Prag och Christmas Show

Förra helgen var vi ju i Prag, En väldigt trevlig stad. Påminde en hel del om Budapest med floden som delade staden i två delar, många gamla fina byggnader, många broar. 
 
En riktigt stor och pampig gran på torget i gamla stan. Vi bodde 200 meter därifrån på ett jättebra hotell. 
 
Fanns gott om ställen med glühwein eller varm äppelcider. 
 
Lite festligt att penséerna blommade och sen en julgran i bakgrunden :) 
 
Karlsbron eller Charles Bridge är den äldsta och mest kända av alla deras broar. Uppkallad efter Karl !V som var kung av Böhmen. På bron utkämpades strider mellan svenska armeén och gamla stans befolkning. 
 
Kvällsbild på bron med kyrka och slottet i bakgrunden. 
 
Bild i dagsljus från bron mot slottet. 
 
Många mysiga små gränder med kullersten. 
 
Och den här helgen var vi i Globen på Konsumentföreningens Show of Christmas. Vi tog med oss mina föräldrar eftersom pappa fyllde i lördags och en av hans stora idoler är Lill-Babs. Synd att det inte var pappas knä hon satte sig i. 
 
Mark som Ängla-Mark :) 
 
Magnus Carlsson
 
Victoria
 
Martin Stenmark
 
Peter Jöback
 
Sabina
 
Alla var fantastiskt duktiga men det va inte alls lika juligt som jag trodde det skulle vara. Men toppen på alla sätt och vis. Och lite festligt att Anni från bloggen Vardagsnjutning satt strax framför mig :) 
Kvällens höjdpunkt var när Peter Jöback sjöng Halleluja! Helt magiskt! Hela Globen nynnar med och tänder sina mobiler. 
 
 
 
 
 
 
1 Anni:

skriven

Tänk - Prag, Globen och jag i samma inlägg :-D

Visst är Prag en mysig stad? Jag skulle gärna åka dit så här års också, var ju där i somras.

Fina bilder du fick från Globen! Undrar om det är mitt rufs som anas under Magnus Carlsson? Vet inte riktigt i vilken vinkel du såg mig. Nog är världen liten! Jag var glatt överraskad av hur bra det var, även om jag också trodde det skulle vara juligare. Det kändes helknas när Lill-Babs började sjunga om sommar och grönt :-D

Varm kram med önskan om riktigt julmys hos dig <3

2 Marina:

skriven

"Ängla-Mark" den var bra!!
Visst är Prag en fantastiskt härlig stad. Jag har varit där en gång och skulle mycket gärna åka tillbaka för att utforska den mer.

3 BP:

skriven

Har sett många bilder tagna i Prag under alla årstider, och jag har aldrig hört ett dåligt ord om den staden. Jättekul! Å vilket perfekt väder ni hade. Bra tajming där:-)

Å visst är världen liten, åtminstone den stockholmska:-) Verkligen ett roligt sammanträffande att ni satt så nära varandra.

Själv var jag på Stjärnjul i lördags, där det inte heller "bara" var juligt, vilket jag gillade skarpt!

4 Paula:

skriven

Hej, jag skulle gilla många gamla fina städer i Europa, tyvärr har jag aldrig valt att åka till såna resmål, o på den gamla goda tiden då jag var ute o for så var weekendresor inte så vanliga. Jag har alltid dragits norrut till de stora tomma vidderna., haha
Tänkte nu när jag tittade på Allt för Sverige och alla amerikaner som tycker det är så fantastiskt med alla gamla hus, det är ju något som helt saknas på den "nya" kontinenten. Kullerstensgator skulle jag njuta av idag när jag inte längre strosar omkring i högklackat utan i fotriktiga rejäla skodon. Ha det så gott, snart byter vi år i almanackan igen. Och God Jul till dig och familjen

Kommentera här: