Tacksam att vara född i Sverige

Vi är nog många som är tacksamma över att vara födda i Sverige. Här är vi ganska tryggt föskonade mot både våld och naturkatastrofer. Men efter helgens dåd känns det som om våldet kommer närmare och närmare...
 
Annat jag är tacksam över:
Samtal/chatt från sonen
Att sonen piggade på sig
Luftvärmepumpen lagad = behöver inte frysa längre
Dottern på blixtvisit
Migräntabletter
Gamla kunder
Nya kunder
Att det gick bra när vår bekant voltade med bilen
Att vinterdäcken är på
Suduko
Knäckebröd
Grönt mango-te
Egentid
Att planet landade i tid och fredagstrafiken flöt på från Arlanda när mannen kom hem från Tyskland
Den milda hösten
Tända ljus
Att se hur hela världen sluter upp när det hemska inträffade
Att mannens kusin i Paris och hans familj är oskadda
 
Och så är jag väldigt glad och tacksam för denna "skylt". Min son lånade min dator innan hann stack iväg till Sydamerika och hade då bytt bakgrundsbild:
 
 
En annan skylt, från Tyskland:
Parkering till det galna huset.
 
Och det galna huset var verkligen galet...
 
 
BP:S skyltsöndag (ja jag vet att det är måndag)
 
 
 
 
1 Susanne:

skriven

Å vad glad jag skulle blivit om jag kom hem och såg den där fina skylten!Det är kärlek det!!!
Det där huset var ju jätte knasigt. Hur sjutton fick dom det att stå kvar... Tyngdlagen??
Här ligger vi efter med vinterdäck. Gubben hade inte riktigt lust i helgen.. För blött ute tyckte han... ;)
I din lista denna vecka finns det verkligen en blandning av små och jätte stora saker.
Härligt att sonen mår bättre, att din vän klarade sig i bilolyckan och självklart att din mans kusin med famulj är oskadda.
ha nu en riktigt fin dag vännen!
Stor kram.

2 Helena:

skriven

Vilken fin lista med egentid, knäckebröd och sudoko. Härligt att du fått kontakt med sonen och att håller på att friskna till. En lättnad i mammahjärtat kan jag tänka. Lättnad också att er släkt i Paris är oskadda. Kram

3 Annette:

skriven

Vilken underbar skylt från din son ♥

De här tacksamhetslistorna är nog väldigt bra, att mitt i det svåra försöka se ljuspunkterna. Jag blir tyvärr litet för hämmad för att vara med, jag vill inte missa att skriva något som jag är tacksam över. Jag tror att det är någon slags vidskepelse som sätter käppar i hjulen. Jag kanske skulle skriva ned ett par saker varje dag, då blir det inte så övermäktigt.

Det du skriver om hur människor från så många länder sluter upp och visar att vi står enade mot terrorismen, det har gjort mig så rörd och stolt. Syftet med terrordåd är att splittra och sprida skräck, men istället reagerar vi tvärtom, av sorgen och ilskan blir starkare och håller ihop ännu mer.

4 BP:

skriven

Du har rätt, vi ska nog vara glada och tacksamma över att vi bor i Sverige. Å visst kommer terrordåden närmare och närmare. Hittills har vi blivit förskonade och jag vill gärna tro att vi "klarar oss" från allt det onda. För jag tror nämligen inte riktigt att vi skulle kunna hantera terror. Vi är alltför blåögda och har inte den erfarenheten som stornationer har. Ja, egentligen ska vi nog vara tacksamma över att vara blåögda, men...

Å den nya bakgrundsbilden är ju helt suverän, vilken duktig son du har:-)

Det galna huset är ju helt fantastisk! Coolt, sådant gillas skarpt här. Åsså var det roligt att du höjde spänningen med att först visa skylten och sedan huset. Ett underbart bidrag till Skyltsöndagen:-)

Tusen tack för skyltningen och länken:-)

5 cissi:

skriven

Fin och tänkvärd lista! och vilken helt underbar skärmbild du fick av din son!

6 Eva Trillian:

skriven

Nästan hela världen är representerad i din lista vi a resor, hemkomna och Paris-bor som klarat sig, om än chockade!
trygghet ligger oss alla varmt om hjärtat nu - nu när den skakades på så nära håll!
Tack för att du är med och förgyller min InLinkz med dina tacksamheter (nu får det bli ett riktigt ord, så mycket som jag använder det ;))!
Sv: När hästen viner runt knutarna ... det skapade en intressant bild i mitt huvud :)
Tack för att du såg det - nu har jag ändrat ... även om det lät roligare när det var fel ;)
Önskar dig en fin fortsättning på nya veckan!

7 Ruth | HungryHeart.se:

skriven

Så fina och kloka ting att vara tacksam över. Och visst är det fantastiskt att så många sluter upp mot våld och hemskheter och visar att det är genom medmänsklighet och förståelse som vi når förändring.

8 Freja:

skriven

Jag glömde, som vanligt, att ta upp min tacksamhet i dag, men jag har MASSOR att vara tacksam för. Gillar det förryckta huset!

9 Malin:

skriven

Vilken underbar bakgrundsbild!!
Och n hel del annat att vara tacksam för. Önskar dig en fin vecka

10 Lottisen:

skriven

Vilken underbar skylt! Många fina saker på din lista! Visst är det hÄrligt att se hur alla sluter upp och stöttar varandra efter attentaten i Paris. Vi känner oss trygga i vår lilla stad och jag känner inte personligen någon av de som drabbats men det känns onekligen som att våldet kommer närmare. Hoppas du får en jättefin vecka! Kram

11 kiki freese:

skriven

De där små kärleksbudskaåen betyder allt.
Skönt att han mår bra igen.
Skyltningen trots måndag var toppen.
/Kiki

12 Susjos:

skriven

En fin lista! Och visst är man tacksam att vara född i Sverige ♥
Och en sån fin bakgrundsbild din son ordnat!!
Skönt att sonen mår bättre!
Ha en fin vecka! Kram

13 KajsaLisa:

skriven

Visst skall vi vara tacksamma för vi har det bra.
Tänkte svara på lite frågor du ställde. Nej jag fotar inte i RAW dels har jag inte photoshop, dels så som du säger det tar för stor plats.
Kameran klarar knappt att buffra på Jpeg när jag fotar intensivt, så RAW borde inte fungera alls. Det sitter ett minne mellan sensorn och kortet på digitalkameror som är en buffert eftersom det tar en stund att ladda ned, blir det fullt så stoppar kameran.
Sen är det kul att träffa människor innan spelningen prata lite strunt och visa bilder från gamla spelningar, denna möjlighet försvinner med RAW.
Bilderna som sitter på yttersidan är faktiskt tagna med en kompakt, Canon S95 på 8 megapixel. Det funkar faktiskt på den här storleken på den här typen av bilder med en massa rök och ljus. Pro centers digitala tjänst varnar för att bilderna inte klarar den här förstoringen men jag är nöjd med den.
Sen om du vill ha en perfekt bild på t.ex en blomma så kan det ju bli annorlunda.
Tycker du skall försöka i alla fall.

14 Karin:

skriven

Vilken fin lista, fäste mig speciellt vid datorns bakgrundsbild och den voltade bilen!
Ha en mysig vecka!
Kram Karin

15 Anni:

skriven

Goa goa sonen! <3

16 Nett:

skriven

Vilken underbar bakgrundsbild :) Javisst har vi det bra, fast jag känner som du, våldet kommer allt närmare och man får en känsla av att snart spricker det någonstans.

Kommentera här: