Passande tisdagstema

Började packa upp direkt igår och fortsatte imorse. Det roligaste var förstås att packa in alla viner i källaren. När jag var klar med det slog jag på datorn och såg att tisdagstema vill se bilder på drycker idag :)
 
Har vinerna sorterade efter prisläge. De billigaste står + ligger i det lilla vinstället. Där vet min man att han kan ta vilken flaska som helst. Lådan till höger, där har vi mittemellan-vinerna.
 
Mina årgångsviner + de andra som jag är lite mer rädd om ligger högst upp.
 
Barolon från producenten Fontanafredda ligger givetvis i en Barolo-låda från Fontanafredda :)
 
Även om jag inte jobbar som som sommeliér längre så tycker jag det är vansinngt roligt med viner :) Spännande att prova nya sorter även om jag har mina favoriter som druvan cabernet franc. Och nästa gång ni provar ett vin, försök beskriva vinet utan att nämna några karaktärer typ hallon, vanilj, peppar mm. När jag gick sommeliér-utbildningen skulle vi lära oss beskriva vinerna genom att bara konstatera om viner var fylligt/lätt, friskt/moget, torrt/sött, strävt/mjukt, lång/kort eftersmak. Beskriver man ett vin på det sättet så håller man sig till fakta. Då vet gästen vad den får. Säger jag att detta vin luktar/smakar hallon så tänker du genast på ett minne med hallon, tex mormors hemmagjorda hallonsaft och sen när du smakar blir det ofta en besvikelse för vinet smakar ju inte alls mormos hemmagjorda hallonsaft. När jag håller en vinprovning försöker jag att inte avslöja vad jag tycker det doftar/smakar förrän alla deltagare får fundera igenom vad just de tycker. Dessutom blir deltagarna så styrda om jag säger att känner ni peppartonerna i detta vin - då känner de bara peppar och inget annat. En spännande värld!
 
 
 
 
1 Violen på Brandholmen:

skriven

Vilken härlig påfyllning du fick i vinkällaren! Kul att du också gillar cabernet franc-viner men jag tycker utbudet här hemma är knalt. Du skriver väldigt bra om vinprovning och hur lätt det är att påverka andra om smak och doft! Något att ha i minnet under en vinprovning!
Ha en skön kväll!

2 Anita Malta:

skriven

Oj, vad många vinflaskor !! Ordning och reda dessutom vilket väl är ett måste då de har olika årgång och kvalité. Verkligen intressant att läsa dina rader och imponeras av din kunnighet när det gäller viner. Läser alltid på etiketten vad det är för smaknyanser och faller för allt från blåbär till peppar men blir ofta förvånad över att det stämde ju inte alls. Ska testa att inte läsa och känna efter själv vad jag tycker att det har för framträdande smaker. SEN ska jag läsa etiketten ;-) Spännande ! Tack för att du delar med dig, riktigt roligt Mia och som sagt, välkommen hem !!!!

3 KajsaLisa:

skriven

Visst är det svårt att både ha ett open mind och integritet, det är lätt att påverkas. Själv föredrar jag ju öl.

4 Paula i pörtet:

skriven

Oj så roligt sommelier, det visste jag inte att du var! Jag drack lite viner för i världen, sen funkade inte vita viner för magen sa ifrån, blev för surt, o det var ju dom jag gillade. Numera funkar knappt röda viner heller, men jag kan ta ett glas till en bit kött utan att bli dålig. Annars håller jag mig i ölens värld, även där har man numera provningar. Det skulle vara kul, har sett att de har ölprovning så nära som i Smedjebacken.
Ha en fin vecka/kram

5 BP:

skriven

Vilken tajming - med din vinimport alltså.
Å det var ju suveränt rolig läsning och att få veta att du är sommelier - också! Är väldigt impad måste jag säga!
Älskade att läsa texten om vinsmaker. För jag reagerar negativt varje gång när jag läser en skylt om ett vin på Systembolaget. Jag vill INTE ha olika frukt- eller nötsmaker presenterade för mig. Inte bara för att jag kanske skulle bli besviken, men om man över huvudtaget inte gillar dessa smaker och inte förknipper dom ett dugg med vin (som jag då) då faller det platt. Jag går uteslutande efter "uret".
Men, jag är ju ingen vinkännare egentligen och håller mig ofta till en och samma vin. Trpkigt, ja;-)

6 Freja:

skriven

Att komma hem och sortera upp alla fynd från resan är en av de bästa stunderna!

7 Anneli - A'la Foto:

skriven

Det låter verkligen spännande och vilka bra tips du gav! Nu dricker jag inte alls vin...har aldrig gillat det men det lät spännande! :)

8 Caroline:

skriven

Gäller att inte ha beslutsångest när en flaska ska hämtas upp ;)

9 Cecilia Artista:

skriven

Imponerande vinsamling! Trevliga bilder och informativ text! Måste ha varit jätteintressant att gå på sommeliérutbildning!

Svar: Tackar! Det var superkul och intressant på utbildningen! Sen har jag jobbat med det i många år men nu håller jag mest provningar för vänner och bekanta för att jag tycker det är så roligt :)
Mia Ahlstrand

10 Annette:

skriven

Först såg jag bilderna på alla viner, och tänkte att oj, de måste vara vinkännare. Sedan läste jag texten och förstod :) Så spännande att kunna viner på det sättet. Det är ju en hel vetenskap att ta fram ett bra vin, jag önskar att jag var mer insatt. Jag är inte bra på att beskriva viner, så om jag får hålla mig till fylligt/lätt och kort/lång eftersmak så är jag nöjd :) Förutom om det är gott eller mindre gott då förstås ;) Jag vet att många säger att öl är en lika stor vetenskap som vin, men jag har fortfarande litet svårt att tro det... Kanske för att jag inte gillar öl ;)

11 Eva Trillian:

skriven

Fascinerande med människor som kan viner så väl :) Själv kan jag bara tala om om jag tycker det är gott eller inte ;) och kanske är det för att jag aldrig träffat rätt, p.g.a. okunskap, som jag aldrig hittat ett rött vin jag tycker om!

12 Hanna:

skriven

Där skulle jag gärna gå runt och botanisera en stund. Kan inte ett smack om viner och dricker nästan aldrig vin längre, dricker ingen alkohol alls till mina vänners förtret. Blir hur som helst sugen på ett glas vitt, lite halvtorrt :-)

Angående mina bilder från Malmö Central. Klockan var runt 19 på kvällen och perrongen bredvid var smockfull, men lyckligtvis inte den jag fotade.

13 cissi:

skriven

OJ, så mycket gott det har där! Skulle vara kul att besitta dina kunskaper när det gäller viner. Själv väntar jag på ett tillfälle att öppna en flaska rött jag fick från Hanna och Patrik när de varit i Napa Valley....ska bli spännande att smaka.

14 Anemonen:

skriven

Uj uj nästan som systembolaget. Jag var vinsamlare en gång men sen när jag började bli allergisk mot viner slutade jag. Numera kan någon röd bourgogne gå fint.

15 Marit Johansson:

skriven

Men så spännande, har väl förstått att är vinintresserad men inte att du är utbildad och värsta experten. Kul att ha en sådan fin vinkällare!

16 Anni:

skriven

Så kul att du är så kunnig! Här är det jag som inte minns vilken flaska som är vilken och maken som har koll. Men inte är han så duktig som du! Jag har i alla fall lärt mig vilka druvor jag gillar!

Kommentera här: