Tacksamhet och lite blandat

Började med ett tacksamhetsinlägg i måndags... Hann aldrig avsluta och sen har veckan rullat på. Så istället för sent blir det ju nu en dag för tidigt :) Är ju måndag i morgon igen. Men det får bli ett kombinerat bland-inlägg.
 
Först dags för att summera förra veckans guldkorn. Eller kanske de sista tre veckorna eftersom jag missat ett par veckor igen... 
 
Tacksam att jobben trillar in och tacksam för intresserade deltagare. 
 
Tacksam för en väldigt trevlig blogg-date med Anni och Annette. Har ju träffat dem förut och lika trevligt denna gång. 
 
Efter lunchen var Annette tvungen att ge sig av, men jag och Anni tog även en fika. Riktigt gott! Även lunchen var väldigt god. Jag åt pulled pork med hemlagade nachos och guacamole. 
 
Tacksam för en jättetrevlig dag med goda vänner. Vi började med lunch hemma hos oss. 
 
Sen hade vi hyrt gympahallen. Spelade spökboll och hade trekamp :) 
 
Sen cyklade vi runt och fotade olika uppdrag. Här skulle 2 personer vara på ett tak. Andra saker var tex: 3 olika nationaliteter, 3 personer på en buss, 3 personer i ett träd, en australiensare, en dalmantinerhund mm. En lång lista där man fick fler poäng för de svårare uppdragen. Vi tävlade i två lag och vårt lag vann :) 
 
Vi drack drink och åt tilltugg hos nästa familj. Cyklade mellan platserna. 
 
Förrätt hos nästa familj, så himla god! 
 
Och slutligen varmrätt hos nästa familj. Familjen som skulle ha gjort dessert blev sjuka men vi blev väldigt mätta och nöjda ändå. En jätterolig dag/kväll :) 
 
Tacksam att det finns lite svamp i skogen. Min man är också ganska tacksam för det... Det är ju han som får äta upp dem :) 
 
Tacksam för dessa godingar! Här är de nybadade och "tittar" på valvakan. Stackars Charles undrade hela tiden när valen skulle komma. Han älskar att läsa Lilla Anna och Långa Farbrorn och där finns en val med. 
 
Också tacksam att min dotter är sjukgymnast och har kunnat hjälpt mig med min onda rygg. Fått massa övnignar och nu är den mycket bättre. Hon har också fixat så jag får gå till hennes kollega på stötsvågsbehandling. Blir lite billigare i landstingets regi än att  gå privat som jag gjort hittills. Och i Gnesta finns det ingen stötvåg hos vårdcentralen. 
 
Allra mest tacksam är jag förstås att det inte blev några personskador under gårdagens brand. Vi märkte det direkt vid 7 på morgonen när vi tittade ut genom balkongdörren. 
 
Bara ruiner kvar av Power Box, företaget som brann. I alla fall av teknikdelen där branden började. Kontorsdelen lyckades de rädda genom att kapa av huset. Där jobbar både min äldsta syster och mannen till min syster som dog. Nu har de inget jobb att gå till imorgon... 
 
Åkte ner till Ica och handlade flera timmar senare och det rykte fortfarande för fullt. Och luktade fruktansvärt. Man kunde knappt andas inne på Ica. De ligger granne med företaget. 
 
 
Alla bilderna är tagna genom bilfönstret eftersom jag inte ville ställa mig och fota och inte ville andas in röken. 
 
 
 
Veckans bidrag till http://gemsweeklyphotochallenge.blogspot.com/ är dessa ord som lyser upp i höstmörkret. Fick denna ljuslykta när min syster hade dött och nu står den bredvid ett fotococllage av henne. 
Idag kom det ut ett nytt tema hos Sanna så jag får börja klura på det. 
 
En vän håller på att bygga en liten stuga i skogen tillsammans med sina barn. 
 
Bredvid bygget har de satt upp denna skylt. Om det inte syns så har de satt fast en gammal trasig kamera på skylten.
 
När man kommer hem med tåget och möts av denna skylt då blir man glad :) 
Dessa två skyltar får bli mitt bidrag till BP:s skyltsöndag
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 BP:

skriven

Vilken vecka du/ni har haft! Full rulle skulle jag säga. Å du har dokumenterat veckan med sååååå fina bilder!
Inspirerad av Annettes och Annis inlägg om Mr Cake åkte vi dit också en eftermiddag i förra veckan. Var inte lika entusiastisk som ni tre var, men jag gillar ju inte sött så...
Spökboll fick jag googla, hade aldrig hört talas om det spelet. Men kul att ditt lag vann.
Å maten på er "rundtur" på cykel var ju helst suverän, speciellt den med löjrom. Förstår att ni cyklade med tanke på flaskornas innehåll;-)
Är väldigt förvånad över att Charles och Oliver inte somnade till valvakan...
Branden var ju hemsk och jag tycker synd om alla som inte hade ett jobb att gå till... Hoppas det ordnade sig på nåt sätt. Minns att det varnades om branden i banners på tv.
Åsså till skyltarna. Tusen tack för dom och länken. Stugan ser lite - hur ska jag säga - vin ut på något sätt. Å att sätta upp en gammal pocketkamera där för att visa att bygget är över vakat var ju sååååå himla kul och fyndig. Tvivlar dock på att det avskräcker eventuella tjuvar.

Välkomstskylten på de två hjulen är ju hur trevlig som helst:-)

Tusen tack för världens finaste blandning och länken:-)

2 Paula:

skriven

Oj, den branden har jag inte läst om! Det såg riktigt otäckt ut...
Men så mycket skojiga initiativ ni hittar på med kompisar. Sånt förekommer inte här i skogslandet...tror jag. Inget jag ser röken av i alla fall. Svåra uppdrag, men ack så god mat. Och just att ni delar på gracerna, så inte ett stackars par ska jobba häcken av sig för att ta emot gäster utan att man hjälps åt känns jättebra. Blir lite knytis fast utan knut...haha
Ha en fortsatt fin höst, här var det frost i gräset i morse och både vantar o mössa åkte fram ur förrådet! Kram

3 Eva Trillian:

skriven

SÅ imponerad över att du kommer dig för att fotografera över allt :) Vilken förebild du är :)
Trevligt med "bloggolege-träff"! Kan, absolut, tro att ni hade väldigt trevligt!
Vilken rolig fest-idé! Ingen brist på fantasi där inte :)
Så, du plockar svampen men äter den inte? Ja, då förstår jag att din man får njuta extra mycket :)
Charles har rätt; det hade verkligen varit mycket roligare om en val hade fått dyka upp ;)
Kram

4 Susjos:

skriven

oJ, vilka bilder! Bilden på barnbarnen är ju sååå fin! Å ljuset med texten är så fin. Nu blev jag sugen på kantareller! Här hemma är det jag som äter upp dem, min man plockar de inte ens! Jag får köpa mina i butiken !
Läskigt med branden, tur att det inte blev mer som brann upp!
Kram

5 Anni:

skriven

Så mycket fantastiskt du får ihop när du sparar på godbitarna till ett enda inlägg! Tänk att ni fick bra väder på cykelfesten i alla fall, det var verkligen tur! Förrätten undrar jag om den inte bjöds på nyss i "Halv 8 hos mig", som jag ibland ser på. Den fick lovord i programmet också.

Barnbarnen och den hembyggda stugan känns väldigt charmiga, men den där branden var ju förskräckligt otäck. Tänk att ni hade den så nära! Hemskt för alla som ser sin arbetsplats förstöras, vilket kaos det blir och så mycket jobb det medför! Undrar om ICAs försäkringar täcker den där sortens skador på varorna och bristande kundmängd? Vilka andra kan ha drabbats runt omkring?

Ljuslyktan skimrar tröstande. Så fin med så tänkvärda ord.
Kram <3

Kommentera här: