Dagnäsöns Naturreservat

Vi har alltid promenerat mycket och har många fina rundor i närheten av oss. Men ibland blir jag lite less på rundorna i närområdet och tar bilen till ett annat ställe. Har haft min häst i några olika stall och lärt känna många fina vägar och stigar åt alla håll och kanter utanför Gnesta. Men för ett par veckor sedan såg jag ett tips om ett helt nytt ställe, Dagnäsöns Naturreservat, på Gnestas facebooksida. Kollade upp stället och sa till min man att dit måste vi bara åka! Endast en halvtimme bort med bil ligger denna fina plats. En halvö i sjön Båven och det blev naturreservat 1975. 
Finns parkeringsplats med bord och bänkar. 
 
Vi började promenera längs rundslingan. Så vacker natur. 
 
Väldigt omväxlande, ibland skog, ibland öppna landskap och ibland längs vattnet. 
 
På ett ställe delade sig leden och vi tog den högra som visade sig att det var inte riktiga leden. Vi tog en längre sväng längs halvön och gick nästan hela tiden längs sjön. Väldigt vackert! 
 
 
Vilken mäktig ek! 
 
Och en söt liten groda :) 
 
Längs rundan finns torrtoalett, grillplats mm. Betesdjur går i hagarna och man ombeds vänligt att stänga alla grindar efter sig. På dessa 53 hektar finns mer än 400 arter kärlväxter. Och kärlväxter kan vara både örter, buskar och träd. Det lärde jag mig när jag pluggade på om denna plats. Det finns även gott om fåglar här och den lilla ön Tallholmen precis utanför halvön är ett fågelskyddsområde och där får man inte vara under sommaren. Fick plugga på lite för att kunna berätta detta för er. Nu är det slut med plugg för ikväll. För nu börjar sjunde säsongen av den härliga serien Badhotellet. 
Hur andra har tolkat ordet plugg ser ni om ni klickar på bilden:
 
 
 
 
1 Ditte:

skriven

Vilken finurlig tolkning av veckans tema. Tack för att du pluggade och delade med dig av både tipset om naturreservatet och vackra bilder.
Har antecknat området och kanske kan det bli en vända dit även för oss.

2 Ditte:

skriven

Nu såg det ut som det blev något fel med min kommentar...

3 BP:

skriven

Jättebra och kreativ tolkning av veckans tema.
Kan dock inte låta bli att skratta. Tack vare eller ska jag säga på grund av coronoaviruset verkar det vara otroligt "inne" att upptäcka naturreservat, inte minst i närheten av Stockholm. Det är fler bloggare som skrivit om reservat som jag inte ens visste att de fanns.

PS. Riktigt rolig bild på dig! Vilken bra balans du har:-) DS.

4 Helen:

skriven

Vilket jättefint inlägg till temat och till sådana ändamål är det kul att plugga en stund. Så bra att du påminde mig om Badhotellet! Jag måste det det på TV4 Play för det är en favoritserie!
Trevlig helg!

5 Herr Nilssons Fru:

skriven

Fiffig tolkning :) Det är kul att hitta nya ställen att traska på och se annan natur. Ditt nyfunna ställer ser jättefint ut, 53 hektar är ju en bra bit mark o så lite vatten också, perfekt.
Fina bilder.
Kramiz

6 Emma, Sol som sol?:

skriven

Oj, att du såg grodan, den syntes ju knappt på fotot! Det gäller att ha ögonen med sig.

7 Vilt og vakkert:

skriven

Heisann, gøy å lære seg om steder man oppsøker, turen blir en bedre opplevelse da ;:OD)

8 Mirjam:

skriven

Vilken fin tolkning av temat <3 och så grönt och fint ni har det! Kram

9 FREEDOMtravel:

skriven

Ser jättefint ut! Roligt att hitta nya ställen! :)

10 Karin Eklund:

skriven

En jättefin tolkning av ordet plugg.
Grodan är suveränt fint fångad fastän den nästan inte syns alls. Snyggt!
Tack för ditt fina inlägg!

11 KajsaLisa:

skriven

Grodbilden var kul, syns ju knappt om man inte tittar noga. Jag blev inspirerad till en skogsprommenad här,allt annat är ju dött under pandemin.

12 Paula:

skriven

Hej, visst är det härligt att upptäcka nya platser! Jag har varit en stigfinnare i hela mitt liv och många är de svordomar jag fått höra när jag försökt lotsa diverse chaufförer ut i naturen, hamnat på kostigar och grusvägar med potthål. Men alltid lika spännande turer. Ha en fin ny vecka!

13 Anni:

skriven

Så trevligt att hitta ett nytt promenadområde, det ser härligt vårligt ut!
Badhotellet har jag inte sett, det är kanske för sent att börja nu? Helst skulle jag vilja se svenska YLE:s version för den har min väninna översatt. Jag fattar inte varför man inte kan använda samma textning på SVT utan översätter allt en gång till?

Kommentera här: