Perast och Our Lady of the Rock

I torsdags tog vi hyrbilen runt Kotorbukten och åkte till den lilla kuststaden Perast.

Det var inte helt lätt att hitta parkering men vi hade tur och hittade en liten lucka längs vägen och dessutom stötte vi på en amerikansk tjej som visade var vi skulle traska ner för att komma ner till byn. Började här vid kyrkan, bra riktmärke för att hitta tillbaka.

Strosade runt i byn ett tag, även där är det en gammal stad med mycket kyrkor, ruiner mm. Sen tog vi en liten båt ut till öarna som ligger där. Helt ensamma på båten.

Först passerade vi ön St George. Kyrkan här är från 1100-talet. denna ö såg vi bara från vattnet.

Sen kom vi till ön Gospa od Skrpjela, även kallad Our Lady of the Rock. Detta är en konstgjord ö, byggd av mängder av gamla båtvrak de staplat på varandra. De fyllde vraken med stora stenar. Enligt legenden var det lokala sjömän som hittade ikonen på Madonna och barnet 22 juli 1452. Därefter la de en sten i bukten efter varje framgångsrik resa till havs  Och med tiden kom ön gradvis fram ur havet. Seden att kasta stenar i havet lever kvar än idag, varje år vid solnedgången den 22 juli tar lokalbefplkningen sina båtar och kastar stenar i havet och breddar på så sett öns yta.

Ön St Georges syns genom öppningen.

Båten tillbaka till Perast var lite fullare. Åt lite lunch i byn, tog ett bad i havet innan vi åkte tillbaka till hotellet vid Kotor. Badade lite till vid vår lilla strand och gick sen en promenad in till Gamla stan för middag.