IR-madrass

Jag följer ett instagramkonto som handlar om träning hemma utan gym. Den sidan rekommenderade en värmemadrass strax före jul. Jag läste lite om den och den lät för bra för att vara sann. Den skulle hjälpa mot nästan allt. Oftast brukar man känna sig lurad av dessa produkter som låter så fantastiskt bra. Denna skulle vara väldigt effektiv mot både sömn och huvudvärk. Så jag tänkte att jag måste ju bara prova. Köpte en till mig själv i julklapp. 
 
Har den på extrasängen på mitt kontor. Barnbarnens gosedjur på plats också. Ja den gröna stickade figuren är från när jag var liten och heter Lappen. 
 
Jag började använda madrassen runt nyår och redan efter två gånger på den sov jag en hel natt. Det händer ALDRIG!!! Om det var en tillfällighet eller inte vet jag inte. Men jag tror på sånt här. Använder den ca 4-5 gånger i veckan. Ligger ca en halvtimme till timme på den. Den är fantastiskt skön att ligga på. Värmen gör att man verklligen kopplar av. 
 
Information från företagets hemsida: En effektiv terapiform som är enkel och riskfri att använda helt utan biverkningar. Innehåller negativa joner som rensar luften från luftburna allergener som pollen, mögelsporer, bakterier och virus.   

Positiva effekter: Förbättrar lymfsystemet, minskar smärta vid fibromyalgi, hjälper till att förbättra sömnen, förbättrar blodcirkulation och cellförnyelse, lindrar smärta och inflammation, stärker immunförsvaret. 

Madrassen innehåller både jadesten och turmalin sten som är av hög kvalitet. Detta ger en jämn värmefördelning med inbyggt temperaturöverhettningsskydd. Den naturliga jade- och turmalinstenen omvandlar värmeenergi till lång infraröd. Ju högre temperatur, desto mer djupgående infraröd. 

Hur använder jag IR madrassen och vilken temperatur?

  • För stressreducering – ligg på madrassen tills du slappnar av.
  • För lymfsystemet – ligg på madrassen tills du blir varm i hela kroppen och sedan 10 – 15 minuter till.
  • Värk – använd madrassen cirka 30 minuter dagligen.
  • För inflammation och läkning – använd den minst 30 minuter 4-7 gånger i veckan. 

Rekommendationer för gradinställning; Det är alltid upp till användaren vad som känns bekvämt men det finns några generella rekommendationer:

35-40 grader – säker för de känsligaste och är bra för sömn och återhämtning och ger en djup avslappning och förbättrar avslappningen.

45-50 grader – bra för att hålla blodsocker och hormonbalansernas nivå i schack.

55-60 grader – effektivt vid stress, spänningar och för att dämpa ångest.

65-70 grader – bastueffekt för värk och blodcirkulation. OBS ligg inte för länge och använd alltid ett lakan eller tunn tröja för att inte bränna sig.

Turmalin och jade kan ha följande positiva hälsoeffekter:

TURMALIN hjälper lymfsystemet och minskar svullnad samt förbättrar immunförsvaret. Ökar blodcirkulationen och minskar mjölksyra och frigör fettsyror. Hjälper avgiftning och ökar fettförbränningen. Stödjer lever och njurar och frigöra emotionell stress som migrän och huvudvärk. Kan även hjälpa mot sömnproblem och stimulera läkning i hela kroppen.

JADE Kännetecknas av sin höga värmekapacitet och bevarar därför värme otroligt bra. Hjälper kroppens reningssystem och frigör slaggprodukter. Stabiliserar psyket och motverkar ångest samt ger en djup avslappning som minskar stress och spänningar

Använd tunna bomullskläder, lakan eller handduk över mattan. Även bambumaterial fungerar och undvik syntetmaterial.

 

 
1 BP:

skriven

Fantastiskt! Jag vet ju att du också lider av migrän, så om IR-madrassen även hjälper mot huvudvärk så är det ju bingo:-)

2 Ditte:

skriven

Verkligen intressant och om madrsssen hjälper dig på olika sätt så är det ju toppen.
Tack för fint tips.

3 Åke:

skriven

Lät intressant, måste kolla på. Tack :)

4 Paula:

skriven

Men så bra att du hittat något som fungerar för dig. Att inte kunna sova gott måste vara jättejobbigt. Min dotter sover dåligt, hon har fibro. Själv sover jag som en död, 10 timmar varje natt. Kan någon gång vakna av kramp i benen men annars får jag sova drömlöst och ostört. Ha det gott

Kommentera här: