Viktigt att minnas

Under vår München-resa gjorde vi en utflykt till Dachau, fick åka först tåg och sen buss för att ta oss dit. Dachau var Tysklands första koncentrationsläger och startade redan 1933, flera år innan kriget.
 
Ett väldigt stort område, det här är bara en liten del av det. Bara grunderna kvar av alla baracker som de bodde i.
 
Två baracker har de återskapat.
 
Våningssängar i lång rader.
 
Här fick man inte vara blyg.
 
Ett litet dike, massa taggtråd och sen en flod på utsidan. Inte det lättaste att rymma iväg.
 
Många olika kyrkor och kapell inom området.
 
Många intryck att smälta medan vi vandrade omkring.
 
Längst till höger ser man den delen som är öppen idag, där alla baracker stod och byggnaderna för personalen. Vi tyckte det var hur stort som helst. Och då var det bara en pytteliten del av det totala området. De hade egna skolor och sjukhus mm.
 
Tänk på hur vi dog här, säger skylten. Ja det är svårt att låta bli... Blev väldigt illa berörd.
 
Här blev det för mycket för mig. Då gick jag ut och grät en stund... En kombination av tankar på det som hände just där och på min syster...
 
Ett fruktansvärt konstverk som också gjorde mig väldigt illa till mods.
 
Ja vi var alla väldigt tagna av denna upplevelse. Inget roligt besök direkt, men ändå så viktigt tycker jag. Viktigt att vi minns, att vi tänker på dem som utsattes för detta elände. Det är ju trots allt inte så länge sen. Tänk att det finns de som förnekar att det har hänt... Efter bara några timmars omkringvandrande där känner jag att jag alltid kommer minnas denna dag. Hur ska det då kännas för de som faktiskt hölls fångna där?
 
 
1 KajsaLisa:

skriven

Ärligt talat så skulle jag vilja se det där även om jag som du skulle tycka det var jobbigt.

2 kiki freese:

skriven

För att förstå behövs dessa besök göras. Viktiga minnesmärken som ska beröra.
Bra inlägg
/Kiki

3 Gemsofmylife:

skriven

Tror Alla borde besöka platsen, då den för med sig känslan av det fruktansvärda som hände där :(
Blir ledsen när jag ser bilderna, då tankar kommer på en föreläsning jag var på med en man med siffror (som dom alla hade) inristade i armen hans berättelse gjorde att jag grät hela tiden !!
Och hur folk kan påstå att det inte har hänt är sjukt!
Ta hand om dig finaste och ha en alldeles underbar Fredag
KRAM
Sanna

4 Violen på Brandholmen:

skriven

Något man inte går oberörd förbi! Vi var på ett fasansfullt fängelse från Pol Pot-tiden i Kambodja, svårt att förstå att det kan finnas så mycket ondska.

5 Anni:

skriven

Visst är det viktigt, oerhört viktigt! Jag blev väldigt berörd av allt jag såg i Berlin och då såg jag "bara" hur öst och väst haft det efter kriget - inte något koncentrations- eller arbetsläger. Undrar om filmen Pojken i randig pyjamas är inspelad vid Dachau, tycker att dina bilder påminner om den. En mycket stark och bra film.

6 BP:

skriven

Ja, det är mycket, mycket viktigt att inte glömma och hoppas att det aldrig, aldrig kommer att hända igen. Men med tanke på vad som hände på Balkan och i Rwanda kan man ju undra om människor någonsin lär sig av sina förfäders hemska händelser.

Har faktiskt aldrig varit där, men vet av personer som varit där att det var ännu hemskare att besöka Dachau innan det renoverades för några år sedan. Då fanns ju alla baracker kvar, sedan revs de och två byggdes upp igen.

7 Freja:

skriven

Ett viktigt minnesmärke, där jag nog skulle må väldigt dålig. Men det behöver vi påminna oss om, inte minst med det som händer i världen just nu.

8 Eva Trillian:

skriven

Så väldigt viktigt att det får stå kvar och berätta om det vi inte får glömma!

9 Annette:

skriven

Usch, så hemskt... :(
Men jag tror att man måste tvinga sig att ta till sig det hemska som hänt i världen, så att det inte händer igen. Det känns så ofattbart att det kunde hända. Och att områdena var så stora, det blir på något sätt ännu mer verkligt då. Och ofattbart, som sagt. Och att det fanns skolor. När man hade den hemska människosyn man hade. Hur tänkte de där? Det måste jag faktiskt läsa på om. Tack för ett viktigt inlägg, och hoppas att du får en fin dag!

10 HelenTh:

skriven

Det är så viktigt att minnas och något vi måste förmedla till våra barn så att det aldrig glöms bort.

11 Ingrid:

skriven

Har besökt ett koncentrationsläger i norra Polen för många år sedan, det satte väldiga spår. Man var förberedd att det skulle bli jobbigt, men svårt att veta innan hur jobbigt.
Kram

12 Lottisen:

skriven

Kan tänka mig att ett besök där väcker starka känslor. Jobbigt att besöka men sà viktigt att minnas.

13 Helena:

skriven

Tack för dina rara ord hos mig. <3 Jag har också varit lite bloggtrött. Lät bloggen vara en vecka. Stilla ro.
Det är verkligen viktigt att minnas. Jag har besökt som turist Bergen Belsen en gång. Det var ett starkt besök som jag minns med mörkt sinne.
Kram och fin fjärde advent.

14 Ditte:

skriven

Viktigt att vi minns, reagerar och ser. I Auschwitz- Birkenau finns mycket bevarat som många kvarter med bostäder, tortyrkammare, avklippt hår, liksom ugnar, gasduschar, krematorier och mycket annat. Lägren är uppbyggda på liknande sätt och ugnarna verkar vara identiska.
Inga inga kapell/kyrkor finns i Auschwitz- Birkenau-
Men skylten vid entrén fanns nog vid samtliga läger.
Och må vi aldrig glömma...

Kommentera här: