Bergafjärden - Ovansjöparken

Igår när vi kom fram till Sundsvall tog vi en promenad för att sträcka på benen. 
 
HIttade ett elljusspår nära hotellet och så fanns det små avstickare med fin utsikt. 
 
Imorse efter frukosten tog vi bilen till Bergafjärden precis söder om Sundsvall. Där finns Ovansjöleden på 8 km. 
 
Det var sandvägar som här.Men också skogstigara, grusvägar mm. 
 
I den här delen av skogen var det bara massa tallar. 
 
Och här var det gräsväg. 
 
 
 
 
 
När vi kom fram till Ovansjöparken visade det sig vara en gammal Folkets Park från 30-talet. Tyvärr nedlagd sedan många år tillbaka. 
 
Grinden uppmanar till dans :) 
 
Gamla övergivna byggnader. 
 
Gissar att här kunde man köpa lotter och kasta bollar mm. 
 
Leden var en kombinerad vandringsled/ridled så naturligtvis fanns det parkering (hage) för hästen också :) 
 
Efter picknick i den något öde parken blev det samma 8 km tillbaka. Och då lyssnade vi på radiosporten hela tiden eftersom då var det dags för stavfinalen. Den kunde vi ju inte missa! 
 
Tog en sväng ner till havsbadet också och fortsatte lyssna på stavhoppet på radion kombinerat med hästhoppningen på stream-telenor i telefonen. Och båda gick ju jättebra! Guld till Mondo och alla tre ryttare klara för final! 
 
Sen tog vi en tur ut på Alnön och käkade glass innan vi åkte tillbaka till hotellet. 
 
1 Susjos :

skriven

Va fint du har det på din blogg! Å många fina bilder från Sundsvallstrakten. Härliga sommar, vi hoppas att vi får njuta av fler varma sommardagar i augusti.
Svar: ja, min hörselnedsättning har gjort att jag kämpat på lite för länge på jobbet, och fått tendens till utmattning också. Nu väntar jag på utredning för att få cochlea-implantat. Lite tufft just nu, men det ska väl vända!
Ha det gott!
Kram

2 BP:

skriven

Det är rätt roligt - de flesta bloggare tar en bloggpaus när de åker på semester. Du gör precis tvärtom. Så gott som inga inlägg under året, men väl på semester så sätter du igång med bloggandet, inte mig emot alls;-)
Å vilket fint väder ni hade på er vandring.
Toppen med Duplantis, eller hur:-) Tack för infon om hoppningen, den hade jag missat totalt. Visades inte på tv5/kanal 9, eller så har jag missat det.
Alnö - där verkar många hamna i år. Åke en bloggare som jag följer bor där. Ja, det gör Emil Forsberg också under sommaren alltså:-)

3 Paula:

skriven

Hej Mia, återuppstånden i bloggosfären! Och en trevlig sommar så här långt har du haft. Du är ju van att åka till olika exotiska platser på semester men verkar ha njutit av resor även här hemma.
Jag trivs jättebra i Sundborn, nära till alla mina tjejer, men visst lämnade jag en stor bit av hjärtat kvar i Säfsen. Några vänner har hunnit komma på besök, jag hoppas jag kan hålla kontakten med de flesta. Ha en fortsatt fin sommar, jag tål inte värmen alls, så jag har simmat mer i år än någon gång tidigare! Tar tre minuter till badbryggan så det kanske påverkar.
Kram från pörtet

4 Ditte:

skriven

Vilka fina vandringar i fina miljöer. Och förstår att du lyssnade på radion för att hör hur det gick för Duplantis.
Trakten runt Sundsvall besökte jag en helg i juli men skulle gärna se mer av den.
Och inte minst av Alnön.
Tack för vandringarna och fina bilder och jag hänger gärna med vidare.

Kommentera här: