Mini-semester

För ett par månader sen köpte jag nya längdskidor. Har haft vallningsfria i mängder av år och längtade efter "riktiga" skidor. Så när jag hade köpt dem sa jag till min man att nu måste vi åka upp till fjällen och prova dem. Kom inte iväg förrän denna helg som var och vi åkte inte så högt upp i landet utan nöjde oss med Falun så frågan var om det skulle finnas någon snö kvar??
 
Jo då, konstsnöspår fanns det. Killen i receptionen sa att 3,3 km plus 15 km var öppet. Så vi åkte ett par varv på 3,3-spåret på fredagen när vi kom upp. Hade det inte funnits snö var planen att bila till Mora och åka där istället. Alltid roligt att komma tillbaka till Mora eftersom sonen pluggade och bodde där i 3 år. Blev många resor dit. Men nu fanns det ju spår så då slapp vi ju bilresan. Skönt tyckte vi och begav oss ut i spåren även på lördagen. Alla spår gick tillsammans i början och efter ett par kilometer när 15 km-spåret skulle vika av, då såg det ut så här:
 
Inte en gnutta snö... Grundlurade... Det var ju faktiskt inte 1 april på fredagen när vi frågade... Bara att fortsätta på 3,3-spåret. Det fanns även två olika 2,5 km-spår så vi körde på dessa tre spår tills vi hade åkt dryga milen. Och det var fruktansvärt backigt, upp och ned hela tiden, några ganska rejäla backar. Och det var helt fantastiskt att kunna diagonala uppför backarna, med jättebra fäste. Så mycket roligare att åka när man inte har bakhalt varje steg. Skidorna får klart godkänt!
 
Promenerade några timmar i Falun, detta var en gammal silversmedja.
 
Fanns många mysiga gränder.
 
Om man ville kunde man bo i det gamla fängelset.
 
Vi bodde här! Utseendet är förstås inspirerat av hoppbackarna.
 
Nu har de även gjort små barnhoppbackar.
 
Aldrig i livet att jag skulle utsätta mig för detta. Och då är det här den minsta barnhoppbacken.
 
Utsikt uppifrån toppen.

På söndagen blev det en lång härlig vandring innan vi satte oss i bilen och åkte hemåt igen. Medan vi åkte skidor spanade jag in en härlig fårhage med fina stenmurar.
 
Där blev en perfekt plats för vår picknick.
 
Och innan vi satte oss i bilen gick vi in i sporthallen och tittade på arenan och tänkte tillbaka på när sonen tog sitt första SM-guld här i Falun. 2007 tog hans lag Hölö-Järna SM-guld i innebandy för 14-åringar. Senare blev det ytterligare 2 SM-guld med Mora. Efter slutsignalen var vi mammor så stolta och glada så vi rusade in på planen med serpentiner och konfetti. Härliga minnen!
 
 
I går var det officiell invigning av bygget som ska bli vår nya bostad nästa år.
 
Det första spadtaget. Ska bli spännande att följa bygget under årets gång. Lovar att ni kommer få se många bilder därifrån!!
 
Hoppas  det är bra med er alla. Ber om ursäkt att jag är så dålig på att besöka era bloggar. Har inte haft varken tid eller ork.
 
 
 
 
1 Ama de casa:

skriven

Kul att ni fick lite snö så att skidorna blev testade :-) Har inte åkt längdskidor på mååånga år - dom fick stanna i Sverige när vi flyttade hit 2006, bara slalomskidorna fick följa med :-)

Spännande med bygget!

2 Annette:

skriven

Det är så roligt att se hur sportiga ni är, det inspirerar :) Skall ni flytta? Det har jag missat. Spännande!

3 Helen:

skriven

Jag köpte mig ett par "riktiga" skidor för ett par år sedan och det är stor skillnad. De gamla vallningsfria använder jag ändå ibland, speciellt när det är lite snö och gräs och stenar tittar fram, med de gamla skidorna behöver jag inte vara försiktig.
Vad spännande att din grabb också spelat innebandy! Min äldste son (född -93) spelade också men inte på samma nivå. Vi var på en stor cup i Mora en gång, minns tyvärr inte vilket år.

4 BP:

skriven

Snacka om tvära kast. Alltså från Faluns snöspår, hoppbacken, byn och idrottshallen till ert nya boende. Jätteroligt inlägg.
Fastnar på det otroligt snygga hotellet och att det inte fanns en levande varelse på gatan i Falun.
Kul att återuppleva sonens SM-medaljer - walking "Memory Lane" när den är som bäst!

5 Anni:

skriven

Men så mysigt i Falun, med minnen och lite snö ;-) Så tuffa ni är som ger er ut på sådana där tandpetare, jag försökte en gång men kunde inte hålla balansen bra alls. Nä, det behövs gamla hederliga turskidor om jag ska klara det.
Lite lustigt att jag just sett hur Bygglovsgänget åkte rullskidor i kvällens program! Tänkte på dig då och så får jag sedan se detta!

Spännande med bygget, hoppas verkligen att de håller tidplanen sedan.

Och du, första juni låter toppen! <3
Jag har inte fått svar på MR än. Något är det, frågan är vad och hur det ska behandlas.
Kram.

6 cissi:

skriven

En sån härlig minisemester ni verkar ha haft! Det är roligt att besöka platser som man har lite minnen ifrån.
Spännande med ert nya boende, ska bli spännande att hänga med när det byggs!
Kramar

7 Marina:

skriven

Jag förstår att det inte hjälpte hur bra skidorna än var på den där delen av spåret...skulle alltså ha underlättat med lite hjul istället ;)
Härligt att få återuppleva lite minnen! Och visst kan man sakna alla de där timmarna på olika läktare under de åren då ungarna höll på och vi föräldrar utsattes för allehanda spänningsmoment.

8 Eva Trillian:

skriven

Härligt med en helg iväg på äventyr :) Tur att ni hittade snö, även om den var konstgjord!
Spännande med bygget. Ska bli kul att följa det här hos dig!

9 Hemmamammafru:

skriven

Hemmamammafru.bloggplatsen.se

Vi tänder ett ljus
för alla drabbade
och deras familjer
i Stockholm!
Ta hand om er själva och varandra!

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

10 Biggeros:

skriven

Vilket inspirerande inlägg med mycket på gång. Ingen hade kunnat påverka mig att ställa mig i hoppbacken. Du sade det var barnhoppbacken=○
Spännande att följa med i ert husbygge// kram

11 Hemmamammafru:

skriven

Till ALLA ER som ställde upp igår och hjälpte varandra! WOW NI ÄR FANTASTISKA! Utan er hade vi inte gjort detta möjligt, ETT STORT TACK till alla er som taggade era vänner som behövde hjälp och ett ETT STORT TACK till alla er som delade sidan och inlägget! Tillsammans lyckades vi hjälpa så otroligt många, vilket idag har uppmärksammats i Expressen! All ni som på något sätt har varit involverade, hjälpt till på något sätt och fått hjälp, ni är guld värda allihop! Jag och min familj hoppas att alla till slut fick en god natts sömn i trygghet! Tack!

Kommentera här: