Äntligen hittat den!

Snacka om att jag blev glad i somras när vi var i Italien och jag hittade en ren Cabernet Franc. De är så sällsynta och så goda! Vi hade en på jobbet för många år sen, just från norra Italien och det var då jag fastnade för denna druva. Mycket örtighet och kryddighet.
Annars används den oftast i Bordeaux, men då som en blandning med Cabernet Sauvignon och Merlot. Hittar ni någon ren Cabernet Franc så köp och prova! De hade bara tre kvar i butiken och självklart köpte jag alla tre. En är uppdrucken och två ligger i källaren och väntar på rätt tillfälle.
 
Upphittad är veckans tema.
 
1 Gunvor:

skriven

Ojj..va spännande det låter. Gott! Det måste kollas.

Svar: Ja kan varmt rekommenderas :)
Mia Ahlstrand

2 Violen på Brandholmen:

skriven

Delar din smak vad gäller Cabernet Franc-viner! De är örtiga och goda! Jag brukar passa på och köpa när jag är på vinresor i Frankrike och det är i Loiredalen man kan få tag på viner med 100% Cabernet Franc! Njuter vid blotta tanken!

Svar: Roligt med en till som gillar cab franc! Inte så vanligt annars. Då kanske det får bli Loire till sommaren :)
Mia Ahlstrand

3 Monica o Jacob:

skriven

Är ingen vinfantast med denna snygga flaska skulle passa i stället;-)

Svar: :)
Mia Ahlstrand

4 Ingrid:

skriven

Bra vintips emottages alltid tacksamt. Kul att du hittade din favortdruva.

Svar: Ja blev så glad :)
Mia Ahlstrand

5 Klimakteriehäxan:

skriven

Snygg etikett också - ska titta efter den!

Svar: Just denna kanske är svår att hitta eftersom jag köpte den i en liten butik i norra Italien, men leta efter en med bara cabernet franc så är den säkert god den med :)
Mia Ahlstrand

6 Matfarbron:

skriven

Vilken tur du hade! Någon speciell mat till vinet?

Svar: Ja verkligen! Fläsk eller kyckling passar bra, med inte alltför kraftiga kryddningar. Medelfylligt och bärigt vin med just örtigheten som kännetecken för druvan .)
Mia Ahlstrand

7 Anita - Malta:

skriven

Cabernet Franc ! Noterat :-) Ska undersöka om den finns här på Malta. Alltid spännande att prova något nytt och du verkar kunnig i området så jag litar på dig att den smakar bra ;-)

Svar: Ja smaken är ju lite olika så jag kan ju inte garantera att du gillar den :) Men återkom gärna med vad du tycker om du hittar en :)
Mia Ahlstrand

8 B i r g i t t a:

skriven

Spännande! Den ska jag absolut testa om den dyker upp i ngn affär :)
(tänker mig i Budapest)

Svar: Roligt att du hittat den och hoppas du gillade den :)
Mia Ahlstrand

9 B i r g i t t a:

skriven

Ja Ungern verkar vara rätt land att hitta denna druva - tror nog jag redan smakat :)

10 Marit Johansson:

skriven

Har aldrig smakat det där men vin är gott och jag tror dig :)

Svar: Hoppas du gillar druvan om du hittar den :)
Mia Ahlstrand

11 Hanna:

skriven

Grattis, hoppas du njöt ordentligt ;0) Dricker inte vin så ofta längre, men blir det något så blir det ett vitt.

Svar: Tack! OM jag njöt! Finns många goda vita också :)
Mia Ahlstrand

12 Mormor:

skriven

Da blir en tur på "polet" for å se :)
Morsomt å finne igjen en god vin.
Ha en deilig dag :)

Svar: Tack o detsamma!
Mia Ahlstrand

13 Marit Johansson:

skriven

Nej det du tänker på heter broddar, men det jag menar är att man fäster små dubbar (du vet som på vinterdäck) direkt under gympaskorna, det är inte lika bra som broddar men bättre än inget och mycket smidigare än broddar!

Svar: Låter smidigt att kunna ha dem direkt på vanliga skor! Så gjorde man för himla många år sen innan fotbollsskor fanns. Ska i alla fall ta mig i kragen o antingen skaffa broddar eller dubbar! Tack för infon :)
Mia Ahlstrand

14 Åke:

skriven

Så kul du har vintips :) Detta ska jag prova. Det har blivit en till värld för mig med viner ;) Jag har fått beröm av min sambo att jag just köper rätt. Ja man läser ju på före bara... Kolla på min sida, gå på sökrutan uppe till höger och skriv i: Vinprovning får du se ;)

Svar: Kikade lite på din sida. Alltid roligt o spännande med viner o provningar! Cabernet franc är lättast att hitta bland Loire-viner, men de godaste jag druckit kommer från norra Italien :)
Mia Ahlstrand

Kommentera här: