Försiktig

När vi vandrade genom Corcovado National Park i Costa Rica hade vi en egen guide, Fill. Ja man får inte gå där utan guide med tanke på alla farliga djur...
Fill gick först och så säger han: Var försiktiga, rör absolut ingenting, inga träd eller så för där kan finnas ormar, skorpioner eller något annat farligt. Snacka om att lilla jag blev ännu mindre. Gjorde mig smal som en sticka mitt på stigen och kände mig stel som en pinne i början...
 
Efter en stunds vandring började jag slappna av och njuta. Men ögonen skannande av omgivnignen hela tiden...
 
Och med tanke på alla olika djur vi såg denna dag och att vi vandrade under denna boaorm....kanske det var bra att Fill manade oss till försiktighet.
 
Fast här var det vi som tyckte att Fill borde vara lite mer försiktig. Kom närmare så får du bättre bilder sa han. Nej tack sa jag, stod ändå bara 2-3 meter från denna bjässe... Det räckte gott och väl.
 
Fler tolkningar av försiktig hittar du hos:
 
 
1 Paula i pörtet:

skriven

Hej, huvaligen, jag tror jag hade vänt om o satt mig att vänta in dom andra i bilen eller tältet eller nåt. Tacka vet jag stora rovdjur, dom är ju försiktiga dom så det är liten risk att stöta på björn och älg och varg. Småkryp och ringlande saker, nej fy bubblan så otäckt!
Kram

2 Violen på Brandholmen:

skriven

Usch ja, men är man ute på äventyr måste man våga lite också, inte vara överdrivet försiktig! Det menar jag inte att du var, har stor respekt för alla djungelns djur! Har fotograferat lejon med 2 dm mellan nosen och mina händer men då var jag skraj!
Ha det gott!

3 Leena:

skriven

Så intressant om Costa Rica. Det är ett land som står på min önskelista, har ju läst om att djur-, fågel- och växtlivet ska vara helt fantastiskt där. Men just farliga djur lockar mig inte. Fast för att se något intressant skulle jag nog trotsa dem också.

4 Phootprints:

skriven

Häftigt!

5 Leena:

skriven

Nu har jag kollat lite på dina inlägg från förra året i Sydamerika. Jättekul, och jag lär titta där flera gånger. Sydamerika lockar mig verkligen. Vi har varit i Peru - gick hela inkaleden under fyra dagar, Titicacasjön, kondorer, Nascalinjer m m (kolla på min kategori Peru där det finns lite men det var innan jag började blogga så det är lite hipp som happ). Enorm upplevelse! Sedan har vi varit i Mexico som vi också tyckte mycket om, och i julas i Kuba. Toppenresa den också.Men det finns ju mycket mer att se!

6 Monica o Jacob:

skriven

Inget för mej ormar och småkryp är det värsta jag vet, men det var nog en upplevelse man aldrig glömmer:-)
Ha det bra

7 Maria:

skriven

Oj vad spännande! !

8 cissi:

skriven

Oj, det var modigt. I såna där miljöer tycker man ju att det kryper och ringlar precis överallt.
Och jag hade nog också tackat nej till att komma lite närmare den där besten.....;).
Ha det fint!

9 Matfarbron:

skriven

Helt fantastiskt! Vilken upplevelse det måste varit

10 Eva Trillian:

skriven

Vet inte om jag hade lyckats koppla av sås om du gjorde - spindlar är ju största rädslan, och jag hade nog sett den över allt!
Tack för att du delade bilderna - de tog mig på en tur i djungeln utan att behöva vara försiktig!

11 kiki freese:

skriven

Läckert.
Jag var också rädd i mitt lilla möte med aligatorer på senaste resan...men som du säger man slappnar av så småningom och njuter.
/Kiki

12 Klimakteriehäxan:

skriven

Oj! Jag har varit i Costa Rica men aldrig ute i vildmarken som du. Skulle vara VÄLDIGT försiktig om jag hamnar i den miljön ...

13 BP:

skriven

Kan inte låta bli att tänka på vår resa till Gambia med ungefär samma - ska vi säga - ingredienser. Fast vår guide var minst sagt påtänd och vi var betydligt yngre.

Härliga bilder - coolt med tanka på "omständigheterna om man säger så:-)

14 Anneli - A'la Foto:

skriven

Haha....jag har gått närmare direkt! Jag hade litat på honom för fullt. Vad gör man inte för den perfekta bilden! ;) Men å andra sidan kommer jag aldrig befinna mig i djungeln på det sättet! Trist egentligen för det måste vara en upplevelse! :)

Nej, Tufsen springer inte i från mig. Hon är mig trogen var vi än är! Jag är hennes trygghet helt enkelt!

15 Caroline:

skriven

Ja det är nog bäst att lyda order en sådan gång :)

16 Marit Johansson:

skriven

Fy så läskigt men en fantastisk upplevelse kan jag tänka mig :)

17 Gunvor:

skriven

Vilken underbar resa ni gjorde! Jag har drömt om att få resa dit till Costa Rica, men nu vet jag att det aldrig kan bli så. Jag får hålla mej till länderna kring Medelhavet och det går ju bra det med.Älskar att resa och helst lite längre,men jag har ju fått se många härliga ställen o får vara nöjd med det.
Du var ganska tuff där i djungeln ändå som vågade gå så pass lättklädd. Jag hade nog velat vara heltäckande med tanke på alla småkryp som jag inte tycker om. Härligt att se dina bilder.

18 KajsaLisa:

skriven

Vilken upplevelse. Man ser ju dessutom mer när man är på helspänn.

19 Anni:

skriven

Men hu! Jag har hört det där att man inte ska ta tag i en gren eller lian för det kan vara en orm, men fy sjutton för att gå så på helspänn när man egentligen mest vill njuta ...

20 Annette:

skriven

Det låter som en otrolig upplevelse! Själv är jag nog för feg. Jag är rädd för allt det du räknade upp: spindlar, skorpioner, ormar... Men många gånger tycker jag att man gör de mest våghalsiga saker när man är utomlands, som man aldrig skulle ha gjort hemma i Sverige. Som till exempel att man aldrig skulle rida på en häst utan hjälm i Sverige, men utomlands rider folk på elefanter utan hjälm. Märkligt hur vi fungerar. Så jag kanske också skulle våga mig ut i den där fantastiska parken :)

Kommentera här: