan jämföra foton!

Kommentera här: