Nyttiga våfflor

Våffeldagen! Brukar alltid äta våfflor då eftersom det är så himla gott. Men nu när vi försöker äta så nyttigt som möjligt tänkte jag hoppa över det. Så ser jag ett recept som en vän lagt ut på facebook. Måste genast prova.
 
0,5 dl vatten
0,5 dl mjölk
2 dl grädde
2 msk fiberhusk
50 g smält smör
4 ägg
1 tsk bakpulver
1 knivsudd salt
 
Vispa ihop allt och låt stå och svälla i 10-15 minuter. Grädda i våffeljärn och ät!
 
Vi åt med massa frukt och bär, hur gott som helst. Både gluten- och laktosfria eftersom vi använde havremjölk och havregrädde och laktosfritt smör. Som så ofta när jag fotar med mobilen blev det suddigt...
 
1 BP:

skriven

Ja, ja, våffeldagen har jag då missat, vilket inte gör så mycket då jag inte är en sötis. Åt andra sidan verkar din våffla ju "normal" = innehåller inte ens socker. Bingo:-)

Men vad är fiberhusk? Alla dessa nymodigheter som man inte vet vad det är;-)

PS. Kom precis på att man ju måste ha ett våffeljärn för att göra våfflor;-) DS.

2 Eva Trillian:

skriven

Tack för receptet! Vi sparade vårt våffelätande till kommande helg - och varför inte testa ditt recept då :)

3 cissi:

skriven

Mums, det där såg gott ut! Men ska jag äta våfflor blir det den klassiska med massor av grädde och massor av sylt! :)

4 Violen på Brandholmen:

skriven

Ser riktigt gott ut! Gillar kombinationen våfflor och frukt, är inte särskilt förtjust i vispgrädde!

5 Anita Malta:

skriven

Åhh...det ser verkligen jättegott ut !! Extra plus för nyttiga råvaror och frukten till :-) Fiberhusk har jag aldrig hört talas om men det låter onekligen som något fördelaktigt ;-) Typiskt att man inte har ett våffeljärn...
Ha en skön torsdag Mia. Hos mig växer stora orosmoln just nu :-(

6 Caroline:

skriven

Våfflor vart det hemma hos oss också igår, vi körde en glutenfri mix från affären. Den smakade helt okej :)

7 KajsaLisa:

skriven

Våfflor är alltid nyttiga, för humöret :)

8 Johanna - inspo för briljant bloggare:

skriven

Oh, det blev inga våfflor här men jag ska definitivt spara detta receptet till nästa gång våfflor ska göras :)

Ha en super mysig helg

9 Freja:

skriven

Vi har inte ätit våfflor alls den hä veckan, men annars gör vi det rätt ofta. Jag spar receptet!

10 Herr Nilssons Fru:

skriven

Dom såg o lät goda. Men, jag hoppade Våffeldagen :)
Kramiz

11 Veiken:

skriven

Vilket bra tips med frukt istället för den söta sliskiga sylten. !!!

12 Sophie :

skriven

Attan att jag inte såg detta recept innan våffeldagen. hade jag sluppit en sambo med magont!

Kommentera här: