Verdon Canyon

Ett av mina drömresemål är Grand Canyon i USA. Har jag tur kommer jag dit inom några år. Men så länge får jag nöja mig med Verdon Canyon. Det besökte vi när vi var nere på Franska Rivieran. Bilade rätt in i landet, upp i bergen, smala slingriga vägar med stup på sidorna.
Höga berg med floden Verdon rinnande i dalen.
 
En liten utsiktsplats. Här står Lasse o Kajsa som vi åkte med och tittar rakt ner. Lite läskig känsla när det bara stupar rätt ner.
 
Här ser man utsiktsplatsen vi nyss stod på. Den fyrkantiga platån till höger i bild bland buskarna. Mäktiga berg runt omkring.
 
Sprickan mellan bergen bara fortsätter och fortsätter.
 
Lite brant...
 
Åkte över denna bro. Vi undrade vad människosamlingen på mitten av bron gjorde...
 
Bungy Jump! Hur sjutton vågar man?? Och dessutom hänger han där och filmar sig själv... Skulle inte ens göra det om jag fick betalt!
 
Här kunde man bada. Det gjorde inte vi.
 
Skönt att komma bort lite från stupen. Här tog vi en paus och åt vår picknick. Helt ok utsikt!
 
Strosade runt lite i denna lilla by innan vi åkte tillbaka till St Raphael där vi bodde. En väldigt härlig dag!
 
 
 
 
1 cissi:

skriven

Minst sagt mäktigt och väldigt vackert! Bungyjump går bort för mej med.....men kanske att jag önskar mej ett fallskärmshopp i 50-års present! :)
Kram!

2 Helena:

skriven

Oj, så häftigt! Jag som får svindel av att stå på en köksstol får rent svindel att titta på fotot där han hänger i linan. Fantastiska foton! Och vilken upplevelse. Kram

3 Freja:

skriven

Innan jag fick barn hade jag nog bungy jumpat om jag fått chansen, men efter barnen fick jag ett helt annat tänk om att utsätta mig för onödiga risker... Vilken läcker ravin!

4 BP:

skriven

Kan väl säga som så - dina fantastiska bilder från Verdon Canyon duger gott och väl!!!! I stället för att bli "jetlagged" till tusen och flyga 10 timmar minst österut så duger den franska rivieran alldeles utmärkt - för mig alltså:-)

Bungy jump - håller 200 procent med dig. Skulle aldrig utsätta mig för det heller.

Å vet du vad - jag har faktiskt varit i St. Raphael för en himla massa år sedan, på tjänsteresa dessutom konstigt nog. Å vet du vad jag minns från den byn/staden:

1. Lavendeldofterna.

2. Att jag körde in i en franskregistrerad bil när jag bytte skor medan jag körde med min hyrbil. Ooooops, ja,jag vet jag var i 30-årsåldern då;-) Killen bara tittade på mig och sin bil å sa bara (på franska alltså): "Å - oooooops, ingen skada skett. Min bil har ju redan tilräckligtmed bucklor. En till gör inte så mycket...

5 Susjos:

skriven

Vilka fantastiska bilder!!! Grand Canyon hoppas jag komma till redan nästa sommar...Kram!

6 kiki freese:

skriven

Gran canyon är helt klart värt 10 timmars flyg och jetlag, men den här canyonen har helt klart sin charm. Älskar färgen på det där vattnet där man kunde bada.
Ha en bra dag
/kiki

7 BP:

skriven

Svar: Grattis till dig med! Å jag önskar dig också lycka till!

8 Katarina :

skriven

Otroligt imponerande vyer! Vilken drömresa!

9 Gemsofmylife:

skriven

Verdondalen är fantastisk jag och mannen har varit där och klättra :)
och om det var samma utkiksplats (men tror inte det) så fannas det i alla fall räcke ;)
Där vi var var det stup rakt ned 300 m men klättrarna tog sig ned uppifrån där på vissa leder och tränade delar av väggen så :)
Stor kram och Tack för vackra bilder
Kramisar Sanna

10 Lottisen:

skriven

Vilka vackra bilder! Jag har varit där för ganska manga ar sedan, skulle gärna aka tillbaka!

11 Anonym:

skriven

Vilka fantastiska bilder, nu kommer jag drömma vackra drömmar i natt. =)
Godnattkram ❤ / Comsi Comsa

12 Jessica Högberg:

skriven

Oj oj, inte illa i väntan på... ;) Fina bilder du delar med dej av!!

13 Anni:

skriven

Tack för en dos av underbara franska vyer! Hm, hur kunde jag missa just denna plats i somras? Jag som älskar klyftor, små som stora. Måste kolla exakt var den där ligger.
Har också så här i efterhand druckit två goda rödviner som, visar det sig, kommer från en ort vi faktiskt besökte i somras ... om jag bara hade vetat det då ...

14 Annette:

skriven

Vi vandrade ned och upp igen i Grand Canyon för 11-12 år sedan. Först ser man bara platt landskap, torr, sandig, sprucken mark. Så kommer man fram till kanten... Håret reste sig på armarna och jag hade gråten i halsen. Så mäktigt! Det är verkligen värt en resa dit, det är nog det häftigaste jag varit med om. Jag gillar annars Norge med sin fantastiska natur, det är storslaget och samtidigt så frodigt. Och Frankrike där ni var är också väldigt vackert. Och läskigt, med vägarna som stupar rakt ned. Jag skulle vilja åka tillbaka till USA, men kanske om ett par år. Först vill jag tillbaka till Frankrike. Alternativt bila runt i Norden. Norge och Danmark, där de spelade in serien "Badhotellet". Det finns ju så många spännande platser att besöka :)

15 FREEDOMtravel:

skriven

Vilka härliga bilder från Gorges du Verdon! Nu kunde jag drömma mig tillbaka lite ;) Tack för det! Ocj önskar Gott Nytt år!

Kommentera här: