West Edmonton Mall

Innan vi åkte till Kanada fick jag höra talas om West Edmonton Mall av min hovslagare. Världens största galleria fram till 2004. Nu är den "bara" fjäde störst eller nåt sånt :) Fortfarande världens största parkering!
Jag tillhör de fåtal tjejer som inte är så förtjust i att gå i affärer. Men det här är ju inte bara affärer utan ett helt äventyr. Kände att jag helt enkelt ville dit.
Men när vi hade rest runt några dagar nere i Badlands och kände att avstånden var så långa bestämde vi oss för att hoppa över Edmonton och åka direkt till Rocky Mountain. Vi bokar alltid hotell för några nätter i taget, reser vidare, bokar nytt osv. När vi skulle boka boende i Jasper National Park var det fullt. Vi trodde inte det var sant, har aldrig hänt oss förut. I stort sett hela nationalparken var fullbokad, alla ställen. Fanns ett par som kostade 3000 kr per natt. De gick bort... Så istället hittade vi ett boende utanför nationalparken i Edson. Det låg mellan Jasper och Edmonton och helt plötsligt skulle vi åka förbi Edmonton. Då var vi ju bara tvungna att stanna på gallerian.
 
 
 
Än så länge ser det ut som vilken galleria som helst...
 
Hur många affärer som helst. Inte så många stora kedjor utan mer småaffärer. I Kanada är mycket brittiskt. Faktum är att Drottning Elisabeth är deras drottning också. Hon pryder även en av sedlarna.
 
Denna stora kedja fanns förstås!
 
Matställen i mängder, på flera olika platser och plan.
 
Nu börjar det se lite annorlunda ut! Ishockyrink inne i gallerian. Här brukar Edmonton Oilers träna och visa upp sig, NHL-laget!
 
Tur att vi inte hade några barn med oss. Då hade vi aldrig kommit härifrån. Vi var helt fascinerade och gick ändå omkring i timmar.
 
 
 
 
 
 
Flera olika berg- och dalbanor som gick snirklande runt varandra.
 
Skjuta i en Saloon brukar vi kanske inte få göra hemma i galleriorna?!
 
Dags att gå till strandbaren!
 
Vattenrutschkanor i mängder, solstolar, "sandstrand".
 
 
Någon som är sugen på att krypa in och få lite vattenmassage? Ja huvudet fick man ha utanför!
 
Mera vatten! Båtar, uppträdanden mm.
 
 
 
 
Sjölejon kanske vi inte heller hittar i våra gallerior?
 
 
Och vad sägs om en runda minigolf?
 
De blev inte särskilt rika på oss. Vi köpte varsin wrap och varsin chokladtryffel. Men vi tyckte båda två att det var en fantastiskt rolig upplevelse att strosa runt där i några timmar. Glad att vi inte missade det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 BP:

skriven

Inget ont som inte har nå't gott med sig som man säger. Den Mallen är ju mera en nöjespark/sportcenter än en shoppinggalleria måste jag säga. Ett nytt knep kanske att låta barnen roa sig storstilad medan man själv kan shoppa loss i lugn och ro.
De första bilderna du visar påminner en aning om layouten på Mall of Scandinavia. Å Apple Store är en kopia av den i Täby Centrum. Å Food Courten påminner om Kista Centrum.

Börjar förstå att våra gallerior i stor-Stockholm har gjort en studieresa till Edmonton;-)

2 Åke:

skriven

WOW!!! Mäktigt :) Det här satte griller i en ;)Frän plats för en ishockeyrink :)

3 Violen%2520p%25E5%2520Brandholmen:

skriven

Oj så storslaget! Vilken häftig upplevelse för er! Imponerande syn för den småstadsbo jag är men jag skulle nog vara uttröttad efter en stund i den miljön!
Ha det gott Mia!

4 Beppan:

skriven

Där kan man tala om galleria. Våran Enter och 43:an - jodå, det finns två i Boden - kan slänga sig i väggen....
Där finns visst något för alla inriktningar. Kul att se dina bilder!

5 Paula:

skriven

Men jösses, vilka gallerior, jag skulle gå totalt vilse där förutom att alla intryck skulle göra mig totalt förvirrad och hjärntrött. Jag som knappt åker till Borlänge för att gå på Kupolen, utom när jag inte hittar lämpliga skodon på närmare håll. Ikea har jag inte besökt en enda gång...Ja du hör, jag håller mig i skogen eller stugan. Men, kan berätta att i min ungdom när vi åkte runt i USA så hade jag prickat in vartenda nöjesfält längs vår rutt och jag åkte varenda attraktion som fanns, allt medan fästmannen satt på en parkbänk måttligt road. Leeer...
Kramiz

6 Susjos:

skriven

Wow, snacka om stort, och vilka attraktioner! Jag är inte den heller som gillar att shoppa, men gå runt och titta på allt det där-så spännande!
Ja, säger som BP-Apple butiken ser precis ut som den i Täby!

7 Ama de casa:

skriven

Jösses vilket ställe! Det var ju mer som ett äventyrsland än en galleria :-D

Jag gillar inte heller att shoppa. Kläder och skor och sånt alltså. Mat och pryttlar gillar jag att kolla på och handla :-)

8 Eva Trillian:

skriven

Det finns köpcenter, och så finns det Köpcenter - helt klart.
Mest av allt gillade jag rinken - coolt att kunna se sitt lag träna, bland annat.
Men det hade räckt ;) Wow!

9 Anni:

skriven

Åh hjälp! Jag blir trött bara av att se dina bilder - det där är ju en helt egen värld. Man behöver inte gå någon annanstans, för nog fanns där väl hotell också?
Kombinera detta med de färska bilderna från Aleppo och Trumps byggande av mur mot Mexiko ...
Mitt besök på Chokladfestivalen känns som en minimal synd i jämförelse.
MEN jag fattar absolut att det var en otrolig upplevelse att gå runt där! Tror att jag precis som du, skulle nöja mig med en pralin!

10 Anne-Mari:

skriven

Artig å sjå bilda frå Edmonton.
Der var me i 1999.
Eg kjøpte finkjole til bryllaupet til
sønnen som skulle skje nokre veker etter heime i
Norge.
God helg frå Anne-Mari

11 Becca:

skriven

Men waow vilken upplevelse,häftigt.

12 Annette:

skriven

Jag gillar inte heller att gå i affärer. När vi är ute och shoppar med familjen är det jag som ledsnar först, efter en butik... Benen känns bara tyngre och tyngre, det är så otroligt trist att gå omkring utan något mål. Därför shoppar jag helst ensam. För ett par år sedan tror jag att jag slog mitt eget rekord. Jag hade skrivit en lista i förväg över vad jag skulle köpa, både julklappar och vinterkläder till barnen. Jag åkte till Gränby Centrum och på två timmar hade jag köpt allt jag skulle ha.

Men när vi varit i USA är det skillnad faktiskt. Deras malls är ju så läckra och det var så billigt när vi var där. Där gillade jag faktiskt att gå omkring. Men jag tror att det mest var för att jag var så nyfiken på folk, vad de handlade, hur de uppförde sig, ja och så själva centrumet förstås, som inte liknande något jag sett tidigare. Efter att ha varit i Mall of Scandinavia tycker jag att det är litet likt, men ändå inte riktigt.

13 kiki freese:

skriven

Wow! Helt fantastiskt, vilken plats.
/Kiki

14 cissi:

skriven

Jag gillar inte heller att shoppa, men här verkar det ha funnits en hel del annat att göra.
Måste kännas konstigt att packa badkläder när man ska till ett shoppingcenter. :)

Kommentera här: