Första dagen i Kanada

Blev en lång resa hit. Skulle mellanlanda i London och naturligtvis var planet försenat några timmar. Och fruktansvärt dålig information var det. Påminde oss om våra flygningar i Sydamerika för två år sen... Men efter 24 timmar på resande fot var vi framme i Calgary. Var så trött så jag mådde illa. Hade förbokat en natt på ett hotell nära flygplatsen.
Så jätteskönt att krypa ner i denna stora underbara säng. Det var ju egentligen morgon för våra svenska kroppar men vi lyckades sova några timmar i alla fall.
Så många kranar och knappar på duschen så att det behövdes en instruktion hur man använde den :)
 
Märks att vi är i den amerikanska delen av Kanada. Självklart fanns TV även i badrummet!
 
Ännu större skärm nere i lobbyn.
 
Skulle plocka på oss lite broschyrer om aktiviteter och platser, tänkte vi... Bara att det var inga broschyrer utan videofilmer!
 
Efter frukost tog vi en promenad till flygplatsen, hyrde bil och satte av söderut. Efter en stund stannade vi och åt picknick-lunch och som tur var för mannen fanns en gammal traktor och skördetröska att titta på :)
Området söder om Calgary kallas för Badlands. Det är lång långa raka vägar, platt runtomkring och långt bort i kanten ser man bergen. Det är väldigt disciplinerat i trafiken, alla håller hastigheten.
Bilarna är enornma!
De flesta har såna här!
 
Eller vad sägs om denna husbil. Den ena efter den andra åker förbi. Då ser plötsligt bilen liten ut...
 
Och självklart har man många bilar...
 
Vi bestämde oss för att stanna när vi kom till Fort Macleod. Valde ett lite enklare ställe för att hålla ner kostnaden lite. Det här var det mest fräscha av alla motel i byn. Enkelt, men rent och fräscht. Och wifin verkar ju funka. Ja jag har t.o.m. tagit en pokémon på rummet :)
 
Lite äldre och mindre bil än de andra. En man som körde omkring i denna.
 
Annars är gatorna väldigt öde, stora, långa och öde. Hela byn känns väldigt öde.
 
Många antikaffärer i byn.
 
En hel del prylar i dem...
 
Gamla retrosaker.
 
Skyltar förstås!
 
Det är mycket gammal historia i den här lilla byn. Skyltar överallt som berättar om olika personer och platser.
 
Minnesmonument över de som stupade i krigen.
 
Efter lite mellanmål orkade vi fortsätta utforska byn.
 
Promenerade längs med floden.
 
 
Nästan igenväxt på vissa ställen.
 
Efter maten hade vi tänkt bada i poolen här. Men jag hamnade framför datorn och min man har somnat. Klockan är ju egentligen 5 på morgonen för oss, men bara 9 på kvällen här i Kanada. Tar ett par dar att komma in i rätt fas...
 
Om vi nu skulle bada kan vi ju hoppas att alla följer skyltens uppmaning, att inte kissa i poolen!
 
Detta var vår första dag i Kanada. Fortsättning följer... Mot nya äventyr imorgon!
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Monica o Jacob:

skriven

Vad mysigt nu blir jag riktigt avundsjuk;-)
Ha det bra på er resa.

2 kiki freese:

skriven

Älskar att resa så det här inöägget gillar jag skarpt. Fortsatt trevlig resa!
/Kiki

3 kolonilotta :

skriven

Härligt att höra att ni Kom fram ordentligt. Men förstår att en 24 timmars resa sliter. Vi reser ju nästan lika länge för att komma fram till våran ö i Thailand. Och man är ju helt slut. Hotellet såg riktigt lyxigt ut. Men håller med om att det ser helt öde ut där. Men Wow vilken resa ni ska starta nu! :)
Riktigt bra skyltar fick du med också.
Jag ser fram emot nästa inlägg! :)
Stor varm kram!

4 Violen på Brandholmen:

skriven

Tack för att du tar oss med på er äventyrliga resa! Har aldrig varit i Kanada så jag suger i mig alla dina intressanta bilder! Ha det fortsatt bra!
Svar: Har köpt en ny kompaktkamera, vill ha en som jag kan stoppa mer i fickan. Det är en Parasonic Lumix TZ 100 och jag tror vi kommer att trivas tillsammans.

5 Anni:

skriven

Oj, vilken resa ni är på - det ska bli kul att få följa med! Fast det ser onekligen ut som om byn ni besökte bara var en kuliss. Var är alla människor? Och så börjar jag nästan hyperventilera när jag ser prylarna i antikbodarna, så mycket man skulle kunna fynda där utan att kunna ta med hem ...

Varmt tack för dina gulliga kommentarer hos mig <3

6 Anne-Mari:

skriven

Så fint at turen i Kanada er i gong.
Gler meg til å lese meir om opplevingane du har.
God reise vidare,

7 Helena FREEDOMtravel:

skriven

Det kan vara tröttsamt att resa, men skönt att ni är framme ni! Och snacka om stor husbil! Men så är det kanske där borta, på andra sidan pölen ;)

8 EvaTrillian:

skriven

En ovanlig skyltsöndag och många fina helgbilder :)
Resan verkar ha börjat bra - trots förseningar!
Tack för att vi får följa med!

9 FRÖKENTV:

skriven

men åh. Jag älskar canada!

Svar: Bara hunnit vara här 2 dagar ännu, men so far är vi nöjda :)
Mia Ahlstrand

10 Gärdsmygen:

skriven

Vad spännande! Har aldrig varit i Kanada. Ha en skön resa!

11 KajsaLisa:

skriven

Underbara bilder, vilket äventyr. Gillar nog bilden på ratrodden mest.
Underbart sliten. Sen bilden på dom gamla bensinmacksgrejorna. Jag har släktingar som skulle dö för dom grejerna.

12 BP:

skriven

Vilken härlig bildkavalkad som innehåller det mesta och mycket därtill. Den där duschen var ju som gjord för tekniknördar (= inte för mig;-) ).

Antikviteterna, speciellt de gamla skyltarna älskar jag bara.

Dessutom ser jag att du och jag har samma ölsmak - Sol eller Corona är mina favon.

Tycker att det är suveränt att du tänker på Skyltsöndag där borta i Kanada. Det ska du ha ett stort tack för. Ja, tack för länken också:-)

Hoppas du har snabb wifi på alla ställen i Kanada. Ser nämligen fram fler reportage:-)

13 Freja:

skriven

Åhh, resa, så kul!

14 Annette:

skriven

En resa helt i min smak :) Den där öde känslan, nästan så att jag började undra om jag borde vara rädd, upplevde vi när vi reste genom USA och upp i bergen. Och långa vägar som aldrig verkar ta slut, inga diken, med stora bilar som susar förbi. Ser ni inga 18-wheelers? Jag blev så fascinerad av dem. Ha en fortsatt trevlig resa, jag ser fram mot fler bilder :)

15 Helen:

skriven

Er resa har börjat bra, bilderna är så härliga att det nästan känns om jag är där och jag blir så sugen att åka till Kanada. Vi har en vän i Vancover så vi kanske måste börja planera en resa dit.

16 Anita Malta:

skriven

Vilket härligt inlägg och vilken spännande resa ni är på !! Tycker du är superduktig som orkar med att dela med dig till oss andra när du är på resande fot. Det är ju så mycket att se och uppleva så tiden vid datorn brukar bli knapp, men du tar dig tid. Helt fantastiskt och som Helen skriver, det känns ju faktiskt nästan som man själv är där när man tittar på bilderna och läser dina rader. Nu ska jag kika fråmåt och se om det finns ytterliger inlägg att njuta av här hemma i vardagen på Malta :-) Kram och sköt om dig Mia.

Kommentera här: