Hållbara stekpannor

Helena ordnar varannan söndag utmaningen Hållbar Livsstil. För några år sedan blev jag väldigt less på att mina stekpannor i teflon höll så kort tid trots att ingen använde något vasst i dem. Upptäckte då att när man staplar dem i varandra i kastrullskåpet blir de ganska repiga efter ett tag. Så jag tog några slitna örngott. Stoppade in varje stekpanna i ett örngott och sen staplade jag dem. Inga mer repor!
 
Så nu håller stekpannorna väldigt mycket längre, jag behöver alltså inte köpa nya lika ofta, mindre konsumtion är bra för miljön.
Och stekpannor som är fina är bra för humöret :)
Allra bäst är förstås mina gamla gjutjärnspannor! Den ena är mammas o pappas bröllopsprsent från 1965 :) Där kan man snacka om att hålla länge!
 
Vill du också vara med eller se vad andra bloggar om i ämnet så kolla här:
 
1 Helena:

skriven

Vilket bra tips för teflonpannor. De är så lätt att repa. Tack för att du är med i utmaningen och berikar med ditt inlägg. Skön söndagskväll och fin ny vecka. Kram

2 BP:

skriven

Så duktig du är på återvinning!!! Slitna örngott ryker direkt hos mig. Å Teflonpannor har jag också kasserat. De håller liksom inte vad de lovar oavsett vad de kostar tycker jag. Nu är det gjutjärnstekpannor av - konstigt nog - Paolo Robertos företag som gör jobbet. Inga report där inte... än;-)

3 Anni:

skriven

Så många stekpannor du har! Jag gillar gjutjärn allra bäst, men de blir så himla tunga och läskiga när de är varma. Undrar vad familjen säger om de hittar örngott i vårt grytskåp :-)

4 Eva Trillian:

skriven

Vilken smart idé - enkel och genial :)
Har nu gått tillbaka till gjutjärn ... men teflon finns ju fortfarande kvar i skåpet för de tillfällen då många pannor ska fram samtidigt. Örngott alltså! :)

5 Annette:

skriven

Smart! För oss blev det ett annat problem också, att de blev sneda och vinda. Nu använder vi bara gjutjärn, mycket tyngre och det går åt mer fett i pannan, men det känns bättre att spara och bevara och dessutom bättre med järn som lossnar från pannan än den där plasten man antagligen fick i sig från teflonpannorna. Konstigt, allt jag tyckte var gammalt, mossigt och modernt, det plockar jag tillbaka i mitt liv ett efter ett... som gjutjärnspannor... ;)

6 Ruth | HungryHeart.se:

skriven

Vilket himla smart tips! Tack för det!
Ha en riktigt skön helg

Kommentera här: