Mera Island

Vädret slår om väldigt fort på Island. Alla dagar utom en har startat med blå himmel. Sen har det blåst, regnat, varit kallt, solsken om vartannat. När vi åkte österut var riksväg 1 (den som går runt hela ön) avstängd pga blåst. Här kom vi med nöd och näppe över med vår lilla Polo. Vägen helt översvämmad. Vattnet gick en bra bit upp på bilen. Men kolla den blå himmeln! Alltid något. 
 
Dag 3 på Island åkte vi till Seljalandsfoss och Seljavallalaug. Det är inte bra skyltat på Island har vi märkt. Och vissa saker är det inte skyltat alls till... 
 
De flesta som åker till Island badar i Blå Lagunen, den mest kända av alla deras 2000 heta källor. Den är väldigt stor och turistisk och såvida man inte bokar en paketresa där den ingår ska man boka biljetter dit ett halvår i förväg. Vi kände tidigt att det är inget för oss. Vi lästa om Seljavallalaug där det skulle finnas en het källa mitt i naturen. Dit åker vi, tänkte vi. Bara att det fanns inte en enda skylt dit. Vi åkte ca en mil för långt innan vi förstod att vi hade missat den. Vände och åkte tillbaka och fick till slut prova att åka in på småvägar och till slut kom vi rätt. 
 
En liten pool mitt ute i naturen. Mycket mer i vår stil. Tyvärr inte så varmt som vi hade önskat. Kanske 35 grader... 
 
Vattnet som kom direkt ur berget var skållande hett. Sen blandar de med kallvatten. 
 
Vi åkte även till Seljalandsfoss, det enda vattenfall på Island där man kan gå in bakom vattnet. Men när vi såg hur totalt dyngsura alla var hoppade vi över det. Inte så kul att fortsätta resan totalt plaskvåt. 
 
Det var fyra olika vattenfall på ett ganska litet område. 
 
Den här lilla bäckcen slingrade sig fram längs hela dalen och jag gick ut på grästuvorna för att fota lite. Tyvärr gav grästuvorna vika och plums hade jag trillat i... Först med ena foten och sen med andra. Totalt dyngsur om båda fötterna och en bit upp på benen. Och vi som inte ville gå bakom vattenfallet... 
 
Längs vägarna går det islandshästar överallt. De har så mycket grönt gräs att äta så min häst skulle bli vansinnigt avundsjuk om hon såg det... På vissa ställen går de bland jättehögt gräs och bara huvuden sticker upp här och där. 
 
 
 
 
1 Ditte:

skriven

Har nu läst i kapp. Vilken resa ni gör- Island har jag ännu inte besökt men planer finns och har funnits och än mer efter att ha följt med dig. Har följt din resa på Instagram och verkligen blivit inspirared. Fantastiska bilder! Önskar er fortsatt fina dagar.

2 BP:

skriven

Kan inte låta bli att skratta åt det faktum att jag verkar åka snålskjuts med två bloggare (Elisabet och dig) som visserligen båda besökt Island men uppenbarligen hittat helt olika "motiv". Det är faktiskt himla kul kan jag säga.

En sak kan jag dock säga - föredrar dina bildmotiv, även om de visar översvämningar och folk i vinterkläder;-)

3 Anni:

skriven

Första bilden är så overklig, klarblå himmel och översvämning på en gång. Vackert och läskigt på samma gång.
Vet att maken och sönerna badade i Blå Lagunen, inte sjutton bokade de tid ett halvår i förväg. Men det var kanske femton år sedan så det kan ha varit annorlunda då. Er "bassäng" såg inte lika lyxig ut, men vadå 35-gradigt vatten är väl varmt? Nog är det fascinerande att det kommer skållhett vatten ut ur berget sådär? Mäktigt!

4 FREEDOMtravel:

skriven

Oj, är det sant att man måste boka Blå Lagunen så långt i förväg nu?? Jag har varit där två gånger, men aldrig bokat. Men det är iofs några år sedan ... Oavsett var det nog en bra idé att hitta ett annat bad! Det är nog betydligt mysigare! Men trist att den inte var varm nog ... Hoppas du såg mitt svar! Det var dock inte till någon hjälp eftersom jag inte varit där ...

5 Eva Trillian:

skriven

Njuter vidare av er Islands-resa :) Tack för att vi får följa med!
Island ligger verkligen på min "Bucket-list"!!

Kommentera här: