Gemsweekly photochallenge - rån

Jag bor ju i en liten by. Fem tusen invånare i tätorten och 10 000 i hela kommunen med landsbygden. Här har jag alltid känt mig trygg. Aldrig varit rädd att ut och gå själv, eller gå genom centrum ensam på natten. Inte förrän nu. På kort tid har flera personer blivit utsatta för rån. Kvinnor i olika åldrar. Utav ett helt gäng killar. En blev dessutom misshandlad. En blev rånad på sin jacka. Ett av rånen skedde i tunneln vid stationen, tunneln som förbinder centrum med den sidan vi bor på. Jag går inte längre där på kvällen när det är mörkt om jag är ensam. Då går jag hellre en kvart extra och tar vägen runt. Tragiskt att det har blivit så. Varför ska några ynka knäppgökar förstöra för alla andra? Tänk på de stackarna som råkat ut för rånen, vad de ska vara rädda att gå ut igen. Lider med dem. 
 
Betydligt trevligare rån handlar det om i boken Låna är silver råna är guld. Uppföljaren till kaffe med rån. I båda böckerna får man följa ett gäng pensionärer som kanske inte är helt lagliga men har goda avsikter med sina rån. Väldigt charmiga böcker tycker jag. 
 
En av mina laster är att varje kväll ta en kopp te och en tallrik med knäcke, kex, rån av olika slag. Så vansinnigt gott! Jag blandar Icas paprika/chiliost med vanlig Philidelphia och har på. Och det är precis vad jag ska göra nu! 
 
Hur andra har tolkat ordet rån kan du se hos Sanna: 
 
 
1 Ditte:

skriven

Jag blev själv utsatt i lördags för något som den spanska polisen rubricerar som rån. Det kanske inte den svenska skulle göra...Så jag känner igen mig lite i den första delen av ditt inlägg. (Har skrivit om min upplevelse i veckans utmaning)
Och visst ä det roligare att tänka på rån i andra mer njutbara sammanhang. Absolut!

2 BP:

skriven

Ja du, visst är det hemskt med alla rån, där förövarna ofta är barn. Det gör saken ännu värre tycker jag. Precis som du går jag heller inte hem genom skogen från Täby Centrum längre när det är mörkt. Där ligger ju busstorget och där sker de flesta rån - dyra jackor, klockor, mobiltelefoner med mera.
"Kaffe med rån" har jag läst och tyckte boken var så himla rolig. Uppföljaren däremot har jag inte läst än.
När jag ser din bild så minns jag presenten jag fick av dig när vi möttes. Godaste "rånet" jag någonsin ätit:-)

3 Emma, Sol som sol?:

skriven

Ja, man får tänka sig för många gånger. När jag var ungdom gick jag ensam hem rakt genom skogen, det skulle jag ju inte göra i dag direkt.

BNra med boktipset1 Gick genast in på bilioteket för att ladda ned och såg då att det finns en tredje bok: Rån och inga visor.

Roliga titlar!

4 Violen:

skriven

Det är ju samma trista utveckling med personrån i centrala Nyköping. Det är riktigt otrevligt att vara ute när det är mörkt.
Bättre att läsa om rån eller rent av äta rån än att bli antastad och fråntagen sina ägodelar.
Ha det gott!

5 Marit:

skriven

Den lasten din er noe jeg lett kunne ha kopiert! :)

6 Mia:

skriven

Visst är det otäckt hur det har blivit och inte bara i städerna....Vad är det med barn och ungdomar numera...så triggar dom varandra och blir tuffa när dom är i gäng, nej otäckt är det! Då föredrar jag de andra rånen du visar ;) "Kaffe med rån" har jag läst, kanske jag skulle ta mig an den här också :)

7 Geddfish:

skriven

Så trist med alla rån och överfall. Då är ett rån/kex godare.
Den boken har jag, som du visar på bilden ;)
Trevlig onsdagskväll!

8 Biggeros:

skriven

Så tråkigt att man ska behöva vara orolig att bli rånad där man känner sig som tryggast 😱
Jag gillar även rån med en god mjukost. Ett bra avslut på en lång dag.
Ha en bra dag <3

9 Paula:

skriven

Hej, ikväll var temat ungdomsrån på Aktuellt. Föräldrar till förövare, politiker, sakkunniga, alla skulle få säga sitt. Men ärligt talat, det känns som att det är ett problem som är svårt att komma åt. Ungdomar som blir fast, döms o hamnar på ungdomsfängelser, de får bara lära sig mer i brottets bana genom att lyssna o samtala med andra dömda. 70% återfaller,WHAT??? Skrämmande siffror, och ingen vet vilken väg man ska satsa på för att samhället ska få bukt på detta växande problem. Förstår att du känner dig osäker, det är inte längre bara i storstäder det händer.Vilket trist tema egentligen, tur du livade upp slutet med lite gottis!

10 Helen:

skriven

Det är verkligen trist att några ska förstöra så mycket och sprida otrygghet och rädsla. Den där boken har jag inte läst men de första, den var rätt mysig så jag måste nog läsa uppföljaren också. Smörgåsrån är verkligen jättegott och betydligt trevligare att tänka på att bli rånad.

11 Anni:

skriven

Vilken sorglig läsning! Nog är det totalfel att några ska kunna få så många att känna sig osäkra och rent av rädda. Antar att de känner makt när de ger sig på andra, när spärrarna helt försvunnit. Det är här (och till kvinnomisshandel) som poliser och resurser behövs, inte till knarkligorna som mest har ihjäl varandra.
Boken ska jag kolla upp, den låter smakfullare <3

12 Annette:

skriven

Usch ja, så otroligt tragiskt att det blivit så här. Vi pratade om det nyligen, att man redan börjat vänja sig vid att det pratas om rån, bilbränder och stenkastning på räddningspersonal. Vi får aldrig vänja oss vid det, det får inte bli vår vardag.
Trevlig vana med ett fat med rån på kvällen :) Tror att jag också skall ta ett sådant nu. Kram!

Kommentera här: