Budapest

Budapest bestod från början av två städer, Buda och Pest med Donau som rinner rakt igenom. Sju broar med biltrafik (plus 2 till) binder samman de båda sidorna.
Till vänster Buda-sidan uppe i bergen och till höger den lite mer platta Pest-sidan. På Buda-sidan hittar man mest gamla kyrkor och slott, vackra byggnader med en ringmur runt hela området. Även på Pest-sidan finns många gamla byggnader men här finns också mycket restauranger, shopping, marknader mm. Och en öl på Pest-sidan kostade 60 SEK, på Buda-sidan 15 SEK. Maten kostade som i Sverige.
 
Här är den äldsta bron, kedjebron och i bakgrunden ser vi St Stefan-bastiljen med de två klocktornen och den stora kupolen. Den tyngsta kyrkklockan väger föresten mer än 9 ton!!
 
Buda Castle lyste upp vackert på kvällarna. Just här står jag och fotar på lördagskvällen, hinner ta 2-3 foton och sen blir allt svart, ena byggnaden efter den andra bara svartnar. Tur att vi hade läst om Earth Hour annars hade vi börjat undra :)
 
Slottet på dagstid.
 
Baksidan av slottet.
 
Utsikt bort mot parlamentsbyggnaden på Pestsidan. Här ser vi också Margaret Island, ön mitt i floden.
 
Fler bilder på parlamentshuset.
 
Baksidan.
 
Denna var i punktskrift för blinda, vilken bra service!
 
Vet tyvärr inte vad detta var för byggnad, låg precis bredvid parlamentet.
 
Här är vi på Pest-sidan och blickar upp mot Matthiaskyrkan på Budasidan. St Michael kallas kyrkan också.
 
Man kunde gå upp i tornet, men vi lät bli, jag får bara ont i knäna då. Var så vacker utsikt ändå.
 
Vackra detaljer på taket.
 
I de här tornen gick vi däremot upp.
 
Härifrån kunde man se hela staden!
 
Vy åt andra hållet.
 
Den här kyrkan var helt insprängd i berget.
 
Sett från sidan.
 
Det här var ett minne från kriget och folk tände ljus och stoppade blommor i skorna.
 
Mer gamla byggnader.
 
Det här låg lite längre bort från centrum, promenerade ganska mycket.
 
På kvällarna var det mycket små marknader.
 
Fanns allt mellan himmel och jord.
 
 
 
 
 
 
 
1 BP:

skriven

Vilket helt fantastiskt och underbart inlägg! Älskade att gå en rundtur i Budapest här utan att röra en fena alltså;-)

Men nu har maken och jag tittat på dina suveräna bilder och Budapest har hamnat ganska högt upp på vår to-do-list om man säger så.

Å vilket fint väder ni hade. Perfekt:-)

2 Violen på Brandholmen:

skriven

Vilken härlig bildserie! Det känns nästan som att vara på plats i Budapest igen!
Önskar dig en GLAD PÅSK!

3 Susjos:

skriven

Å såna härliga foton! Har hört så mycket gott om Budapest, så dit vill jag åka, inte minst nu efter dina fina foton!
Glad Påsk! ♥

4 Nett:

skriven

Så vackert, har hört talas om staden och jag har blivit rekommenderad att åka dit. Ser verkligen härligt ut och mycket att se på.

5 Ingrid:

skriven

Fina bilder!
Blir så sugen på att resa dit när jag ser dessa bilder, men nu så ska vi bara vara hemma och ta det lugnt ett tag. Varit rätt mycket nu senaste tiden.

Glad påsk!

6 Eva:

skriven

Vilken lyx att få sitta här och få se nästan hela Budapest :) Vilken vacker stad! Dit skulle jag verkligen kunna tänka mig att åka. Du borde få en peng av turistbyrån i staden ;)

7 Freja:

skriven

Åhh, så kul att få ta en tripp till Budapest så här på Långfredagkvällen, tack!

8 Helena:

skriven

Så härlig resa och så rent det såg ut. Jag minns när jag var där på tågluff i slutet av 80-talet... Mycket avgaser och vackra byggnader. Fin fortsättning på påsken.

9 Annette:

skriven

Vilken fantastisk rundtur du bjuder på! Nu vill jag till Budapest! Vilka byggnader...
Jag kan tänka mig känslan om ni inte läst om Earth Hour innan de släckte ned hela staden, man hade ju kunnat tro att flyglarmet skulle börja tjuta vilken sekund som helst :o

10 Anni:

skriven

Vilket ljuvligt inlägg! Underhållande och informativt och aptitretande. Budapest står definitivt på min önskelista. Gissar att man helst bor på Buda-sidan?
Kanske att jag får rangordna en resa till Budapest högre än ett återbesök i Prag ...

Kommentera här: