Bye bye Brasilien

Det var bra nära att Brasilien åkte ur VM igår. Tänk vad luften hade gått ur alla brasilianare då. Vi åkte in till Natal direkt efter frukost. . Annars har vi hållt oss i Ponta Negra där vi bor. Två dagar innan vi anlände till Natal så regnade det en månads regn på två dagar och det blev ett jättestort slukhål där bilar och hus åkte ner. Som tur var blev det bara materiella skador, inga personer som dog eller så. Så hittills har vi undvikit Natal. Alla vi har pratat med säger att det är inget att se. Men nu när Brasilien skulle spela åttondelsfinalen tyckte vi det var dags att åka till stora FIFA fan festen i Natal.
Här bakom är slukhålet. Vi vågade inte gå närmare...

Vägen är avstängd.

Festplatsen ligger på Praia de Forte som fått sitt namn efter det gamla fortet som de allierade använde som bas under andra världskriget.
Härligt att få rida på stranden.

Vi var inte ensamma där direkt. Platsen rymmer 20 000 personer och det var inte helt fullt men nästan. Det var lördag, mitt på dagen och det verkade som om vissa såg det som ett helgnöje. Mängder av barn i alla åldrar. De som var riktigt fotbollstokiga stod ju längst fram o kollade fotboll, men det var hur många som helst som inte brydde sig ett skvatt om fotbollen. De gick och pratade, fotade sig själva, stod i kö till olika attraktioner mm.

Den här kön bara växte o växte. T.o.m. under straffarna stod folk i kö...
... för att få fota sig med maskoten. Här trodde man alla i Brasilien var fotbollstokiga, men tydligen inte.
Men många var där för fotbollen förstås!

Glädjen under straffarna var total!

Kramkalas överallt :)

Ja det var skönt för Brasilien att de är kvar i VM. Men de behöver spotta upp sig ett snäpp till om de vill överleva kvartsfinalen.
Nu tackar vi för oss och det är dags att lämna detta land. Många minnen tar vi med oss. Natal och Brasilien var inte riktigt så fotbollstokiga som vi hade förväntat oss. Visst, bra stämning hela tiden, men inte fullt med sånger och hejarop förutom vid målen. Otroligt smutsigt och skitigt överallt, många uteliggare och tiggare. Och då har de ändå städat upp inför VM.
Men otroligt trevliga människor, så gästvänliga och rara. Och alla gör tummen upp hela tiden, så sött. Fantastisk strand, härliga vågor, underbart väder även om det kommit nån regnskur ibland. Nästan bara skönt när det är 30-35 i skuggan.
Obrigado y chao (tack och hej då) Brasilien!

Fotboll, fotboll, fotboll

Idag är det vilodag i VM. Nästan lite skönt. Inga tider att passa in för att hinna se den/de matcher man vill se. Blev en lång härlig dag på stranden efter morgonens power-walk.
Men trots uppehållet så känner man av fotbolls-VM och stämningen överallt. På stranden spelas det hela dagarna.

Små, stora, unga, gamla, alla sorters nationaliteter - alla spelar fotboll. Ett par kokosnötter får agera målstolpar. Tänk vad fotbollen förbrödrar!

En fotboll som håller på att glida ur bild...

På restaurangerna och öltälten är det pyntat med Brasiliens färger.

Ja varför inte hänga lite fotbollar ovanför maten??

T.o.m. frukostbuffén har de dekorerat :)

Likaså palmerna på strandpromenaden.

Och självklart har de pyntat sina bilar.

Santa Fe

Fortsätter lägga ut lite bilder från Galapagos-kryssningen. Efter Isla Plaza gick färden vidare mot Santa Fe. Där gick vi iland för en ny promenad bland alla djur.
Landleguanerna på denna ö var inte alls lika rädda av sig som på förra ön. De nästan kom emot en...

Det här var en hona, inte lika gul och färgglad som hannen.

Vad tittar alla på?

En sån där hemsk sak som jag drömmer mardrömmar om. Men vågade i alla fall fota den.

På Santa Fe var det ganska grönt och frodigt. Av alla Galapagos-öar så är de längst till väster de yngsta öarna, som stigit upp ur havet bara för några tusen år sen. De är väldigt kala och består mest av lavasten. Uppe på höjderna där det är fuktigt växer det. Men de äldre öarna till öster, närmare Ecuadors kust (endast 100 mil ifrån) de är mycket grönare. Där har det börjat växa tidigare.

Lika vacker natur överallt :)

En liten fink. Det var pga finkarna som Charles Darwin kom på hela evolutionsteorin. Han märkte hur olika finkar fick olika form på näbbarna beroende på vilken ö de hamnade på och vilken föda de åt. Sen fortsatte han med de andra djuren. Väldigt intressant.

Naturligtvis fanns det sjölejon även på denna ö. Här är Che från Sydkorea mitt bland alla.

Dags att hoppa i lilla båten för att åka till stora båten.
Stora båten som vi bodde på.
Eftersom det var sista kvällen på kryssningen blev det dans på däck till fullmånens sken!

Italien - Uruguay

Redan när vi började planera resan hemma och tittade på spelschemat så var Italien-matchen den vi helst ville se. Jörgen har ju rest och jobbat så mycket i Italien. Ja t.o.m. bott där tre år som liten. Efter att ha lyckats få tag i Japan-Grekland-biljetterna började vi förstå att det skulle bli ganska omöjligt att få tag i biljetter till Italien-matchen. Tills i förrgår när vi går hem från stranden, stannar vid en liten butik och köper bananer och hör ett "hej". Började prata med mannen som visade sig vara dansk sportjournalist. Jörgen frågade honom om han visste hur man kunde få tag i biljetter och han berättar att han känner alla möjliga gubbar på FIFA och ska kolla upp det till oss. Vi vågade inte hoppas så mycket. Och tänkte att även om han kan få tag i biljetter så blir de väl svindyra.

Igår efter Brasilien-matchen hade vi ett meddelande i receptionen när vi kom hem till hotellet. Han hade dessutom mailat oss två-tre ggr. Vi var trötta och hade tänkt lägga oss tidigt men när Jörgen hade ringt upp honom skulle vi träffa honom på ett hotell här i närheten. Han hade fixat biljetter till oss!!!
Biljetter på kategori 1-plats och dessutom helt gratis. Ja vi fick bjuda på en barrunda och han ville ha en puss, så det fick han :) Vad gör man inte för gratis vm-biljetter. Sprudlande glada av både vin och biljetterna kunde jag inte sova sen. Men vad gör det.
Så i morse efter frukosten åkte vi in till Natal och arenan igen. Lika mycket folk som förra matchen och lika härlig stämning med utklädda och glada fans.

Vi kom dit ca tre timmar innan, härligt att bara gå runt och njuta av stämningen!

Dags för den mexikanske domaren att lyfta bollen och blåsa igång matchen.
Undrar om de här små barnen är mest nervösa eller mest lyckliga? Troligtvis båda delarna.
Italien började bäst men eftersom de bara behövde oavgjort för att gå vidare så backade de hem ganska snabbt och satsade på försvar. Då tog Uruguay över mer o mer och Buffon fick göra några bra räddningar.

I år är det målkameror som gäller. Äntligen säger jag bara. Borde finnas på alla matcher jämt. Jag antar att det är dessa som står här, ser även ut som mikrofoner. Är inget proffs på sånt. Någon som är proffs på fotboll så är det BP som både har spelat själv och bloggar massor om fotboll nu under VM.
Även i denna match blev det både gula och röda kort. Jag kan inte förstå varför man ska sparka på varandra eller ännu värre bita någon som Suarez gjorde. Det har ju inte med fotboll att göra.
Jag väljer att inte fokusera på det negativa utan bara njuta av den underbara folkfest som detta VM är.

Matchen slutade 1-0 till Uruguay och hela läktaren kokade. Hade hoppats på Italien, men det funkar inte att bara spela försvar. Men med tanke på Suarez fula uppträdande var inte Uruguay riktigt värda segern heller.

Trött och nöjd kommer jag nog sova mycket bättre i natt!

Isla Plaza

Galapagos-kryssningen fortsatte till Isla Plaza. En väldigt härlig ö att vandra runt på. Gillade vegetationen där.

Gröna och röda mattor av små låga buskar blandat med lavastenar.

Har redan visat många bilder på havsleguaner. Här fanns även landleguaner. De är större och färggrannare och lever på land och äter kaktusar.

Närbild på handen.

Och foten.

Ser ut som om han ägde hela ön :)

Mmm så gott!
Färggranna krabbor kröp omkring på stenarna.

Den här stackars sjölejonungen hade troligtvis blivit biten av en haj.

I förra inlägget visade jag er några sulor eller boobisar. Här har vi en Blue Footed Boobbies - blåfotad sula. Så läckert med alldeles blåa fötter :)

Efter besöket på Isla Plaza åkte vi tillbaka till båten för en ny trerätterslunch. Och sen var det dags för snorkling igen. Och jag som alltid får panik med huvudet under vattnet tjuvtränade i smyg och vågade äntligen prova. Tog flytväst på mig för säkerhets skull om jag skulle få panik. Men det gick jättebra. Snorklade riktigt länge och det var fantastiskt att se alla färgglada fiskar där under ytan. Ja självklart var det läskigt också.... Men så glad att jag vågade!

Seymoure Norte, Mosquera och Genovesa

Mitt i all fotbollsfest tänkte jag försöka hinna lägga in lite bilder från Galapagos.

Vår 4-dagarskryssning började vid Baltra, ön där man landar med flyget. Båten åkte bort mot Seymoure Norte där alla som ville kunde snorkla. Jag stannade i lilla båten. Får panik när jag försöker snorkla. Men det var väldigt bra snorkling sa Jörgen och alla andra. Efter det åkte vi direkt vidare till Isla Mosquera i småbåtarna. Där gick vi iland och kollade på massor av sjölejon och även en del fåglar.

Ett sjölejon i solnedgången.

Ett valskelett som låg på stranden.

Under natten åkte vi upp till Genovesa längst norrut bland öarna. En lång och jobbig resa. Hade nästan behövt ha bälten i sängarna. Det gungade så sakerna for omkring i hytterna. Blev i stort sätt ingen sömn alls.
Efter en supergod frukost gick vi iland på ön. Och här var det fåglar i mängder, framför allt fregattfåglar.

Så här granna är hannarna när de vill impa på damerna. Då blåser de upp sin ballong, damerna flyger runt och väljer ut hannen med finaste ballongen och så blir de ett par :)

Hela familjen, pappan hos lilla ungen och mamman närmast kameran.

Red Footed Boobies - en rödfotad sula har som ni ser röda fötter :)

Yellow-crowned night heron - gulkronad natthäger.

Det finns tre sorters boobies eller sulor som de heter på svenska. Ovan såg ni Red Footed Boobies. Här är en Naska Boobies som också kallas Masked Boobies. Så finns det Blue Footed Boobies. Bland den röda arten finns dessutom dels vanliga Red Footed Boobies samt även Brown headed Red Footed Boobies.

Naska Boobies igen.

Vi badade och snorklade från stranden innan det var dags att återvända till stora båten och inta tre-rätters-lunch. Maten på båten var helt otroligt bra!
Efter lunch var det snorkling från småbåtarna igen, jag stannade på stora båten.
Sedan gick vi iland på en liten ö och promenerade runt bland lavastenar.

De äldsta i gruppen var ca 80 år och en dam hade skadat sig och gick med käpp. Så det var inte helt lätt för dem att ta sig fram överallt. Vi var 14 st totalt och det var en ganska ung tjej från Sydkorea, två unga tjejer från Canada, en australienska i vår ålder samt åtta glada pensionärer från Canada. De kände varann och gjorde ofta resor tillsammans.
En annorlunda kaktussort.
Short-eard-owl  -  kortörad uggla.

Hela gruppen i skymningen. Det blev mörkt redan vid sex.
Tillbaka till båten och god middag!

Fototriss - i luften

Ecuador har drabbats av stora översvämningar, kan man se uppe från luften.

Några fregattfåglar från Galapagos. Den i mitten är en hanne som har blåst upp sin röda ballong för att imponera på damerna.

Med händerna upp i luften rullade vågen varv efter varv på Arena des Dunas i Natal, Brasilien, under Grekland-Japan-matchen.

VM-matchen

Igår åkte vi in till stan och arenan i god tid innan match, ca tre timmar innan. Redan då hade trafikkaoset börjat. Vi letade efter någonstans att äta och det enda vi hittade var pizza. Så det blev pizza, öl och Englandsmatchen som uppvärmning. Tillsammans med hundratals andra fans. Helt underbar stämning!!!

Målade japaner fanns överallt!

Glada greker fanns det också :)

Alla möjliga nationaliteter på ett o samma foto :) Alla var så glada och alla ville bli fotade med alla. En äkta folkfest!

Fler glada greker!

Arena des Dunas.

Jörgen utanför arenan.

Inte helt fullt, men nästan, 40 000 personer var där.

Mest livat var det i Japans hejarklack. Oj vad de höll igång!

Dags för avspark.

Vågen rullade varv efter varv.

När väl matchen började så visst var det kul, men mycket roligare innan med all denna feststämning! Matchen i sig var ganska händelselös och slutade som alla fotbollsintresserade vet 0-0. Japan hade mer boll och fler chanser men inte så vassa chanser. När Grekland väl hade bollen var de riktigt duktiga och skapade en hel del farliga chanser. De var faktiskt värda ett mål. Dessutom spelade de mer än halva matchen med en spelare färre.

En helt fantastisk erfarenhet rikare. Kanske enda VM-matchen vi kommer se någonsin, vem vet. Men vi ska i alla fall försöka få tag i biljetter till Italien-Uruguay den 24 juni.

Svårt att förmedla känslor på bild, men jag hoppas ni i alla fall kan känna en liten del av den fantastiska folkfesten och stämningen som är här i Brasilien :)

BIljetter fixade!

Vi lyckades! Har fått tag på biljetter till morgondagens match här i Natal, mellan Grekland och Japan. Kanske inte världens roligaste lag, men bara kul att få se en vm-match på riktigt här i Brasilien. Nästa match som går här är Italien-Uruguay och den blir nog betydligt svårare att hitta biljetter till.

På förmiddagen hade vi några sköna timmar på stranden. Bara lilla kameran med, ville inte få sand i stora.

Kollade Spanien-Chile ute på storbilds-TV och jag var nog ensam om att hålla på Spanien, och nu är det ju kört för dem... Alla brasilianare var glada :)

Och lite kvällsbilder:

Puh vilken resa

Vi visste redan i förväg att resan mellan Galapagos och Natal i Brasilien skulle bli jobbig. Fem olika flighter, 4 byten. Men först skulle vi åka taxi från hotellet. Vår vän på båtfirman hade bokat en taxi som skulle komma och hämta oss som kompensation för att båtresan var överbokad och vi fick åka en annan kryssning. Redan då började strulet, taxin kom naturligtvis inte... Fick promenera ned till den större gatan och ta en taxi därifrån. Blev lite stressigt på flygplatsen. Han som checkade in oss sa att han kunde bara checka in bagaget fram till Bogota, där skulle vi bli tvungna att hämta ut bagaget och checka in på nytt.
Flög till Guayaquil, sen till Quito, där kunde vi inte hitta transfer så vi frågade en i informationen. Då sa han att vi skulle ta vårt bagage och gå en trappa upp och checka in. Vårt bagage är redan incheckat till Bogota sa vi. Nej, här måste alla hämta ut sina bagage säger han. Så tillbaka till bagage-utdelningen där våra väskor låg, sen till incheckningen. Nästa mellanlandning var Bogota och då skulle vi bara ha en timme och 20 minuter från planet landade till nästa plan gick.
Naturligtvis blev det fel på trappan som de körde fram när planet hade landat, så vi kom inte av planet... Blev 10 minuter sena. Sprang i full fart och hämtade väskor och genom alla kontroller. Naturligtvis blev det stopp i passkontrollen där hon försvann ett tag med Jörgens pass. Kom vidare och sprang mot tullen. I alla länder här måste man fylla i massa dokument där man lovar att man inte har massa frukt, mediciner etc med sig. På planet sa flygvärdinnorna att det bara gällde de som skulle stanna i Colombia, inte oss som skulle vidare. Så när vi kommer till tullen och det blir totalt stopp tror jag nästan Jörgen ska slå till den lille gubben. Jag fyllde i formuläret så snabbt jag bara kunde med passnummer, flightnummer etc och vi fick springa vidare. Upp till incheckningen - stängt! För sent... Ni kanske kan ta med stora väskorna direkt på planet, sa personalen. Om ni hinner... Vi sprang vidare... Kom till säkerhetskontrollen och här blev det stopp igen. För i och med att vi hade allt vårt bagage så hade vi ju sånt man inte får ta med. De öppnade och gick igenom allt, tog alla solcremer, myggmedel, nagelsax, vinöppnare, fruktkniven... Sen tokstressa vidare... Naturligtvis låg gaten längst bort. Hjärtat dunkade, vi flåsade och sprang, hela tiden ropandes excuse me, excuse me så vi skulle kunna springa förbi alla. Totalt slut kom vi fram till gaten och hann precis kliva på - med väskorna! Puh!
Framme i Sao Paolo skulle vi ha ganska gott om tid att byta. Det var total kaos på flygplatsen och människor överallt. Incheckningskön var ca 200 meter lång. Väl framme vid incheckningen säger de att boarding är NU! Nej, det ska vara en timme kvar säger vi. Men då har han bokat om oss på ett tidigare flyg så det är bara att stressa till gaten.
Snacka om att det var skönt att vara framme i Natal! Nu dröjer det nio dagar innan vi ska ut och flyga igen och vi ska bara njuta av den underbara fotbollsstämningen!

Vatten

Fototriss har temat vatten denna vecka. Vatten, vatten och åter vatten är vad vi sett den sista veckan under en 4-dagars kryssning och en 2-dagars kryssning bland Galapagosöarna. Och självklart massor av djur och underbar natur! Helt fantastiskt har det varit och det kommer fler inlägg senare med massor av bilder!
En av snorkelturerna var här vid Kickers Rock utanför San Cristobal. Denna klippa kallades också Sleeping Lion. Jag stannade på båten, men min man o de andra såg hajar, havssköldpaddor och mängder av fina fiskar.

Svarta vulkanstenar, vit sand och blått vatten. Inte helt fel!
Några Marine Iguanas, havsleguaner som kommit upp på stranden efter en simtur. Detta var på Tortuga Bay på Santa Cruz.

På fast land igen

Tillbaka på hotellet i Puerto Ayora efter 4 dagars kryssning. Det började tyvärr inte så bra. Skulle bli upphämtade vid flygplatsen så steg upp tidigt i tisdags och tog oss dit. Väntade o väntade. När guiden äntligen kom sa han att det tyvärr inte fanns någon plats till oss, de hade dubbelbokat... Jaha, vad gör vi nu då?? Det skulle komma en annan guide från ett annat fartyg o hämta oss. Men när, var o hur var det olika bud på hela tiden. Efter många timmars väntan kom en man som bara kunde spanska med en skylt o vi följde med. Det visade sig vara en helt annan kryssning än vad vi hade bokat. Helt andra öar. Bla skulle vi till Genovesa som ligger längst bort och det stormar väldigt på den färden. Kändes allmänt jobbigt o tungt i början men det var ju bara att gilla läget och försöka vara så glad som möjligt.
Och vi har haft fantastiska dagar! Sett så mycket vackert, träffat så trevliga människor, ätit så god mat! Men det har gungat något förskräckligt, sakerna har farit omkring i hytten och vi har knappt sovit på tre nätter. Så nu är vi supertrötta och det ska bli underbart att sova i "sin" säng på hotellet igen. Fick t.o.m. samma rum som innan kryssningen. Imorgon bitti blir det en ny kryssning men bara 2-dagars. Kommer inlägg med bilder om alla öar och djur senare.
Båten vi bodde på.

Hela gänget som var med. Många från Kanada, en tjej från Australien och en tjej från Sydkorea och så vi :)

Galápagos giant tortoise - Galapagossköldpaddan

Galapagossköldpaddan eller elefantsköldpaddan som den också kallas är en växtätande sköldpadda på Galapagosöarna utanför Ecuador i Stilla havet. Har drömt om att få se dem i flera år. Igår åkte vi till området där de fortfarande lever fritt. De gick omkring där i skogen, låg och sov i gräsdungar eller tog sig ett dopp i vattendammarna. Helt fantastiskt!
Honorna var lite mindre och lite blygare. Gömde huvudet när man kom för nära.

Så här fridfullt har de det!

Den här rackarn var riktigt pigg och rörde sig mycket.
Söt va?!

Denna är en hanne på mellan 300-400 kg och han var inte alls rädd.
Min nya kompis :)

Efter att vi varit vid El Chato där de lever fritt åkte vi tillbaka till Puerto Ayora och gick till Charles Darwin Resurch Station. Det är där all forskning sker. De gör allt för att behålla alla arter som börjar bli utrotningshotade. Om ni kollar på sköldpaddan i mitten ser ni att den har en annan form på skölden ovanför huvudet. Den kommer från en ö där det bara fanns buskar med grenar lite högre upp. Då var den tvungen att sträcka upp huvudet för att kunna äta och skölden anpassade sig. Det är detta som Charles Darwins evolutionsteori går ut på. Alla arter som anpassat sig på olika öar och utvecklats åt olika håll.

Bl.a. tar de hand om äggen som de fria sköldpaddorna lägger. Alldeles för många ägg och små unga sköldpaddor stryker med. De får leva i reservatet tills de är 4-6 år då de planteras ut till sina rätta miljöer igen. Alla är märkta så de kommer till rätt ö.
Den här grabben ser i alla fall till att hjälpa till så de inte utrotas :)

Ja i Sverige är helgen redan över. Här ska vi gå ut och äta en god middag innan det är kväller.

Fototriss - rörelse

Befinner mig på Galapagosöarna och här är det mycket liv och rörelse. Inte så farligt med turister, ingen direkt högsäsong just nu. Men desto mer rörelse bland djuren. Helt fantastiskt att se så många djur här.
Bland stenarna kryllar det av röda stora krabbor och svarta små.

Bor man på Galapagos och äger en fyrhjuling ser den naturligvis ut som en sköldpadda :)
En lite mer barnförbjuden rörelse. Inte varje dag man får se jättesköldpaddor mitt i action :)

Hemsk båtfärd men massor av sjölejon!

Tidigt i morse tog vi båten till en annan av öarna här på Galapagos, nämligen San Cristobal. Vi hann inte äta frukost innan så vi tog med lite picknick och tänkte äta på båten. Det kunde vi glömma ganska snart. Oj vad det gungade och skumpade. Höga vågor som båten fullkomligt studsade fram på. Gick inte ens att dricka en klunk vatten... Ditresan var riktigt jobbig tyckte vi, tog ca 2 timmar. Tur att vi inte visste hur hemsk hemresan skulle bli just då. Förutom att det gungade o blåste ännu mer på hemresan så lyckades kaptenen hamna i en annans båt svallvågor så hela vår båt höll på att välta. Vi kände hur båten lutade mer o mer o mer. Jörgen o några andra män kastade sig över mot andra sidan för att skapa lite jämnvikt. Fanns nog inte en enda på båten som inte trodde att båten skulle slå runt.
Men väl på San Cristobal hade vi många härliga timmar.
Härliga vandringar bland de svarta lavastenarna längs havet.

Vart vi än gick var det sjölejon i massor!
Vissa var pigga o busiga.
Kom inte för nära!
Familjen på promenad.
En trött liten bebis :)
En liten fågel som jag inte har en aning om vad den heter.
Leguanerna låg o solade på stenarna.

Tillbaka vid hamnen för att äta lunch såg vi vattenrutschbanor och funderade på vem som ville bada där... innan vi förstod att de var till för sjölejonen! I den vänstra låg fem stycken!
Skönt att vila lite efter lång vandring.
Efter lunchen blev det mer vandring upp till fregattfåglarna.

Det här är en hona. Vi såg även en hane men den var för skymd av grenarna för att jag skulle kunna fota honom. Googla på fregattfågel och bilder så får ni se hur vacker hanen är. De blåser upp sin röda ballong för att imponera på honorna.
Vi hann med ett dopp i havet också och 5 meter ifrån oss simmade sjölejonen. Lite häftigt.

Dags att åka tillbaka till Santa Cruz där vi bor och det sista vi såg av San Cristobal var detta sjölejon som hoppat upp i en båt för att sola och ha det skönt!

A dream coming true

En lördagsmorgon för ca fem år sen satt jag o bläddrade i lokaltidningen till frukost. I lördagsbilagan har de alltid något restips och denna gång handlade det om Ecuador och Galapagos. Jag föll pladask för det jag läste, klippte ut artikeln och tänkte att dit ska jag åka någon gång i framtiden.
I morse lämnade vi Ecuadors fastland, satte oss på planet och flög 100 mil rakt ut över Stilla havet till Galapagos! Nu är vi här!
Galapagos består av massor av vulkanöar. Charles Darwin var här redan på 1800-talet och det var här hans evolutionsteori kom till. Hur alla arter har utvecklats olika beroende på vilken föda de ätit, hur o var de bor etc.
Just nu känner jag mig som ett barn innan julafton som bara väntar på att öppna alla julklappar. Jag bara längtar efter att ta båtarna ut på de olika öarna och upptäcka växtligheten o djurlivet där. Ska bli så spännande!
Någon sorts pelikan.
Svarta stenar? Inte så speciellt...
Tittar man noggrannare ser man att det ligger små ödlor på var o varannan sten.
Galapagos är mest känt för sina sköldpaddor och om några dagar hoppas jag kunna visa foton på några som är lite mer levande än denna :)

Mycket eller lite?

När man är utomlands gäller det att hålla koll på valutakurser, räkna snabbt när man går o handlar etc. I Costa Rica har de colón och vi fick ganska många tusen colón! Att gå omkring med 20 000-sedlar känns konstigt. Man känner sig lite rik. Men sen när man handlar o allt kostar flera tusen känns det tvärtom. 1000 colón är ca 15 SEK.
I vilket fall som helst tycker jag de har väldigt vackra pengar!
Fick 5000 colombia-pengar av sonen som han hade kvar. Idag bytte vi plan i Bogota och tänkte att vi skulle använda dem. Det räckte till en tictac-ask :)

Combo-tour i Costa Rica

Idag var vi iväg på en combo-tour. Blev upphämtade 6 i morse, vilket inte är något problem eftersom vi är klarvakna 04.30 varje morgon. Inte riktigt kommit in i rätt tidsrytm ännu.
Först åkte vi till ett kaffeplantage. Blev guidade hur hela processen går till från planta till kaffe. Förutom kaffe hade de otroligt många vackra växter och blommor!

Bananer!

Mango! Så mycket god mango här och mangojuicen till frukosten idag var suverän!

Sedan bar det av till vulkanen Poás. Den hade sitt senaste utbrott på 1950-talet. Den innehåller ingen lava, men väl magma och vulkan-aska. Dessutom sprutade den iväg stenblock stora som bilar då.

Strax bredvid vulkanen låg en sjö mitt i bergen.

Färden gick vidare till La Paz Waterfalls där det även fanns mängder av djur att titta på. Vissa i det fria och vissa inburade. Har svårt att se inburade djur. Tycker alltid synd om dem.

En fjäril som håller på att titta ut ur sin puppa.

Mängder av kolibrin, men supersvåra att fånga på bild.

Fler kolibrin.

Söt liten kisse :)

Lite annorlunda groda.

De här små röda krabaterna är Costa Ricas giftigaste grodor. Och de fick skutta omkring lösa i ett rum. Kände mig riktigt modig som vågade gå in där. Vågade t.o.m. trotsa min rädsla och gå in och titta på de där andra långa slingrande djuren som jag är totalt livrädd för. Lägger inte upp någon bild på dem så här på kvällen för då drömmer jag mardrömmar.

Färden avslutades med att vandra runt bland fem vattenfall i regnskogen. Här stänkte det rejält från fallen och jag fick mest hålla kameran under regnjackan. En riktig toppendag är nu till ända och det börjar bli dags att sova. I morgon flyger vi vidare till Ecuador.

Lycklig

Lycklig är temat hos Tisdagstema denna vecka. Och ikväll är jag mycket lycklig! Har haft en helt fantastiskt dag i Costa Rica. Bla så åt vi lunch i en Kolibri-restaurang. Supergod mat, grönskande palmer som utsikt och mängder av kolibrin som flög omkring. Kan man vara annat än lycklig :)

Kolibrin är det svåraste jag fotat, satt inte stilla mer än någon sekund, knappt det ibland. Tog kanske 50 bilder på dem och endast ett par blev bra. Börjar förstå hur Kalle Anka känner sig på julafton :)

Har gjort massa andra roliga saker idag, men det kommer i ett eget inlägg!

Fototriss - From where I stand

Veckans fototriss ska visa bilder med kameran vinklad nedåt och fötterna ska vara med på ett hörn.
För ett dygn sedan kom vi fram till San Jose i Costa Rica. Efter att ha suttit stilla så mycket under den långa flygresan var det skönt att få röra på sig ordentligt idag. Först utforskade vi staden och sen blev det ett pass i hotellets gym:

Och efter det var det skönt med ett dopp i poolen!

Mias Mix

En mix av livets fröjder helt enkelt.