Jakten på insekter

I Sannas utmaning gemsweeklyphotochallenge är det insekter som gäller denna vecka. Lättare sagt än gjort. Nu under påsken ska det ju bli snö och kallt så då lär det inte bli lättare att hitta de små krypen.
I förrgår åkte jag till graven och satt där en stund. Efteråt gick jag ner till sjön och njöt av vitsippor, blåsippor och andra vårtecken. Började leta efter kryp.
 
Hittade några små små svartmyror på en stubbe. De var bara ca 3 mm och i ständig rörelse så det var inte så lätt att få skärpan rätt.
 
Ett litet hål i stubben där myran kröp in. Sen väntade jag på att den skulle komma ut.
 
Till slut kom den lilla rackarn.
 
Väl hemma i köket skulle jag ta lite sallad. Planterade i några krukor som jag ställde i en champagnelåda för ett tag sen.
 
Och ni kanske minns min vän Maria Nyckelpiga som dök upp i köket för ett par veckor sen. Nu var hon här igen, i salladen. Hon blev nog jätteglad att ha lite sallad att bo i :)
 
 
 
Önskar er alla en riktigt skön och härlig påsk!
 
 
 
1 BP:

skriven

Bilderna på myran är ju helt otroligt skarpa! Här lyckades du fantastiskt bra. Gillar speciellt fotot där h*n kommer ut ut hålet. H*n lekte tittut liksom. Urläckert!
Nyckelpigan verkar trivas hos dig, vilket jag förstår. På andra bilden ser h*n ut som en liten utomjording med ET-ögon.

Otroligt bra jobbat!

Önskar dig också en fin och glad Påsk:-)

PS. Är så himla glad att både du och din man gillar Ulla-Marias tavla och att en passar in hos er. Har flera tavlor av henne och älskar dom. Om du skulle bli sugen på fler hittar du hennes blogg här: http://umjart.blogspot.se/ DS.

2 Susjos:

skriven

Ja, veckans fotoutmaning var inte lätt, nån tid att gå ut och leta insekter har jag inte haft denna vecka, så lite tur hade jag att sonen som kommit hem från Malta hade med sig Alien och en annan figyr som verkligen ser ut som en insekt! Mina foton hamnar bara på Instagram. Önskar dej en fin Påskhelg! Kram ♥

3 Susjos:

skriven

Ja, veckans fotoutmaning var inte lätt, nån tid att gå ut och leta insekter har jag inte haft denna vecka, så lite tur hade jag att sonen som kommit hem från Malta hade med sig Alien och en annan figyr som verkligen ser ut som en insekt! Mina foton hamnar bara på Instagram. Önskar dej en fin Påskhelg! Kram ♥

4 Susjos:

skriven

Ja, veckans fotoutmaning var inte lätt, nån tid att gå ut och leta insekter har jag inte haft denna vecka, så lite tur hade jag att sonen som kommit hem från Malta hade med sig Alien och en annan figyr som verkligen ser ut som en insekt! Mina foton hamnar bara på Instagram. Önskar dej en fin Påskhelg! Kram ♥

5 FREEDOMtravel:

skriven

Maria är nog glad för sina salladsblad! :) Fina bilder! Glad Påsk önskar vi från Tallinn!

6 Violen%2525252520p%25252525E5%2525252520Brandholmen:

skriven

Kul att få följa myrans promenad! Bra när man som fotograf har tålamod att fånga ett motiv på olika sätt! Nyckelpigan och salladen är för mig en fullträff färgmässigt! Det här har du gjort riktigt bra!
Glad Påsk!

7 Violen%2525252520p%25252525E5%2525252520Brandholmen:

skriven

Kul att få följa myrans promenad! Bra när man som fotograf har tålamod att fånga ett motiv på olika sätt! Nyckelpigan och salladen är för mig en fullträff färgmässigt! Det här har du gjort riktigt bra!
Glad Påsk!

8 ToveOlberg:

skriven

Du har jättefina bilder på insekter - vilken glädje att se!!! Heja dig!

9 Biggeros:

skriven

Du fick verkligen till skärpan. Vilken fin myra i närbild!! Även Fru nyckelpiga som är för mig ett typiskt vårtecken:) Hon fick även en mumsbit av salladen//Glad Påsk

10 Eva Trillian:

skriven

Utan fotoarkivet hade jag inte kunnat vara med i år. Visserligen såg jag en citronfjäril förra veckan - men det var när jag körde bil = ingen bild!
Du har ju lyckats :) Med färska bilder! Vilken bedrift!
Och den där nyckelpigan har ju verkligen hamnat på rätt plats för att rött förutsättningar :)
Önskar dig en fin påskhelg!

11 Eva Trillian:

skriven

... i år?
Hur tänkte jag där (antagligen inte alls). Jag menade ju förstås den här veckan! :)

12 Marina:

skriven

Skulle tro att den lilla svartprickiga vännen är tacksam över att vara inomhus när nu påskhelgen blev som den blev. En härlig påsk önskas dig och de dina också!

13 Gärdsmygen:

skriven

Vad bra du lyckades med veckans fotouppdrag! Topenbilder. Myran är ju så fin. Och så fick du en bonusbild på nyckelpigan!
Glad Påsk!

14 Ama de casa:

skriven

Verkligen otroligt snyggt fångad, den där myran! Maria nyckelpiga var dock sötare - gillar inte myror... :-)

Glad påskdag! :-)

15 Helen:

skriven

Det var en svår utmaning att fota insekter men du lyckades kanonbra! Jag hoppas du haft en bra påskhelg!!

16 Anni:

skriven

Vilka foton, vilken skärpa! Myran som tittar ut är makalöst läcker!

Kommentera här: