Hitta ut i Trosa

När jag var liten/ung körde jag trimorientering med mina föräldrar. Det vae en lättare form av orientering så att alla kunde ut och leta kontroller. Nu för tiden heter det HItta-ut. Det finns massa kontroller i massor av städer/orter i Sverige. Olika färger betyder olika svårighetsgrad. I år under corona har det blivit extra populärt. Nu har ju folk tid att vara ute. Vi körde först hitta ut i Gnesta. När vi hade hittat alla kontroller här åkte vi till Trosa och letade kontroller där. 
 
Trosa är fantastiskt mysigt. Vi åker dit och käkar middag någon gång varje sommar. Och bara strosar runt i gränderna och längs ån. 
 
Påminner lite om Visbys gränder och hus. 
 
 
På stadshotellet brukar jag jobba ett par helger varje höst. Andreas som äger hotellet lärde jag upp en gång i tiden när han började som prao på Södertuna Slott. 
 
Kontrollerna finns på i stan och ute i skogen. 
 
Så det var riktigt roligt att få se lite mer av Trosa, mer än bara centrum där man brukar gå. 
 
Lunchdags, med utsikt över havet.
 
Så här ser kontrollerna ut. Så fyller man i bokstavskombinationen i en app i telefonen. Smidigt! 
 
 
 
Tillbaka till centrum.
Efter två tillfällen i Trosa var alla 50 kontroller i Trosa hittade. 29 juli och 11 augusti var vi där. 
 
Middag på en nästan folktom restaurang innan vi åkte hem. Vi funderade först på att bo över på Stadshotellet och ta hälften av kontrollerna ena dagen och hälften andra dagen. Men det kändes inte helt bra att bo på hotell så vi nöjde oss med en middag. 
1 BP:

skriven

Inget ont som inte har nåt gott med sig, tänkte jag spontant. Hitta-ut har jag aldrig hört talas om, men det är ju en strålande idé så här i coronatider.
Och bra jobbat att hitta alla kontroller:-)
Dina bilder kunde verkligen har tagits i Visby, inklusive rosorna som sträcker sig upp på husväggen.

2 Ditte:

skriven

Vad trevligt och roligt! Vet att vi Trimorienterade en del när vi bodde i Upplands Väsby. Kul att det finns kvar och nu med nytt namn.
Perfekt att kontrollerna fanns både i stan och i naturen.Trosa är ju en väldigt fin stad där vi förr var några gånger varje år. Då, när vi hade bil. Men har också seglat hit.
Stort tack för turen.

3 Susjos:

skriven

Kul med orientering! Tros har jag varit i en gång, fick en övernattning på just stadshotellet tror jag, när jag fyllde 40 år(!) ett tag sen nu!
Minns att det var väldigt fint i Trosa.
Ha det gott!
Kram
PS. Vi ville inte heller ha en ny katt, men månaderna har gått efter Majas bortgång, och jag saknar verkligen en katt här hemma. SÅ jag har övertalat min man, och sen blev det inte så svårt när hans systerdottens katt väntade kattungar, och jag var ju med vid födseln! ;-D

4 Paula:

skriven

Tack för rundvandringen, supertrevlig!

5 Anni:

skriven

Kul att få se mer än den ljuvligt gulliga lilla staden! Vi funderade på att åka förbi och ta en sista natt där på vår lilla resa, men åkte hem istället. trosa är väl värt besök och uppenbarligen finns där mer än kanalen att se!

Kommentera här: