Bröllop

Så kom då dagen för bröllopet. Anledningen till hela resan. Min systers son som pluggade i Skottland, träffade en tjej från Kanada och blev kär, vilket resulterade i bröllop i Kanada. De har ju redan haft sin Hobbitfest i Sverige, men igår var själva bröllopet här i Calgary.
Eftersom brudens mor är grekisk och troende var det ett grekiskt/ortodoxt bröllop.
 
 
 
Kvällen innan bröllopet kom två av brudgummens bästa kompisar som en överraskning. De var självklart med framme i kyrkan som marschalkar.
 
Brudnäbbarna strör rosenblad i gången.
 
Min systerdotter var en av tärnorna.
 
Marschalkar.
 
Och tärnor.
 
Brudparets händer ihopbundna.
 
Även sammansvetsade genom kransar på huvudet.
 
 
Bröllopskyssen!
 
 
 
 
 
 
Min svåger och min man.
 
De hade två inyrda fotografer som fotade bröllopet från morgon till natt. Efter cermonin fotades lite olika familjekonstellationer. Fotografen står uppe vid orgeln, därför kollar alla uppåt. Jag passade på att fota där nere samtidigt :)
 
Brudparet med brudens mors släkt.
 
Brudgummens släkt - alltså vi :)
 
Brudgummen med sin syster, brud och far.
 
 
 
Uppdukat i festlokalen.
 
 
Även de som lämnat jordelivet fick vara med oss.
 
Tankarna har funnits hos min syster hela veckan här, under reshersal lunch, under sömnlösa nätter och framför allt under hela bröllopet.
 
Var osäker på om jag skulle klara att hålla mitt tal. Dels att prata engelska inför 70 personer och dels för att jag visste att det skulle bli känslomässigt jobbigt. Men det gick ganska bra... bara lite gråt på slutet... Tack Eva för stöd och pepp!!!
 
 
 
En salig blandning av folk från Kanada, Grekland, Sverige och Skottland resulterade i många olika danser. Framför allt mycket greksik dans, jättekul :) Länge sen jag dansade så mycket. Under elva dagars rejäl vandring kände jag bara lite i benen tredje dagen, men imorse när jag klev upp ur sängen kände jag direkt i vaderna.
Blev bara 3 timmars sömn i natt så nu är det dags att krypa till kojs. Det har varit fullt upp dessa dagar i Calgary med rehersal lunch, middag med svägerska och hennes dotter, besök på Heritage Park, bröllop, kollat fotbollsfinalen med brudparet och en drös andra på puben. Imorgon är det dags att åka hem. Men först hinner vi vara med några timmar på barbeque-fest hos brudens föräldrar innan vi tar en taxi till flygplatsen. Landar hemma söndag kväll så tidigast måndag blir nästa inlägg.
Ha det gott!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Anita Malta:

skriven

Känns nästan overkligt att sitta här på Malta på morgonkvisten och få följa med på detta fantastiska bröllop långt där borta i Calgary.
Vilka bilder och dessutom ett grekiskt/ortodoxt bröllop ! Lite andra traditioner än våra som att sammanbinda bröllopsparet, så jättevackert och vad fina de är, ja det är ju alla gäster också :-)
Så mycket glädje, kärlek och fest bilderna förmedlar liksom känslor av saknad, tänker på din syster. Tycker du var riktigt modig och stark som höll ditt tal inför så många människor.
En härlig blandning av nationer, grekerna är väl helt otroliga när det gäller dans och är det fest så ska det vara ordentligt, det vet nog den som varit på en äkta inhemsk grekisk bouzouki-klubb ;-)
Tusen tack för att vi fick följa med på er fantastiska resa, nu väntar bara den långa resan hem men men väldigt många fina och spännande minnen i bagaget.Kram // Anita

2 cissi:

skriven

Vad härligt att få följa med på bröllop med lite andra traditioner än man är van vid. Brudparet var verkligen fina!
Förstår att du saknade din syster lite extra.
Hoppas du får en god natts sömn! Kram

3 Eva:

skriven

Så många fina bilder! Och det är klart du klarade att hålla talet <3
Då fint med alla hjärtan med de som inte längre finns ibland er. Vackert tänkt och utfört!
Du läser säkert inga kommentarer förrän du landat hemma -så; välkommen hem!

4 Bp:

skriven

Håller sååååå med Anita! Tänkte ungefär samma sak. Helt fantastiskt och så otroligt vackert. Dessutom gillar jag ju "lite annorlunda" tillställningar och det här bröllopet var just en sådan!

Du ser så otroligt vacker ut i din fina klänning och jag är stolt över att du klarade talet!

Ha en bra flygresa hem till lilla Sverige nu. Det utlovas fortfarande sommarväder nästa vecka. Sov nu gott under den öånga flygresan hem!

5 Freja:

skriven

Jag förstår dina blandade känslor, lyckan över bröllopet och sorgen över din syster. Så fint att hon ändå fick vara med och att du klarade att hålla ditt tal. Varma kramar till dog kommer via cyberrymden! Och, jag älskar brudens klänning med det maffiga släpet!

6 Anne-Mari:

skriven

For eit fantastisk bryllaup med nydeleg brud og brudgom.
Det var nok ei rørande forestilling, og ikkje
rart du tok til tårene under talen.
Det høyrer med til slike anledninger :)

Flott avslutning på turen din i Kanada.
God tur heim.

7 Annette:

skriven

Så vackert bröllop, och roligt med andra traditioner än vad åtminstone jag är van vid från bröllop :) Väldigt modigt av dig, att hålla tal inför alla 70 gästerna, på engelska dessutom och när det blir så känslosamt med tanke på din syster. Tusen tack för att vi fått följa med på er fantastiska resa! Hoppas du fick en lugn och skön flygresa hem.

8 Anni:

skriven

Vilken kontrast mot Hobbitfesten! Så underbart vackert och rörande, så omtänksamt fint med glashjärtan och så vacker du är i din feststass! I en så kärleksfull miljö måste du ju känt ett stort stöd när du höll ditt tal, så strongt av dig <3
(Oj, så många "så" det blev!)

Hoppas att du kan vila ut på hemresan, det måste kännas helt overkligt att komma tillbaka till vardagen efter denna magiska tur ni varit på. Och så detta avslut! Helt fantastiskt!

9 FREEDOMtravel:

skriven

Åh så underbart!!! Vi har också varit på bröllop i helgen. Peters brorsdotter gifte sig och vi var både gäster och bröllopsfotografer. Jag har visat lite bröllopsbilder idag. Imorgon blir det lite bilder från festen :)

Kommentera här: