Buffalo Jump

Ett av Unescos världsarv är Buffalo Jump i södra Alberta här i Kanada. Imorse efter frukosten åkte vi dit. Kom fram strax efter de öppnade vid 9 så vi slapp trängas med så många andra.
Indianerna, Blackfoots, hade sina indianbyar i dessa områden. För att överleva den långa kalla vintern behövde de jaga mycket bufflar. De samlade stenar och byggde som en fålla, väldigt bred i början och sen smalare och smalare. Några av jägarna klädde ut sig som bufflar och några som vargar. Den som var utklädd till buffel-kalv hade till uppgift att leda bufflarna framåt åt rätt håll. De som var utklädda till vargar skrämde sedan bufflarna så de började springa. Då var de redan inne i fållan och sprang och sprang tills de kom till klippan och stupade nerför den och dog. Tänk så grymt!! Men för indianerna gällde det ju att överleva och på detta vis fångade de massa bufflar på en och samma gång.
Sedan torkade de köttet alternativt mosade det med bär till en smet. De tog vara på ben, skinn, hud ja allt på buffeln. Medicinmännen fick inälvorna som var delikatesser.
 
En av gångerna satt en liten pojke inne i klippväggen och tittade på jakten, han var för ung för att delta men för nyfiken för att hålla sig därifrån. Han stupade ner han också och krossade huvudet. Därav det nuvarande namnet på området: Head Smashed In Buffalo Jump.
 
Här kom de springade och trillade nerför bergen. Då var bergen 10-20 meter högre. Bergen består av sandsten och har genom erosion rasat ihop.
 
Prärie överallt runt omkring.
 
Bor många djur däruppe. Puman och björnen låter vi gärna bli att träffa. Vi pratade och sjöng högt hela tiden.
 
Såg många olika mårddjur, små små lemmlar och denna vad det nu är.
 
Såg en antilop uppe i bergen. Sen såg vi många olika fåglar. Som tur var inga björnar och pumor. Men vi pratade med en tjej som jbbade där och de såg ofta björn, både uppe i bergen och nere i dalen.
 
Det var som ett museum invändigt, där man kunde läsa om bufflar, jakten, indianer mm. Och sen kunde man vandra omkring utomhus.
 
 
 
Blev helt förälskad i det här prärielandskapet!
 
Att det var klarblå himmel och 28 grader i skuggan gjorde ju inget heller :)
 
 
En liten paus för att njuta av utsikten.
 
Bergen ni ser längst bort i horisonten är Rocky Mountain. Söderut mot USA-hållet. Vi är ju ganska nära gränsen. Om någon vecka ska vi upp till Rocky Mountain väster om Calgary.
 
Nu börjar det bli dags att äta middag. Inte världens bästa restauranger i denna lilla öde byhåla men vi överlever. Och imorgon går färden vidare. Mot nya äventyr!!
 
 
 
 
1 Annette:

skriven

Så spännande att få se hur det ser ut där! Jag älskar också prärielandskapet. Det är som ett hav, med inget slut, det är storslaget. Och det är väldigt spännande att få en känsla av hur det måste har varit att komma som nybyggare i sådana områden. Kanske inte just där, men på andra platser med prärie. Intressant att höra om hur det gick till med att skaffa mat, hemskt för djuren, och de människor som förolyckades i jakterna, men det handlade ju om överlevnad. Modigt att vistas i ett område med många björnar :o Men de är väl mer rädda än ni, hoppas jag.

2 Biggeros:

skriven

Asså, vilka nostalgi tillbaka blickar jag får från Kanada. Vilka marker och berg. Jag hade inte heller velat träffa någon puma eller björn. Se fram emot fler inlägg. Kram

3 cissi:

skriven

Oj, där hade jag aldrig vågat gått om jag fått chansen. Vilken upplevelse ni fick bara för att ni är så modiga!
Fortsätt att ha det bra!

4 Helena FREEDOMtravel:

skriven

Vilket hemskt namn på stället!!! Men naturen ser fin ut och underbart med alla djur!

5 Freja:

skriven

Jag har varit i Klippiga Bergen (för drygt 30 år sedan) och sett just de där små djuren. Kan det vara en präriehund?

6 BP:

skriven

Lika spännande att följa dig och din man i Kanada som det var att åka snålskjuts hos dig i Sydamerika och Österrike måste jag säga:-)
Å det är himla kul att konstatera att du bloggar flitigare när du är borta än när du är hemma;-)

7 Eva Trillian:

skriven

Kanada - ett av de få länder jag faktiskt kan längta efter att få se :) Nu får jag ju hänga med er lite - och det tackar jag för :) Även i bild är det fantastiskt!

8 Anita Malta:

skriven

Vilket ställe, ett helt fantastsikt landskap men namnet, det lockar ju inte precis ;-)

9 Anni:

skriven

Nu måste jag kommentera i rätt ordning, det blir ju tokigt när jag läser inlägget med nyaste först!
När jag ser dina foton inser jag att jag inte visste att det kunde se ut så där i Kanada. Tänkte liksom att hela landet var skog och berg och att det där var USA. Är väl för influerad av Lilla huset på Prärien, bokvarianten. Och så kan jag inte låta bli att tänka på att det är lite trist att man måste sjunga och tjoa när man egentligen vill lyssna på naturens egna ljud. Man får tänka om och anpassa sig med andra ord!

Kommentera här: