Sagostigen

När jag var liten åkte jag till Sagostigen utanför Malmköping med mina föräldrar och syskon. Sen när jag fick egna barn åkte vi dit ett par gånger. I somras, den 6 augusti, var det dags att åka dit med Charles och Oliver. 
 
Den sista krokiga vägen blev barnen åksjuka så Jörgen släppte av oss, åkte in och betalade och parkerade. Så tog vi en promenad i friska luften den sista biten. 
 
Allting var sig likt från förr. Vet inte varför men i stort sett alla bilder från denna dag blev suddiga. 
 
Törnrosas slott ute i vattnet kommer jag ihåg från jag var liten. Sagostigen är en liten promenadslinga i skogen med massa sagor. Många av de gamla klassiska sagorna, som inte alla små barn känner till idag. 
 
Man kommer till en stuga i taget, kikar in och ser en saga i stugan. Lite mysigt. 
 
Här är det Rödluvan och Vargen. 
 
Guldlock och björnarna. Den har Charles och jag sett på barnteater så den kände han till. 
 
Hans och Greta. Ni ser väl häxan i ugnen? 
 
Och häxans hus såg förstås ut som ett pepparkakshus. Lika roligt som det var att titta på sagorna, lika roligt var det att hoppa på stenar och stubbar :) 
 
När man går över Bockarna Bruses bro börjar en bandspelare låta och bocken säger: Vem är det som klampar på min bro? Ta inte mig, ta min bror, mellanbocken Bruse, han är mycket större och fetare än jag. O.s.v.... Lite spännande! 
 
Och här var det inte bara spännande, utan lite läskigt. 
 
Här bodde nämligen trollen. Och man hörde lång väg hur de snarkade i de små stenhusen. Charles tyckte det var lite läskigt. 
 
När man har gått ungefär halva stigen kommer man till en stor gräsplan. Där finns cafeteria, lekplatser mm. Inga problem att hålla corona-avstånd här. 
 
Bilar och motorcyklar var väldigt roligt att åka. 
 
Oliver fixade riktigt bra att styra själv.
 
Hoppborgen tyckte Charles var rolig och ville aldrig slita sig därifrån. 
 
Oliver föredrog studsmattan. Lite lugnare där. 
 
Karusell där man trampade sig runt. 
 
Gammal dressin. De orkade inte dra sig fram i handtaget så morfar fick putta på. 
 
Och självklart picknick i gröngräset. 
 
Tummahålet, här sitter de på jättens stövlar. 
 
Och Mors lilla Olles björn kunde man rida på. 
 
Trötta, nöjda och fulla av nya intryck åkte vi hemåt! Gammalt och slitet, men tycker det är ett charmigt ställe. Så enkelt på något vis. 
 
 
 
 
 
1 Ditte:

skriven

Vilken trevlig dag ni fick här tillsammans. I Malmköping har jag varit några gånger men Sagostigen hade jag ingen aning om. Men nu vet jag om den.
Stort tack för besöket.

2 BP:

skriven

Klart att de flesta bilder blev suddiga. Du befann dig ju bland troll;-)
Det märks att jag inte har några barn, för Sagostigen har jag aldrig hört talas om. En jätterolig utflykt med grabbarna som förresten har blivit sååååå stora.

3 Paula:

skriven

Riktigt skoj att se att man valt att behålla många av de gamla sagofigurerna istället för att ersätta dem med mer häftiga moderna varianter. Gör föräldrar och morföräldrar också för den delen lite lagom nostalgiska! Kram från pörtet

4 Åke:

skriven

Men vad fint och så kul barnen verkar ha.

5 Anni:

skriven

Vilken mysig dag ni hade! I några av bilderna ser suddet helt planerat ut, riktigt läckert! Mest gillar jag bilden med morfar bakpå tågvagnen. Snacka om fart och fläkt!
Kramar till dig <3

6 Anni:

skriven

God jul finaste du <3

7 Annette:

skriven

Så kul att uppleva de där sakerna igen, nu med barnbarnen! Härliga bilder!
Hoppas ni mår bra, och att vi kan ses snart igen. Kram!

Kommentera här: