Glad och god lax

Försöker varje vecka prova att laga någon helt ny maträtt. Så lätt att fastna i samma vardagsrätter hela tiden. Häromdagen gjorde jag en ny laxrätt. Den blev jättegod och jag kommer garnaterat göra den igen. Riktigt roligt och glädjande när man hittar nya favoriter :)
Lax med lime och cashewnötter:
4 pers
ca 1 kg laxfilé
4 dl glaze (se nedan)
2 msk sesamfrön
2 broccoli
2 lime
1 röd chilifrukt
1 dl rostade cashewnötter
olivolja
salt,peppar
koriander till garnering
ris till servering
 
Glaze:
Rör 2 dl sweet chilisås, 2 dl terriakisås, 1 finhackad röd chilifrukt, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 dl hackad koriander, finrivet skal av 1 lime, 2 msk pressad limeljuice, 1 tsk torkade smulade limeblad.
 
Sätt ugnen på 150°C. Krydda laxen med salt och peppar. Lägg den på en bakplåtsklädd plåt/ugnsform.
Fördela 1 dl av glazen över laxen och ställ in laxen mitt i ugnen, ca 20-25 min.
Rosta sesamfrön och cashewnötter i en het torr stekpanna.  
Skär en lime och en chili i tunna skivor.
Skär broccolin i buketter. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten i ca 3 min. Blanda med finrivet skal av 1 lime och 1 msk olivolja.
Ta ut laxen, garnera med lime, chili, koriander, frön och nötter.
Servera med broccoli och ris och resten av glazen som sås.
 
 
 
1 Caroline:

skriven

Vilken bra idé, för det är ju verkligen lätt att fastna i gamla maträtter. Man kanske skulle göra sig ett försök att ta efter.
Lät väldigt gott med laxen!

2 Caroline:

skriven

Vilken bra idé, för det är ju verkligen lätt att fastna i gamla maträtter. Man kanske skulle göra sig ett försök att ta efter.
Lät väldigt gott med laxen!

3 Eva Trillian:

skriven

Det där skulle vara helgmat hos oss :) Ska nog testa det framöver.
Vardagar = matlådor!

4 Violen på Brandholmen:

skriven

Ser gott ut och läser genast receptet! Den här rätten ska jag prova, känns riktigt inspirerande. Lätt att fastna i det gamla och välkända!
Ha en bra dag!

5 Paula i pörtet:

skriven

Det lät toppengott, äter lax i princip varje vecka. Den glazen ska testas, absolut. Jag strör ofta lite mandelspån över, gör ju bara en portion åt gången, brukar köpa en hel laxsida när det är bra pris, sedan bita i lagom portionsfileer o in i frysen. Tack för tipset!

6 Nett:

skriven

Så gott dte lät, kul med nya recept, vi hade ett nytt recept till nyår och den skall jag redan laga till på Lördag för då kommer mina äldsta hem :)

7 Hanna:

skriven

Vad gott det ser ut och lax som är så smarrigt. Kanske något jag skulle bjuda föräldrarna på någon helg :-)

8 Nett:

skriven

Det där lät inte dumt alls, får ta och testa det nån dag :)

Kommentera här: