Reykjaviks-skyltar

När vi kom fram till Reykjavik möttes vi av Pride-flaggor och utklädda mäniskor överallt. Deras pride-tåg hade gått genom staden några timmar tidigare. 
 
Husen på Island är väldigt fula, de flesta är som små plåtlådor. Den här fastighetsägaren hade i alla fall skyltat huset inför pridefestivalen. 
 
Även gatan upp till deras berömda kyrka var målad i pridefärger. 
 
Till och med grisen som stod utanför en restaurang välkomnade gästerna i pride-dräkt :) 
 
Smart att skylta upp var gränsen mellan biltrafik och gång och cykelbana är med en cykel. Sen verkar ju inte alla bilar förstå det... 
 
En restaurangskylt.
 
Jultomten vill ha sina brev och önskelistor redan nu så han hinner med alla barn. Inte ens 4 månader kvar... 
 
Det mesta var svindyrt. Men här kunde man faktiskt få ett glas vatten gratis! 
 
Vill man hellre ha en öl är det inga problem nu. Värre var det innan 1989. 
 
Min man och jag är inga museum-männsikor. Men vem vet - kanske hade det här varit intressant?! :) 
 
Mer bilder från Reykjavik kommer snart. Vill ni se andra som skyltar så besök Skyltsöndag hos BP! 
 
 
 
1 BP:

skriven

Vilken härlig skyltning från Island! Å så himla fint staden hade skyltat till Prideparaden. Den där gånggatan tyckte jag var riktigt fin, även husen. Konstigt nog påminner mig gatan och husen om huvudstråket i Östersund.
Himla kul med den upphängda cykeln, fyndigt.
Att öl var förbjuden på Island till 1989 visste jag inte. Stackars islänningar, tänk vad de gick miste om;-)
Penismuseet har jag läst om i ett magasin från Norwegian. Skrattade gott kan jag säga. Å storlek spelade roll där kan jag säga;-)

Tusen tack för världens finaste skyltning. Stort tack för länken också.

2 FREEDOMtravel:

skriven

Oj, vad mycket pride-skyltar! Har aldrig tänkt på att husen är fula, men det är de kanske ;) Snoppmuseet har jag besökt! Minns att jag framför allt var fascinerad av historien bakom, mannen som börjat samla på uppstoppade snoppar och byggt ett litet museum i en lada ... och sedan fått flytta in i Reykjaviks finkvarter! ;)

3 Anonym:

skriven

Det er berre SÅ herleg å sjå alle flotte fargane dei bruka
på Island.
Virkelig til å bli glad av.
Tusen takk for at du deler.
Klem frå Anne-Mari

4 Anni:

skriven

Alltså, det här var ju ett toppeninlägg - vilken blandning av skyltar och färgstarkt "pynt"! Så lärorikt med både ölförbudet och snoppmuseet. Synd att ni inte gick in, det hade varit väldigt kul att få en recension.
Men absoluta favoriten blir: Göngugötur

5 Paula:

skriven

Men hur kunde ni missa snoppmuseet? Jag hade ingen aning om ölförbudet så jag var tvungen att googla. Istället blandade man folköl och vodka, yäk va äckligt säger hon som gillar öl....då hade jag hellre valt gott vatten! Och alla vet väl att tomten bor i Korvatunturi i Rovaniemi! Så den brevlådan kan man skippa, hihi
Kram från pörtet och tack för finfina skyltar

Kommentera här: