Lång väntan äntligen över

Kommer ni ihåg ärftlighetsutredningen angående bröstcancern? Började med den för snart två år sen. Nu har jag varit i Uppsala och fått provsvaren. Finns inga muterade cancergener hos min mamma, vilket betyder att vi andra inte riskerar att ärva dem. Alltså slumpen som avgjort att både mamma och Ingela fick bröstcancer. Däremot är vissa släkter mer drabbade än andra så det finns ändå en viss ärftlighet även om vi inte har den muterade cancergenen. Var tionde kvinna får någon gång under sitt liv bröstcancer. Om vi hade haft genen hade vi haft 80% risk att få bröstcancer. Nu har de slängt in alla fakta som finns i ett dataprogram som räknar ut risken utifrån de förutsättningar som gäller. Jag har 22% risk att få bröstcancer. Bra mycket bättre prognos än 80%
Mitt kusinbarn ska göra en egen utredning eftersom hon var så ung när hon fick bröscancer och skulle det komma fram att det finns den muterade ärftliga cancergenen där, så kommer de börja med nya prover i min utredning, testa min pappa osv, men just nu kommer inget hända på ett par år. Känns bra!! Och jag ska få börja kolla mig varje år istället för vartannat, så om det finns något så upptäcker man det i god tid. Tack för att vi har bra läkarvård i Sverige!!
 
Missade tisdagstema igår när jag var borta hela dagen. Temat var utsikt, och denna utsikt trivdes jag väldigt bra med. Sitta och filosofera lite vid Titicacasjön var inte helt fel.
 
1 cissi:

skriven

Vad skönt att du inte bar på genen!
Stor kram!

2 BP:

skriven

Här kan jag bara pusta ut och gratta dig faktiskt! Så skönt att veta:-)

3 Susjos:

skriven

Verkligen skönt att få veta !!! :-)
Å vilken utsikt!!! Vart ligger den vackra sjön?
Kram till dig!

4 Helen:

skriven

Vad otroligt skönt att risken minskade från 80% till 20% men också skönt att ändå få kolla upp det varje år.
Så häftigt att få sitta och filosofera vid Titicacasjön, ett minne för livet.

5 Violen på Brandholmen:

skriven

Skönt för dig att få ett sådant besked och att du kommer att kollas upp årligen!
Skön bild, förstår att du njuter av den vackra utsikten! Ha det bra Mia och stor kram!

6 Paula i pörtet:

skriven

Vilka positiva besked du fått, hade ju kunnat vara värre...
Jag har slarvat med mammografin, måste ta mig till Borlänge kommunalt och jag tyckte det var för besvärligt. Flera byten och dåliga kommunikationer. Men, jag får nog bita ihop och åka iväg nästa gång kallelsen kommer...
Trevlig helg!

7 Freja:

skriven

Så skönt att få veta!

8 Gemsofmylife:

skriven

Så skönt det måste kännas !!!!!
Jag hoppas att du mår bra mia ! och deon kommer faktiskt från ett dotterbolag till oss !!
Den har ännu inte kommit ut i butik men lovar säga till när den kommer
eller fråga om dom har den på ditt apotek, det är dit vi kommer vända oss för att få ut den !!!
Lovar att den är riktigt bra !!! och jag har som sagt provat en del och även bergskristall och vet inte allt för att just slippa aluminium
KRAM till dig finaste

9 Helena:

skriven

Vilken lättnad! Så härlig känsla för dig och jag känner att jag blir så glad för din skull. Stor kram till dig.

10 Åke:

skriven

Så bra! Skönt att väntan är över också. Du den utsikten såg fridfull ut :)

11 Susjos:

skriven

Tack för upplysningen om sjön, den är verkligen helt magisk!
Jo, visst är det vanligt att navelsträngen ligger runt halsen när barnen föds, ibland löst och ibland lite hårdare så man måste klippa upp den innan barnet är ute. Barnen är ju förberedda för den tuffa födelsen med lite extra syre i kroppen,då det blir lite syrebrist just vid utdrivningen. Går man över tiden mycket,så kan barnen vara lite extra sköra vid utdrivningen. Blev det sugklocka också?
Han ser bedårande söt ut lilla barnbarnet! Varm kram!

12 Eva Trillian:

skriven

Goda nyheter! :)

13 kolonilotta :

skriven

Vad glad jag blir att du äntligen fått svar! Och ett bra sådant också! :)
22% är ju inte så dåligt med tanke på hur illa det hade kunnat vara.
Men jag blir allt lite rädd när du berättar att var tionde kvinna får bröstcancer någon gång i sitt liv...

Nu hoppas jag att du firar lite extra i helgen. Och att ni får träffa lilla Charles också och gosa! :)
Ge honom en puss på näsan från mig! ;)
Ta hand om dig och ha en jätte fin helg!
Stor kram vännen! ❤

14 KajsaLIsaK:

skriven

Härligt, måste kännas skönt Titicasjön, trodde det var en vårbild från Sörmland först :)

15 Annette:

skriven

Så skönt! Det känns som jag skulle vilja säga grattis, det måste ju vara som att vinna den absolut högsta vinsten, men man kanske inte säger grattis i sådana här sammanhang..? Hur som helst skönt att slippa leva med det överhängande hotet. Det gör mig glad för din skull. Cancer är nog allas stora skräck, tänk om det kunde forskas fram ett botemedel. Jag läste att det kunnat visas att cancercellerna själva kan bekämpa cancer. Hoppas de kommer på hur de skall gå vidare med den forskningen.

16 Anni:

skriven

Nu läser jag hela berättelsen också och blir så otroligt lättad och glad för din skull! Fina fina Mia, så skönt att slippa ha den oron hängande över dig. Och bra att du fortsatt får bli kollad varje år, det är inte mer än rätt!

Kommentera här: