Iskallt och isberg

På tisdagen stod vandring på schemat. Vi bodde precis vid Vattnajökulls Nationalpark och kunde vandra där. 
 
Vi behövde inte ta bilen utan kunde utgå från hotellet direkt. De flesta hotell här ligger helt ute i ingenmansland, finns inget annat på flera mils avstånd. Det här hotellet var helt nybyggt och väldigt fint på insidan. Lite trist från utsidan tycker jag, ser ut som små lådor. Ser ganska litet ut också, men rymmer 140 rum. 
 
Vacker natur.
 
Dessa blommor växte överallt. Någon som vet vad det är? 
 
När vi klättrat uppför hela backen blåste det något fruktansvärt. Vi försökte fortsätta till nästa topp, men kunde inte gå upprätta och fick hålla i oss i buskarna. Och det var skrevor och stup på sidorna. Så vi vände och gick ner igen. Dumt att riskera något. 
 
Vi åkte vidare till Jökulsarlon. En glaciärsjö vid foten av Vattnajökull. Isbergen ligger och guppar i sjön. Den här dagen var det ca 10 grader och blåste storm. Min man som hittills gått i kortbyxor hela sommaren och hela resan, tog faktiskt på sig lite längre byxor. 
 
De två sakerna som stod högst på önskelistan inför Islands-resan var att åka hit och att se Lunnefåglar. Vi klarade av båda på de två första dagarna. Allra helst ville jag åka hit i solnedgången, men man kan inte få allt... Helt nöjd ändå! 
 
 
Min man tycker det är så larvigt med alla som lägger ut fötter på stränder. Han har varken facebook eller instagram men tjuvkikar på mina ibland... Nu kom han med idén att vi skulle ta den här bilden och lägga ut på facebook. Oj vad vi skrattade när vi tog av skor och strumpor och fotade. Semesterfeeling, skrev jag :) 
 
 
 
 
De varnade att det skulle blåsa 30 meter/sekund. Vet inte om det blåste så mycket men det stormade bra. Här lutar sig min man bakåt och ligger i luften. När vi körde bilen fick vi sakta in vid varje vindby, annars kändes det som om vi skulle åka av. 
 
Vi åkte vidare till en av alla svarta stränder som finns här. Även här låg det is på stranden. 
 
Den svarta sanden blev ännu svartare när man rörde vid den. 
Efter några timmar ute i stormen bland isberg och kyla vardet skönt att sätta på högsta värmen i bilen och åka till hotellet. 
 
 
 
1 BP:

skriven

Kan inte låta bli att förundras över att Elisabet (bloggen http://husbilen-ellen.blogspot.com/) verkar ha sett ett helt annat Island än vad du/ni ser. (Såg kommentaren att du kollade hennes reportage från ön.)

För att var ärlig, gillar jag varken dina eller hennes intryck från Island. Nej - usch! Där skulle jag inte vilja tillbringa en semester. Å svart lavasand och sedan sätta på värmen på högsta nivå i bilen påminner mig alltför mycker om Sverige i januari.

Sorry Mia, men Island tittar jag hellre på framför skärmen här hemma, där det fortfarande är 23 underbart varma grader på balkongen klockan 01:40 när jag skriver det här;-)

2 Anni:

skriven

Glaciärsjön! WOW! Vilken upplevelse! Jag älskar glaciärer - kanske mest för att de går att åka ifrån, jämfört med en snöig vinter. Helt underbar bild på era fötter, det var verkligen en kul idé :-)

Annars ser det verkligen mest ut att vara ingenmansland, bara gräs och vidder, blåsigt och stenigt. Totalt annorlunda!

Tack för att du lägger ut bilder, du lyckas förmedla storheten i det lilla landet.

3 Kajsa:

skriven

Såå fina bilder Mia. Måste också dit någon gång. Blomman heter "smällglim" tror jag :-)

4 Eva Trillian:

skriven

Vilken plats! Vackert! Kanske inte på det konventionella, romantiska viset - men kargt, hårt vackert!
Skrattar gott åt din mans åsikter om fot-sommar-bilder :) Mest, kanske, för att jag håller med honom till fullo! Älskar er version :) Den bästa av dem alla!

Kommentera här: