Gemsweekly photochallenge - eka och hopp samt lite uppdatering

Förra veckan blev det inget inlägg. Låg sjuk då, feber och hosta. Corona? Ingen aning. Tror inte det för det var lilla barnbarnet som smittade mig, min son, sin bror och sin pappa. Det var bara min dotter och min  man som klarade sig. Vi andra låg helt sänkta. Växlade mellan sängen och soffan. Även om jag inte tror det var corona kan man ju hoppas, för då slipper vi kanske bli sjuka igen. 
 
På lördagen var jag och en kompis på Sparkling Day i Stockholm. Drack bubbel hela dagen. Gott och trevligt. Hon fick det i 60-årspresent av mig. När vi kom hem åt vi middag med våra män ute på krogen. Det var sen på söndagen jag vaknade upp däckad i influensa. Blev lite rädd innan jag pratat med dottern och fick veta att de andra också var sjuka. 
 
 
Förra veckans ord var eka. och här är ett riktigt gammalt foto när min mamma är ute och ror en eka. 
 
Det börjar också eka tomt i butikerna. Alla tre matbutiker här är mer eller mindre länsade på vissa varor. Ris, mjöl, toapapper, blöjor mm. Dottern har jagat blöjor till minstingen utan att hitta så vi håller också utkik. 
 
Vi har haft kalas för sonen som fyllt år. 
 
Han beställde hemlagad gulasch och sen blev det fika. 
 
Vi avslutade kvällen med Risk. Alltid lika roligt :) 
 
Eftersom jag har fått alla HLR-utbildningar avbokade är jag lite lagom uttråkad just nu. Blir en hel del städning. Tänker gå igenom ett rum i taget och storstäda. Ska även börja putsa fönstrena nu när det blir lite varmare ute. 
 
Desssutom blir det sköna promenader. Är fortfarande för hostig för att springa. 
 
Veckans ord hos Sanna är hopp. Och trots läget i världen just nu måste vi fortsätta ha hopp om framtiden. Det kommer bli bra igen men det kommer ta tid. Och precis som alltid när det är en kris sluter folk samman och hjälps åt. Folk erbjuder sig att handla åt andra. Affärerna öppnar en timme tidigare för riskgrupperna. Affärerna erbjuder gratis hemkörning. Det är verkligen hopp om mänskligheten. Bild från dotterns bröllop. 
 
 
 
 
 
1 Ditte:

skriven

Så trist att du blev dålig. Saknade dit "eka" förra veckan. Men nu kom den. En fin bild.
Men lite trevligheter har det ju också varit. Roligt med en "sparkeling day" i Stockholm följd av restaurangmiddag. Och födelsedagsfirande är ju också lättsamt och uppiggande.
Och visst måste vi ha hopp och vara hoppfulla. Så viktigt. En bild fylld av hopp har du med.
Ha det så bra du kan.
Kram

2 BP:

skriven

Vilket hoppfullt inlägg! Men du, tjejen som står bredvid dig kan väl knappast ha fyllt 60?????? Hon ser ut som 30. Himla kul bild på er två.

Precis som du blev jag förkyld två gånger inom loppet av två veckor. Innan Corona var på allas läppar. Så jag tänker som du - vi kanske är immuna nu.

Hyllorna hos den lokala ICA ekade inte helt så tomt som hos dig. Det var mest mjöl, pasta och toapapper som inte fanns. Men efter helgen var de fyllda med varor igen.

Sort grattis till sonen, som verkar vara helt återställd vid det här laget, eller!?

Den avslutande bilden är härlig:-)

PS. Tråkigt med alla avbokningar. Det måste ju kännas rejält. Men regeringen har ju lovat "kompensation", så jag hoppas att även ensamföretagare får ta del av kakan. DS.

3 Helen:

skriven

Så jobbigt att bli så totalt däckad av en förkylning, jag hoppas du slipper det nu och att Covid-19 går dig förbi. Du har fått till ett mycket fint och hoppfullt inlägg och jag hoppas att hysterin att bunkra lägger sig snart, vi har trots inhemsk tillverkning av både mat och toapapper.

4 Paula:

skriven

Ja du är alltid så positiv, och det bör vi nog alla vara, bevare mig väl för domedagsprofetior. Jag är fatalist och tror att det kommer något gott även ur detta. Att det blir en slags ögonöppnare, dock en väldigt dyr sådan. Men jag tror inget mindre hade gett effekt. Nå, den som lever får se, ni var så fina där med era bubbel i glasen. Och ni fick fira födelsedagar tillsammans, kul! Jag har pausat Gems då jag inte tyckte orden inspirerade längre. Återkommer kanske så småningom. Trist att dina jobb är inställda, men inget annat är väl att vänta. Det är nog lättare för oss på småorter att leva nu, vi behöver inte göra lika stora inskränkningar i vardagslivet. Hoppas du får en fin helg, och så får vi hålla en tumme för att viruset inte blir alltför långvarigt eller så allvarligt som man befarar. Kramen

5 Emma, Sol som sol?:

skriven

Jag tycker du ska hoppas på att det var covid-19 så är det liksom avklarat ... Troligen. Man vet ju ingenting numer. Ja, det förutsätter så klart att man visste något innan. :D

Härliga bilder!

6 KajsaLisa:

skriven

Tror man behöver ha lite tråkigt ibland för att kunna ta tag i det man inte vill göra när man har roligt. Fina bilder.

7 Bjørg Nina:

skriven

Heisann, ja dette kommer vi igjennom! Nydelig hopp/håp bilde på slutten ;:OD)

8 Anni:

skriven

Hoppas verkligen att det var Covid-19 så att ni har det gjort! Tänk så skönt det vore. Samtidigt kan jag ana hur det kändes att vakna med influensa efter en sådan festdag. En baksmälla som heter duga.
Glädjer mig åt sonens födelsedag men lider med dig och alla dina avbokningar. Undrar hur många som skulle våga ge mun-mot-mun-metoden nu?
Kramar!

9 Susjos:

skriven

Härlig födelsedagspresent! men trist med influensa, hoppas det var covid-19, så ni är immuna nu!
Fint födelsedagsfirande för sonen. Här hemma blir det min man som får göra lite mer här hemma nu när SAS drar ner på verksamheten!
Sköt om dej!
Kram

Kommentera här: