Gemsweekly photochallenge - blad

Häromdagen när jag åt frukosten och läste morgonbladet stannade jag plötsligt upp. Det var ett par bekanta ansikten i tidningen. 
 
En gammal kompis med sin fru ska ta över ett vandrarhem i Nyköping. Han har jobbat med telecom hela sitt liv och vänder nu blad i sitt liv. Gör något helt annat. Jag beundrar personer som vågar satsa och testa nytt. Man vet ju vad man har men aldrig vad man får. Lätt att bli bekväm och hålla kvar vid det gamla. Önskar dem alla lycka! 
Jag vände ju blad i mitt eget liv för ett antal år sen. Sa upp mig och startade min firma. Trivs fantastiskt bra med det, även om jag inte har kunnat jobba så mycket som jag hade tänkt pga privata orsaker. 
 
Helt andra blad kommer här i form av ärtskott. Satte en omgång ärtor förra veckan och nu kan jag skörda och klippa på mackan eller i salladen. Så goda blad!! Om ni aldrig har sått ärtskott så är det världens enklaste. Lägg vanliga gula hårda ärtor i blöt över natten. Ta en glasform eller kruka av något slag och lägg ett lager jord på botten. Vattna, lägg på ärtorna och sen ett tunt lager jord uppepå. Vattna lite då och då. En vecka senare har du dessa härliga blad! Nu har jag dessutom hört att det ska funka även utan det översta lagret jord, så det testar jag nu, satte en ny omgång ärtor idag. Så jag får återkomma senare om det funkar eller inte. 
 
Andra blad hittar du om du klickar på bilden:
 
 
 
1 Mia:

skriven

Jag kan bara hålla med dig om att det är starkt och beundransvärt att byta blad och inriktning i livet, man vet ju aldrig om det funkar förrän man provat, så all lycka till till paret och deras vandrarhem! Nämen, vad kul, jag har också ärtskott nu men jag lade ärtorna på vått hushållspapper i en skål. Sköljde dom så gott det gick varje dag och se det funkade också! Men att så i jord är nog att föredra ändå :)

2 BP:

skriven

Vilket sympatiskt par som ska ta över vandrarhemmet. Önskar dem verkligen lycka till. Å jättekul att Sören är en bekant till dig.

Det där med ärtskott har jag läst och hört talas om. Å än en gång får jag nöjd konstatera att du verkar ha gröna fingrar. Har två kompisar som försökte sig på det, men ingen av dom fick mer än fyra skott.

3 Ditte:

skriven

Vilken intressant tolkning av veckans tema!
Häftigt att just vända blad och göra något helt annat. Jätteroligt! Önskar dina vänner lycka till. Och friskt vågat är oftast minst hälften vunnet.
Tack för tipset om ärtskotten. Jag vet att jag testat för många år sedan men väl värt att göra det igen.

Ha det gott!

4 Helen:

skriven

Jag håller helt med dig och beundrar också människor som törs vända blad och göra något helt nytt! Det är väldigt imponerande och inspirerande. Jag önskar dem allt lycka till!

5 Emma, Sol som sol?:

skriven

Ibland är det verkligen nyttigt att vända blad i livet, skaffa sig en annan vardag. För vardag blir det ju ändå med det mesta. :D.

6 Paula:

skriven

Hej, att vända nya blad tror jag många hinner göra under sitt liv.Jag kom på att jag bläddrat så många blad så jag låter bli att räkna upp dem, hihi
Ärtskotten ska jag testa, just nu groddar jag linser för fullt. Har blivit beroende att ha en groddtuva på mackan! Belugialinser är det jag använder nu eftersom jag inte gillade dem som kokta. Men groddade, mums! Kram från pörtet

7 Klimakteriehäxan:

skriven

Jag ska faktiskt testa ditt ärtodlar"recept"!

8 Musikanta:

skriven

Tack för tipset med ärtorna - jag ska pröva. Det första jag tänkte på när jag såg ordet blad, var just att "vända blad". Det blev ju väldigt aktuellt för några år sen :-).
Ingrid

9 Susjos:

skriven

Är det så lätt att odla ärtskott, fantastiskt! Väntar med spänning om man inte behöver jord?

Ja, varför har man inte bytt bana? Imponerande att du och andra gör det!
Kram!

10 Carita:

skriven

Vända blad i livet - vilken bra tolkning!
Ärskottsbladen är också jättevackra.

11 Violen:

skriven

Jag läste också i bladet om paret som ska driva vandrarhemmet. Kul att du känner dem!
Härligt att ha mod att vända blad och göra något nytt i livet!
Dina ärtskott ser riktigt aptitliga ut. Kanske idé att försöka sig på en egen odling.
Ha det gott! Kram!

12 KajsaLisa:

skriven

Kul sätt att skaffa lite grönska, hoppas dom lyckas med vandrarhemsprojektet.

13 Vilt og vakkert:

skriven

Heisann, ja, jeg også testa smaken på bladene for ikke så lenge siden - og de smaker kjempegodt. Får se om jeg odler noen for smakens skyld!

14 Anni:

skriven

Tänk, precis detsamma gjorde min kusin med fru i Karlstad för några år sedan. De driver ett vandrarhem/B&B som jag ännu inte har besökt. Kanske blir en tur dit i sommar om den planerade Italienresan inte blir av (just nu är jag glad att jag segade med att boka hus).
Ärtskott har jag i köksfönstret - utan det övre jordlagret. Tycker väl att utfallet kunde vara större, inte alla ärtor som behagar bli gröna skott.
Kram!

Kommentera här: