Oaxen

Min man hade inte semester förrän i augusti. Hela sommaren var vi mycket ute i naturen men under hans semester blev det väldigt många utflykter. 5/8 åkte vi till den lilla idylliska ön Oaxen. 
 
Det är den pyttelilla ön till höger om den större ön, precis där texten Oaxen är. 
 
Vi ställde kvar bilen vid Mörkö Färjeläge och tog färjan över till Oaxen. 
 
Möttes av dessa skysltar. Vi valde att hålla till höger och gick ett varv runt ön och kom tillbaka från andra hållet. 
 
När vi var i Kroatien gjorde vi en båtutflykt till ön Brac. Den här vyn påminde mig och udden längst ut på Brac :) 
 
Jag gillade ön från första början. Fanns hela tiden något jag ville stanna och fota. 
 
Alla hus hade skyltar med namn och årtal. 
 
Första picknicken.
 
En gammal kalkugn. Oaxen är känd för sina kalkbrott. I bakgrunden syns Gillet, öns restaurang. Förr låg Restaurang Oaxen där, en väldigt känd och bra restaurang, men den är flyttad till Djurgården i Stockholm. 
 
Jag gillar naturen med de vita stenarna.
 
Man får lite utomlandskänsla.
 
Picknick nummer 2, satt på ett berg och tittade ut över havet. 
 
Det mesta var gammalt och charmigt. Men det fanns även helt nybyggda hus. Tycker de har fått det att smälta in bra.
 
Ja här kan man verkligen snacka om havsutsikt! 
 
Nu har vi vandrat genom skogen upp på ett berg och tittar ner på kalkbrottet. Vi har havet strax bakom ryggen och ni ser havet bakom kalkbrottet. Ön är inte stor. 
 
 
Bakom min man, uppe på berget, där var vi nyss när vi tog bilden ner mot kalkbrottet. 
 
Vi promenerade ner mot färjeläget igen och tog båten tillbaka till Mörkö. 
 
 
 
 
 
 
 
1 Ditte:

skriven

Vad roligt att nu via dig komma tillbaka hit. Kände igen mig i flera av bilderna men de nya husen minns jag inte.
Vilken fin dag ni fick.
Vi har varit här en del med segelbåt och har fina minnen härifrån. Förr fanns här restaurang Oaxen som var så bra men den finns numer i Stockholm ute på Djurgården.

2 BP:

skriven

Den ön har jag aldrig hört talas om. Den är ju jättefin och verkar vara riktigt spännande. Tänk vad man kan upptäcka på hemmaplan när en pandemi härjar. Inget ont som inte har nåt gott med sig...

3 Paula:

skriven

Himmerfjärden heter det där den lilla ön ligger. Fast, 2350 m i diameter är ju inte så litet ändå. Men himla tjusig ö är det. Verkligen som du säger, man får en känsla av att vara utomlands.
Att hitta härliga ställen i fin natur i vår närhet upplever allt fler i de tider vi lever i. Var ute och promenerade här i helgen, runt Majatjärn och herrgården och det var ett lämmeltåg av människor som cyklade, vandrade och joggade. Fritidsbyn har massor av turister ännu så här mellan säsongerna och det glädjer mycket. Hoppas att även vintersäsongen ska fungera bra, så det inte kommer nya restriktioner...
Ha en fin höstvecka, kram från pörtet

4 Anni:

skriven

Oaxen och dess byggnader har jag sett från båt, men aldrig varit där. det ser verkligen mysigt ut!
Restaurangen på Djurgården skulle vi vara ett helt gäng som gick på, men värdinnan blev svårt sjuk (hon tillfrisknade senare) så vi fick ställa in med kort varsel. Hoppas kunna gå när omständigheterna så tillåter.

Kommentera här: