Skyltsöndag i regnbågsfärger

Gnesta Pride ordnades för första gången förra året. Några timmar innan tåget skulle samlas och gå genom byn började en av våra stora fabriker brinna. De varnade för farlig luft och man skulle stänga alla ventilationer. Några timmar senare sa räddningstjänsten att det var lugnt och att man kunde gå ut. Men det var rök i hela luften. Många avstod från att gå ut och gå med i tåget pga branden. Det förstår jag verkligen. Stannade själv hemma ända tills kvällen då jag vågade ut och handla lite. Trots allt gick 600 personer i tåget och arrangörerna var jättenöjda. Med tanke på att det bor 5000 i Gnesta, 10 000 i hela kommunen så är det ju väldigt bra.
Igår var det dags för Gnesta Pride för andra gången. Den som startade och driver Gnesta Pride är 16-åriga Matilda. 
 
Klickar ni på bilden kan ni lyssna på en kort intervju med Matilda. Och klickar ni här kan ni läsa om priset från Ungt Kurage som hon har fått. 
 
 
 
 
 
I år var det ca 2000 med i tåget och efteråt fanns det förstås fika i regnbågsfärger. 
 
Och den som hade bakat var ingen mindre än Matildas mamma Ida. Henne kanske ni känner igen från Hela Sverige bakar. Hon var med för ett par år sedan. 
 
Kyrkan hakade på och hade regnbågsmässa. Det har varit olika aktiviteter hela veckan med föreläsningar, plakatverkstad mm. 
 
Gick inte på mässan men passerade kyrkan när prästen Johanna höll på att förbereda. 
 
Och sen några andra skyltar. Den här hittade jag och sonen i Södertälje i veckan på parkeringen. Någon som förstår vad den betyder?? 
 
Och detta bjöd våra grannar på igår... Jag hade gjort en ostpaj som jag tog med mig. Den åt jag och en annan granne. De andra åt surströmming. Det luktade inte gott!
 
Har ni laddat ner den nya appen från sos alarm? Om inte - gör det omgående. Den har redan räddat liv i fjällen. Ringer du från appen så skickas din position till sos alarm och de kan komma fram med hjälpen fortare. 
 
Avslutar med denna fina teckning som Charles målade åt mig idag. Ser ni vad det är? En drake. Jag tycker faktiskt att det syns, Men jag är väl lite partisk :) 
 
 
 
 
 
1 BP:

skriven

Vilken skyltkavalkad! Å du, läste faktiskt på nätet att hela 2 000 personer deltog i paraden, vilket är helt otroligt, speciellt med tanke på branden. Å vilka toppen bilder du tog. Har faktiskt aldrig sett en Pride bakelse. Suveränt!
Gladast blir jag såklart att sonen verkar helt återställd. Han ser frisk och glad ut.
Är inte helt säker men jag googlade skylten med sköldpaddan. Hittade inte just din skylt, utan en annan med en sköldpadda, och den varnade för robotgräsklippare. Älskar den skylten, då jag är uppväxt med sköldpaddor. Förstår iofs inte varför just sköldpaddor varnar för gräsklippare, men...

Men, då skylten i ditt fall står vid ett shoppingcentrum tror jag att det är parkeringszonerna som fått olika symboler istället för siffror eller bokstäver.

Röda Ulven - mums. Åt surströmming i torsdags, en delikatess, även om lukten är äcklig.

Så Charles och du tycker ritningen föreställer en drake. Spontant hade jag tippat på sköldpadda;-)

Tusen tack för den "skyltparaden" och länken:-)

2 Paula:

skriven

Vilken skyltrikedom jag fann här! Jodå, jag har laddat ner appen och även nämnt den i min blogg för att uppmuntra andra. Jag ser att BP redan förklarat den söta sköldpaddan. Lättare att komma ihåg en symbol än en bokstav på stora parkeringar? När jag var i USA i början av 80-talet såg jag såna för första gången, det var ju enorma parkeringsplatser där man nog kunnat virra omkring utan mat och dryck i flera dagar...
Surisar som är så gott! En svensk tradition som jag verkigen anammat. Stod förr om åren utanför Konsum o serverade surisar på tunnbröd. En del kunder klagade att de inte ville passera mitt stinkande bord på väg in i butiken...
Har aldrig deltagit i Prideparad, men heder åt alla som gör det. Kram

3 KajsaLisa:

skriven

Vilka härliga regnbågsfärger, Skylten som tjejen håller upp var rolig och kakan hade varit kul att testa.

4 Eva Trillian:

skriven

Lilla Gnesta kanske inte är så litet längre - som när jag hade kompisar där i början av 80-talet :) 2000 per si tåget - det är ju himla många! Kul!
Sköldpadde-skylten blev förklarad, ser jag i kommentarerna. Tänker som BP: kul att se din son i bild :)
En drake :) utan tvekan. Talang!

5 Ditte:

skriven

Vilken toppenskyltning! Och roligt att Gnesta hade sin egen Prideparad. Jag läste om den och bra att det sprids. Jag kände igen den här SD skylten från Prideparaden här i Stockholm i augusti.
Och visst är draken fin!

6 Anni:

skriven

Klart att det är en drake - det syns ju på tänderna om inte annat! Så fin!
Sköldpaddan har du fått svar på, du ser på din bild att det är en insekt (bi?) på skylten längre bort. Härligt leende på sonen din <3
Prideuppslutingen gillar jag skarpt - så viktigt att det sker även på mindre orter och inte enbart i storstaden!

Kommentera här: