Skeppet Götheborg

Ostindiska kompaniet bildades 1731 i Göteborg. Man hade totalt 37 olika skepp och reste främst till Kina. Man tjänade grymma pengar på dessa resor genom olika handelsvaror. Skeppet Götheborg klarade 2 resor fram och tillbaka utan problem. Men när hon kom tillbaka efter tredje resan gick hon på grund utanför Älvsborgs fastning och sjönk. Detta var 1745. I början av 90-talet ville några bygga en replika i liten skala av Götheborg. Men då kom någon på att vi bygger i full skala istället och det gjorde man! 1995 påbörjade man bygget och åtta år senare kunde man sjösätta skeppet. 2005 till 2007 seglade Götheborg den historiska rutten till Kina igen. Sedan har hon gjort många turer i Europa, besökt 56 städer och även varit med vid kronprinsessan Victorias bröllop.
 
Hon är nästan 60 meter lång och 10 meter bred. Höjden över vattenlinjen är 47 meter.
 

 
 
 
Min mans nya jobb hade sin officiella invigning igår. Hawe från Tyskland startar upp ett helt nytt bolag här i Sverige, min man blir chef för det och sen är det två svenska killar till som ska jobba med honom. Här är vi hela ligan, svenskar, tyskar och italienare. Vi fick en guidad tur på skeppet Götheborg. Jätteintressant!
 
Här sover de på dagens turer, plus massa hängmattor i taket.
 
Vardagsrummet där de hänger när de är lediga.
 
Det är många frivilliga volontärer som jobbar med att hålla skeppet i gott skick.
 
 
De stora färjorna kan komma under bbroarna, men när Götheborg ska komma under måste de ta ner masterna. Så hög är hon! Och personalen klättrar upp där utan säkerhetslinor!
 
Efter guidningen åkte vi en liten rundtur med en annan båt och sen avslutade vi kvällen på Fiskekrogen där vi fick en helt fantastisk middag med fisk och skaldjur och underbart goda viner. Jag som inte äter skaldjur fick lojrom när de andra mumsade ostron, havskräftor, musslor mm.
Därefter blev det fotboll på O´Laerys men tyvärr förlorade ju Tyskland så det var inte så kul för tyskarna. Men ändå en väldigt lyckad invigning!
 
1 FREEDOMtravel:

skriven

Häftigt att man byggde upp den igen! Imponerande fartyg!

2 BP:

skriven

Suveräna bilder du tagit av Götheborg. För några år sedan låg hon i Stockholm och då fick jag också en rundtur. Mycket intressant!

Vilken motiverande uppstart av Hawe i Sverige. Jag menar att samla personalen från olika länder på ett ställe och visa upp både Götheborg och staden är riktigt bra tycker jag. Å stort GRATTIS till din man som blir VD. Önskar honom lycka till!

PS. Jag blev inte heller så glad över att tyskarna rök, för jag tyckte att de var det bättre laget förutom det första 10 minuterna i första och i andra halvlek. Nu är det nog Frankrike som tar hem det där. De brukar dom göra när de anordnar stora mästerskap på hemmaplan. DS.

3 Anni:

skriven

Oj, så intressant att få se mer av det vackra skeppet! Det är verkligen en praktfull skuta.

Jag stod en sommar i det långgrunda vattnet på Gotland, det var mulet men varmt både i hav och luft. Allt var grått och stilla. Jag bara stod med ryggen mot stranden och njöt av tystnaden och den speciella känslan. Då kom ett stort segelfartyg i horisonten, som ett spökskepp. Jag trodde nästan att Jack Sparrow skulle komma farande (in my dreams) - det var så pampigt! Nästa dag såg jag i Gotlandstidningen att det var just Götheborg som åkt förbi. Så otroligt mäktigt!

Kommentera här: