Burj al Arab och Palmön

På väg ut till Palmön stannade vi för fotostopp vid Burj al Arab. Det är världens enda 7-stjärninga hotell. Vår grupp gjorde utflykt dit en kväll med drink och fotografering. Men vi var inte sugna på att betala massa pengar för att gå in och fota på ett hotell. 
 
Men några bilder utomhus blev det när vi passerade. Det ligger ute på en ö som har en väg som förbinder ön med fastlandet. När det byggdes var det det högsta hotellet i världen, 321 meter högt men nu är det bara det femte högsta. 
Det är guldplätering nästan överallt inuti. Det finns bara 2-våningssviter och den minsta är på 170 kvadratmeter. Den kostar ca 40 000 kr per natt och då ingår inte frukost. Den största sviten är på 780 kvadratmeter och kostar 230 000 kr per natt och då ingår faktiskt frukosten :) Ni ser lilla runda plattan nästan högst upp, det är helikopterplattan. Och där uppe har Federer och Agassi spelat tennis! 
 
Vi passerade denna byggnad. 
 
Och högst där uppe är det glas-golv! Tänk att gå där... 
 
Sen kom vi fram till Palmön. Denna bild är lånad från nätet då vi inte hade råd med någon helikoptertur. De har alltså byggt en konstgjord ö mitt i havet, i form av en palm med en "ring" runt. Ön är 2 km lång och längst där framme står Hotel Atlantis. 
 
Även denna bild lånad från nätet. På varje palmblad ligger det massa hus, alla med egen strand. De byggde 5 000 hus och det tog 72 timmar att sälja alla. Angelina Jolie var den första som köpte hus där. Även Zlatan och Chippen har hus där. 
 
Hotel Atlantis var inte lätt att få med på bild, så stort och man kunde ju inte backa ut i havet. 
 
Ni ser stenarna, det är en mur runt hela ön, så den ska bli stabil och inte rasa. 
 
Inne på Hotellet fanns ett jättestort akvarium. 
 
Vilken sötnos va :) 
 
 
Lyktstolparna skulle påminna om sjöjungfrun. 
 
Och pelarna inne var klädda med snäckor. 
 
På toan var det sjöhästar. 
 
 
Efter Palmön åkte vi vidare till sista hotellet. Vi bodde på tre olika hotell. Sista var klart bäst. Mer om det i nästa inlägg. 
 
1 Anonym:

skriven

Bilder på det gigantiska hotellet och ön har man ju sett några gånger, men det måste ha varit otroligt häftigt att ha sett dom irl. Mäktigt, överdådigt och helt underbar. Den där byggnaden med glasgolv på topp ser ut som en påkostad fotoram - läckert!

2 BP:

skriven

Den anonyma kommentaren är från mig såklart;-)

3 Paula:

skriven

Starbuck och starstruck, jag känner att det man först blir så imponerad av, det blir ju till slut så mycket så man nästan blir likgiltig? Kanske inte så, bara min egen reflektion. Visst är jag på sätt o vis imponerad, men på något vis har det hela gått över styr. Jag njuter dock till fulla muggar av detta besök där jag sitter på din axel och hänger med i äventyret!

4 Åke:

skriven

Palmön alltså!!! Helt makalös... 72 timmer 5000 tusen hus... då skulle jag vilja bo granne med min favoriskådespelerska Angelina såklart. Men vilken resa 👍

5 Anni:

skriven

Det är ju helt overkligt ... jag blir både imponerad och äcklad på samma gång! Skala av lyxen och inse hur genialiskt det är att bygga en egen ö sådär. Varför förtäta i innerstaden när det finns andra ytor som kan användas? Tänker på "badringen" någon föreslog skulle byggas i Stockholm, inte bostäder men ändå lite läckert nytänk.

Kommentera här: