Få det gröna att räcka längre

Idag är det dags för Hållbar livsstil hos Helena. Helena firar dessutom 1 år med sin nya blogg, grattis!
 
Nu när våren närmar sig blir jag väldigt sugen på att odla, så frön mm. Men det dröjer ju ganska länge innan det går att flytta ut något. Så länge nöjer jag mig med sånt man kan odla året om på köksbänken.
Som detta:
Ärtskott, en av mina absoluta favoriter.
 
Man lägger vanliga gula ärtor i blöt i ett dygn, gärna ekologiska. Sen planterar man dem i en bytta/kruka. Fyller på med ca en cm jord ovanpå ärtorna. På två veckor har de vuxit så här mycket. Bara att klippa ner i sallad, på ostmackan mm. Så gott!
 
När jag behöver köpa ny sallad så köper jag alltid minst två och planterar dem i jord och sen skördar jag bara de yttersta bladen hela tiden. Då fortsätter de växa inifrån och jag har färsk sallad jättelänge! På sommaren brukar jag sätta 4-5 st i en stor kruka och då räcker salladen nästan hela sommaren.
 
Man kan även sätta snutten av salladen i ett glas vatten. Här är det romansallad som fått växa upp på nytt.
 
Även basilikan planterar jag om i kruka och passar på att toppa den och sätta skotten i vatten.
 
När de fått lite rötter planterar jag dem i en ny kruka och vips har jag ännu mer basilika.
 
På det här viset behöver jag inte köpa nytt hela tiden utan får ut så mycket som möjligt av plantorna. Dessutom är det trevligt att ha massa grönt på köksbänken.
Vill ni se andra bidrag om Hållbar livsstil så gå in här och kika:
 
 
 
1 Helena:

skriven

Vilket härligt bidrag till hållbar livsstil! Det här med färska grönsaker att klippa och lägga på en smörgås är så himla gott. Dessutom blir det så snyggt i köket med de gröna växterna. Tack för att du är med! Söndagskram från mig.

2 Freja:

skriven

Vilka praktiska och smarta tips!

3 Eva Trillian:

skriven

Nyttigheter som dessutom är sköna för ögat - hela året om :)

4 Annette:

skriven

Så kul att läsa! Jag fick groddtråg i julklapp som jag påbörjade groddning i, men så blev det strömavbrott och bara +13 grader inomhus under nästan två dygn, det verkade stoppa groddprocessen. Jag måste prova igen! När jag var liten groddade jaghela tiden till mina undulater, nu kan man ju använda det till egen mat precis som du gör :)

5 Susjos:

skriven

Fantastiskt! ..och så mycket pengar man kan spara!

6 Anni:

skriven

Gräver genast efter ärtorna i skåpet - har flera paket som använts till poäng på scouterna ... snacka om återbruk :-)
Att få rötter på basilikan var ju smart. Jag brukar bara plantera om men det blir ju mycket mer så här!

7 Ruth | HungryHeart.se:

skriven

Vilka supersmarta tips! Att sätta salladssnuttar i vatten måste jag prova någon gång plus att grodda ärtskott. Tack för tipsen!

8 Anonym:

skriven

Matnyttigt inlägg. Salladsstumpen som får nytt liv var ju suverän det måste jag testa...ja fler av dina tips ska jag försöka mig på.
Grönt är skönt :-)
/Kiki

9 Sanna:

skriven

Oj visste inte att man kunde ta skott på basilika, måste testas... =)

SV: Tackar! =)

Kommentera här: