Professorn som klev av tåget och (nästan) försvann

I torsdags var jag på föreläsning i Prästgården.Vår församling har just nu en föreläsningsserie som heter Livsviktigt och handlar om stress. För en månad sen var Eva Sahlin från Västra Götaland där och föreläste om Grön Rehab. Hon forskar om rehabilitering av stressrelaterad ohälsa i natur och trädgård. Helt enkelt hur vi påverkas av naturen, hur den kan hjälpa till att läka oss.
I torsdags var det dags för kväll nummer två i denna serie. Kvällens tema var musik och hälsa. Professorn Töres Teorell från Karolinska institutet skulle hålla i det hela. Jag gick dit i god tid för första tillfället tog stolarna slut och extrastolar fick bäras in. Vi blev fler och fler och väntade och väntade. Kyrkoherden berättade att professorns tåg var lite försenat. Vi väntade igen. Kyrkohederna kommer tillbaka och berättar av han, Töres, har klivit av tåget, men i Södertälje istället för i Gnesta... Med bil tar det en halvtimme mellan Gnesta och Södertälje. Om någon skulle åka och hämta honom skulle det ta en timme. Lena (prästen) funderade på att ställa in. Men då tyckte någon att han får faktiskt ta en taxi. Så medan han tog sig till Gnesta i en taxi blev vi bjudna på te, kaffe och smörgås. En timme försenad kunde äntligen hans föreläsning börja.
 
 
Nästa och sista omgången i denna serie då kommer en läkare och pratar om stress.Vår församling bjuder ofta på bra föreläsningar, konserter, yoga mm. Förut gick jag på yoga varje torsdagsmorgon men det har inte passat så bra nu. Dessutom har de många aktiviteter för de som är hemma med barn. Och allt är gratis!
De håller också på att förvandla kyrkogården till olika rum för sorg. De bygger upp olika "rum" med växter och kallar rummen för förtvivlan, tröst och hopp. Nästa steg är att göra om en hel slänt med sly ner mot sjön. Och för de som är stressade erbjuder de just nu en grupp på måndagar med kulning. Kulning är egentligen gamla lockrop vid fäbodarna. En ung tjej i trakten har gjort sitt examensarbete i hur kulning påverkar oss positivt vid stress och psykisk ohälsa. Nu är hon ledare för gruppen i kyrkans regi. Så ibland skriver folk på Gnestas facebooksida: vem är det som är ute och skriker i skogen??
 
 
 
 
1 Susjos:

skriven

Töres har jag hört talas om, men tror inte jag har varit på någon föreläsning med honom, hoppas det var bra!
Skulle vilja hinna med att yoga, vi har ju det på F&S..men jag prioriterar bort det för annat....hm...
Som tur har jag ju mycket ledighet mellan intensiva arbetspass, och då försöker jag se till att ha lediga förmiddagar för att sova och ha låååångfrukost i sängen :-) Kram!

2 BP:

skriven

Professorer brukar ju vara lite disträ så... Jag menar att han klev av i Södertälje i stället för i Gnesta alltså;-)

Har som tur är aldrig varit utbränd eller lidit av psykisk ohälsa. Jag förstår att sådana föreläsningar kan vara extremt nyttiga för människor som har/har haft problem.

3 Anni:

skriven

Ja men det var väl en bra start på en föreläsning om stress? Undrar hur stressad han själv var när han väl kom på plats? Eller jaha, musik och hälsa - då kanske han lyssnade på något som fick honom att inte stressa upp sig ;-)

Att trädgård och natur är miljöer där stressade kan varva ner och sörjande finna ro, det är det allt fler som inser. Dock inte så många bland politiker/byggare/arkitekter som förtätar både större och mindre orter och låter grönområden försvinna. Det är så lätt att bygga in otrygghet och så svårt att rätta till efteråt. Jag blir så glad när jag hör att någon istället satsar på det gröna och utvecklar det i rätt riktning. Gäller t ex skolgårdar också, barnen mår bättre av grönt än av asfalt.
Nåja, nu har jag två satser glögg som puttrar i köket, en enligt originalreceptet med City Gross svagdricka och ett med sonens sura äppelcider. Fulglögg, får vi väl kalla den? Men oj, så gott det redan doftar av finglöggen (eller dunderglöggen, som den egentligen heter)!
Kram kram!

4 Eva Trillian:

skriven

Bra initiativ med en föreläsnings-serie! Och om stress - den sjukan har ju ju alla någon sorts erfarenhet av!
Undrar om disträa professorer blir stressade ;)

5 Freja:

skriven

Vilken lyx att få gå på! Jag skulle vilja lära mig att kauka, vilket är kulning fast på mitt "modersmål" ;-)

Kommentera här: