Köpenhamn

Förra veckan åkte vi en snabbis till Köpenhamn. Tisdag till torsdag bara. Vi tog flyget dit. Egentligen tar det ungefär lika lång tid med bil som flyg om man räknar att man ska vara två timmar innan på Arlanda, sen resa hemifrån 2 timmar innan det. När man kommer fram ska man ta tåg eller nåt in till stan och hotellet. Men mycket skönare att flyga än att sitta i bilen så många timmar.

Stationsbyggnaden mitt i stan är ganska maffig tycker jag. Det var dessutom bra skyltat och lätt att hitta.

Det var 32 i skuggan och somliga sökte sig till solen och andra till skuggan.

Viktigt med mycket vätska när det är varmt!

Mysiga hus och restauranger i Nyhavn. Köpenhamn är en stad jag bara passerat förut. Ätit lunch på genomresa, bytt tåg, bytt flyg. Det här var första gången jag verkligen gick omkring i Köpenhamn och såg staden.

Eftersom vi gillar att promenera mycket sökte vi även upp grönområden och parker.

Blev promenader både dagtid och kvällstid. Ingen shopping alls. Min man är så nöjd att jag inte gillar att shoppa. Vi gick in i en butik för vi ville svalka oss lite, men det fanns ingen ac där så snabbt ut igen.

Besökte gamla militärområdet.

Strosade längs vattnet.

Självklart gick vi bort till Den lille havfrue, den lilla sjöjungfrun, som skapades av Edward Eriksen. Han blev inspirerad av HC Andersens saga och modell var hans fru.

Vi promenerade också genom Christiania. Det var otroligt färgglatt där. Förvånasvärt många barnfamiljer. Luktade väldigt sött... Många skumma personer, men blev förvånad att det inte var så stökigt som jag trodde. Nu gick vi i och för sig där mitt på dagen.

Nästan alla deras restauranger serverade ekologiskt och veganskt. Men vi vågade inte äta nåt där. Man vet ju aldrig vad det är i maten.
Dagen efter vi var där gjorde polisen en razzia där läste vi i tidningen.

Anledningen till resan var att vi firade silverbröllop. Jösses vad åren går. 32 år tillsammans och 25 som gifta. Hoppas på många fler!

Blev champagne både på restaurangen och hotellet.

Hemma igen har vi hunnit vandra sörmlandsleden.

Cyklat 3 mil med vänner.

Tidiga löpturer innan värmen kommer.

Bakat lera med Charles. Här han gjort sig själv, Martin, mormor och morfar :) Vi lekte en hel dag, både inne och ute, gick och badade mm. Sen var vi ganska slut båda två. Kanske mest jag :)

Så har jag ju varit ute och kollat blodmånen precis som halva Sveriges befolkning.

Här börjar förmörkelse avta och solen åter lysa på månen.

Spännande att stå och följa.

Nu är det snart dags för nästa resa. På måndag åker vi till Island. Ska bli riktigt spännande. Har längtat dit i flera år. De har visat 13 grader och regn för hela perioden varje dag vi tittat. Men idag när vi kollade visade de uppehåll. Vi får se. Vi kommer i alla fall inte att behöva svettas nästa vecka.

1 Anne-Mari:

skriven

Takk for herlege bilde frå København.
Eg har vore der to gongar og har lyst dit igjen, der er så koseleg og mykje å sjå.
Du kan gle deg til Island sjølv om der ikkje er så varmt.
Der er fantastisk natur og mykje fint å oppleve.
God tur.
Klem

2 BP:

skriven

Nu verkar det fungera igen att kommentera hos dig. Skrev två kommentarer som inte kom upp. De har kanske hamnat i skräpposten.
Stort GRATTIS till Silverbröllopet, vilket ni firade med stil i Köpenhamn. Nyhavn är ett läckert område och Christiania är väl också rätt "normalt" idag, då man "städat upp" där har jag läst.

Måste nog säga att jag föredrar gå runt i Köpenhamn och besöka massvis med pitstops mot att cykla tre mil i värmen;-)

Eloge för dina bilder av blodmånen! Av alla bilder jag sett på olika bloggar har du nog lyckats bäst med att fånga månens färg. Bra jobbat där!

Då ytterligare extremhetta är på väg hit, tycker jag nog att ert val av Island för "nedkylning" är alldeles utmärkt. Njut!

3 Ake:

skriven

Grattis till Silverbrölloppsdagen 🤗 Köpenhamn så spännande. Många fina bilder du bjuder upp med, ha det så trevligt på Island👍 En barndomsvän tog en resa dit i sommar med...

4 Susjos:

Härliga foton från fina Köpenhamn! Har varit där ett par gånger, men mest på Ströget och Nyhavn. Pinsamt nog har jag inte sett "den lille havsfruen"!
Grattis till silverbröllopet!! Visst går tiden fort? Vi firade silverbröllop för två år sedan...som sagt, tiden går fort!
Vilken härlig och ibland lite för varm sommar vi har haft!
Va spännande med Island, då blir det tjocka tröjor med i bagaget! ;-D
Kram!

5 FREEDOMtravel:

skriven

Köpenhamn är en fin stad! Jag har inte varit där på evigheter. Nu blev jag sugen på att åka dit snart igen! :)

6 Anni:

Vad bra att du löste kommentarsproblemet. Knepigt när saker ändras utan att man förstår det.