Gemsweeklyphotochallenge

Sanna kör vidare med gemsweeklyphotochallenge, ett nytt tema varje vecka. Hakade på lite då och då förra året. Just det här med tema tycker jag är väldigt roligt så hakar på de veckor jag hinner. Förra veckan var temat tankar och denna vecka är temat kristall. Kör båda i samma inlägg eftersom jag inte hann förra veckan. 
 
Jag dricker gärna och ofta bubblor! Prossecco, cava, champagne. Och helst vill jag dricka det i våra ärvda kristallglas. Då smakar bubblorna som godast. Och sen får det ju gärna vara som Churchill sa: Champagne ska vara torr, kall och gratis. Tyvärr brukar bara de två första stämma :) 
 
I fredags var vi på minnesstund. Istället för kyrkan hade familjen valt att alla samlades nere vid bryggan vid sjön. De tände en stor eld som skjutsades ut en bit på isen. Och sen tände alla ljuslyktor och skickade upp på himlen. Det var en fin stund. Men som alltid när någon går bort alldeles för tidigt kommer det många tankar... Som i så många andra fall var det cancer här också. Cancer ger mig väldigt jobbiga tankar och jag klarar inte att se Cancergalan som gick förra veckan. 
På lördagen nåddes vi av ännu ett dödsbud. En av våra grannar från när vi bodde i villan hade bara trillat ihop på jobbet. Inte varit sjuk innan och inga förvarningar alls. Borta, från ena sekunden till den andra. Endast 48 år. Ännu fler tankar... Ta vara på livet! Här och nu! 
 
Klicka på bilden om du vill se fler tolkningar.
 
1 GeddFish:

skriven

Så fina tolkningar av ämnena!
Årets första om tankar, förde också mina tankar. Min make dog i januari för sju år sedan, just i cancer och min mamma för 34 år sedan i februari, just i cancer.
Önskar dig en fin dag.

2 Ditte:

skriven

Ja, tänk dessa tankar som finns runt så mycket. Och denna hemska cancer som drabbar så många och i alla åldrar. Mina tankar går här just i banorna varför västvärlden är så hårt drabbad av den.
Vilken fin minnesstund det blev för er nere vid bryggan och något att ta med sig vidare i livet.

Och visst smakar bubbel extra gott i vackra kristallglas. Håller helt med dig. En väldigt läcker bild!

3 Violen på Brandholmen:

skriven

Fin minnesstund nere vid sjön! Jag såg på cancergalan en stund men det var jobbiga tankar som kom upp hos mig också.
Kristallglas är som gjorda för champagne, där kommer den till sin rätt!
Trevlig helg!

4 Anki:

skriven

En fin sammanslagning av årets två första teman, tankar och kristall. Tänk så fort det kan gå. En vacker minnesstund där vid sjön.
Önskar dig en fin helg!

5 Anonym:

skriven

Så fint med en sådan minnesstund vid vattnet. Hemska sjukdom som tar både unga o gamla. Alla borde få leva långa o fina liv.
Fina glas - oh väldigt fin tolkning av de två orden, Tankar o Kristall.
Kramiz

6 "LillaSyster" :

skriven

Det är inte ofta champagne är gratis.
Sorgligt när unga människor som är mitt i livet, inte får vara med oss längre. Kram

7 BP:

skriven

Kristallglaset var väldigt vackert, innehållet däremot får du dricka upp alldeles själv;-) Men jag antar att glasen även lämpar sig för ett torrt vin;-)

Ja, cancer är så himla grym. Hatar verkligen denna sjukdom. För alla känner vi tyvärr någon/några som drabbats. Vissa har klarat sig, medan de flesta inte gör det.

Å den plötsliga döden vid 48 års ålder är bara så hemsk. Fruktansvärt.

Ett väldigt tänkvärt bidrag till temat tankar.

8 Helen:

skriven

Vilken vacker och annorlunda minnesstund! Döden, speciellt när den kommer när den inte borde det, ger verkligen en massa tankar. Jag hoppas verkligen de ännu bättre än idag kan bota cancer i framtiden. Det är en hemsk sjukdom.

9 Paula:

skriven

Livet är både underbart och grymt, vilket du fått erfara. Ibland finns anledning att korka upp champagnen, ibland vill man bara gömma sig och sörja. Sånt är ju livet, en ständig berg-o-dalbana, något du verkligen väldigt konkret fått uppleva. Önskar dig allt gott i nya året, må lyckan och kärleken stå dig bi

10 Vilt og vakkert:

skriven

Heisann, ikke godt å tenke på alt det triste som skjer rundt oss, og ofte rekker det visst ikke med bare en trist beskjed, de kommer på en måte på rekke og rad. Fine løsninger på begge ukenes tema.... Jeg drakk krystallklar Prossecco på fredagskvelden, i hyggelig selskap sammen med kollegaer ;:OD)

11 Anne-Mari:

skriven

Fint og tankevekkende innlegg.

12 Susjos:

skriven

Usch för cancer, som Paula skriver: livet är både grymt och underbart..å visst är det så!
Kram till dig, och visst ska champagne drickas ur just såna fina kristallglas som du visar!

13 Anni:

skriven

Bubbel och döden i samma inlägg. Hu.

Kramar om <3

14 MrsSusanne:

skriven

Vackra bilder, men blir ledsen av att folk försvinner i våra vänskapskretsar och familjer, min farbror gick bort i veckan också, endast 71 år gammal dog på en promenad med hunden. STOR KRAM och varma tankar till dig och era vänner.
Ta hand om dig MIA

Kommentera här: