Tacksam för en fantastisk weekend

I torsdags morse åkte vi till München med ett annat par. Tyskland är specilalister på julmarknader och julskyltning så vill man känna lite julstämning så hör innan jul är det verkligen rätt land att åka till. Både jag och min vän Anna som vi åkte med har varit au-pair i Tyskland och Anna bodde desutom i München under sin högskoleutbildning. Själv hade jag aldrig varit just i denna stad. Tacksam att jag fick se denna fina stad och uppleva en fantastisk weekend!
 
 
Gott om ställen med mat och dryck. Här provar vi på lite olika sorters Glühwein och varm punch.
 
 
Krubbor finns överallt och de hade en helt egen julmarkand bara för krubb-figurer.
 
I detta kyrktorn fick man klättra upp, till den lilla avsatsen under den översta klockan.
 
308 smala trappsteg, gick inte att mötas i själva trappan, utan bara på avsatserna. Tacksam att jag inte fick mer ont i knänen än jag fick. Lite svullen och öm blev jag.
 
Väl uppe kunde vi kika ner på Marienplatz och det enorma rådhuset.
 
Varje dag kl. 11 och kl. 12 är det ett väldigt maffigt klockspel i tornet på rådhuset. Medans klockorna spelar en fantastisk melodi rör sig dessa figurer dansande fram. Tacksam att jag fick uppleva detta skådespel!
 
Julpynt såldes i var och vartannat stånd. Jag köpte en kula och två kottar i glas och är väldigt tacksam att de höll i resväskan hem.
 
I en annan del av staden låg Viktualienmarkt där det mest var mat och blommor.
 
 
Dessa var fantastiska! Fruktspett doppade i choklad. Jag tog jordgubbar i vit choklad, mums!!!
 
Tacksam att kunna sitta utomhus och fika i december!
 
Går jättebra att göra om ett helt hus till adventskalender!
 
Hofbräuhaus är en stor berömd ölhall. Lite för stor för att vara mysig men en upplevelse att ha varit där.
 
Fanns en musikhörna men musiken hördes ändå över hela salen.
 
Fanns ett tiotal reserverade bord för de gamla stamgästerna.
 
Man behövde inte vara oroilg att man hade långt till mat och dryck :)
 
Är också tacksam att trots migrän varenda dag under resan var den inte värre än att jag kunde ta en tablett och orka följa med de andra ut.
Tacksam för väldigt trevligt sällskap.
Tacksam att det inte blåste ännu värre så planet blev inställt.
Tacksam att hus och trädgård hemma klarade sig utan skador under Helgas framfart. En sönderblåst dynlåda bara. Många som fick betydligt värre skador än så.
Eftersom vi även besökte ett koncentrationsläger blev det många starka intryck därifrån och jag är otroligt tacksam för att leva i Sverige och kunna vara fri, göra mina egna val om var jag vill bo, vad jag vill arbeta med osv. Att få leva under humanitära förhållanden.
 
Detta blev ett kombo-inlägg till
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Marina:

skriven

oj så fina bilder. det är skönt med en resa ibland.

2 Anne-Mari:

skriven

For ein spennande tur du har hatt til
storbyen.
Mangt og mykje fint for både auge og smak.

Fin adventstid.

3 Lotta:

skriven

Åhh, så skoj med en liten weekendtripp, tack för att du delar, nu blev jag väldigt sugen på att åka någonstans!

4 Helena:

skriven

Åh så trevligt. De tyska julmarknader har jag hört ska vara riktigt trevliga. Så mycket att glädjas och njuta av. :-)

5 Gemsofmylife:

skriven

Härliga Bilder och så mycket bra att vara tacksam över !
Munchen är verkligen en härlig stad, varit där ett per ggr då jag hade vänner som arbetade där :)
Jag hoppas att du får en alldeles fantastisk start på nya veckan och att du slipper migrän och tabletter…
Kramisar
Sanna

6 Violen på Brandholmen:

skriven

Vilken innehållsrik och trevlig weekend! Har vänner som åker till Tyskland på julmarknad varje år så det måste vara något speciell. Väldigt fin bildserie du har lagt ut! Tack för den!
Ha det gott!

7 cissi:

skriven

Förstår att du är tacksam för den helgen! Det var roligt att få se alla fina bilder du tagit!
Ha en fin vecka!

8 kolonilotta :

skriven

Men oj så mycket fint att titta på och gott att äta och dricka.
Allt ser verkligen så där underbart juligt ut! :)
Du verkar ha hamnat i en dålig period med din bökiga migrän som vägrar ge med sig. Måste vara både jobbigt och energikrävande! :(
Men skönt att det inte blev jobbigare än att det räckte med tabletter så att du kunde hänga med på allt roligt.
Det är jag tacksam för! :)
Ha en fortsatt jätte fin vecka.
Varm kram till dig! ❤

9 Eva Trillian:

skriven

Ett väldigt trevligt kombo-inlägg :)
Det där klockspelet har man ju hört talas om - perfekt att få se det i samband med trevlig julmarknad :) en idé jag tar med mig!
Önskar dig en fortsatt skön vecka med julkänslan kvar från marknaden :)

10 Carina:

skriven

Jättefina bilder och det ser verkligen ut som om de kan hålla en julmarknad i hög klass. Så skönt att det finns läkemedel som lindrar och gör det möjligt till en någorlunda dräglig tillvaro. kram

11 BP:

skriven

Vilken fantastisk bildkavalkad från en stad där jag bott i nästan sju år. Snacka om "walking Memory Lane" här för mig. Å allt verkar vara sig lik där, så jag hade absolut inga problem att känna igen mig.
Tack Mia för den runtvandringen:-)

1 000 tack för att du skyltade med dessa toppen bilder. Stort tack för länken också:-)

12 Maria:

skriven

Oj vad många härliga bilder!! Nu behöver jag inte åka på någon julmarknad i år - känns ju som om jag redan varit där!!
Kram

13 Anonym:

skriven

Bra kombonera!😊Någon gång kanske man kan stå och sälja skandinaviskt konsthantverk där i deutscland. Mysig resa synd bara på migränen, stackare./ kiki

14 ByJuliaP:

skriven

Ser underbart ut

15 Anemonen:

skriven

Fantastiskt är det i detta grannland vid juletid. Jag kan inte annat än hålla med dig. De vet hur en jul skall hållas. Gudomligt mycket gotter och julpynt. Nu längtar jag igen dit för nu var det ett tag sedan jag upplevde det. Tack för vi fick hänga med.

16 Freja:

skriven

Så mycket gott och fint!

17 Ruth | HungryHeart.se:

skriven

Vad roligt med München! Jag är själv germanofil och älskar att åka till Tyskland.
En parentes: när jag såg bilden på fruktspetten så blev det något galet med perspektivet på något vis i hjärnan min. Godsakerna såg ut att vara stora som baguetter vid första anblicken och jag tänkte att det var precis i min smak! =D

18 Susjos:

skriven

Vilken härlig helg ni ser ut att ha haft! Mycket påminner om min resa till Berlin förra året i december,likadan julmarknader och varm glögg i glas! Min man pratar sig gärna varm om detta ölhus i Munchen, jag hoppas jag också får komma dit en dag! Kram

19 KajsaLisa:

skriven

Jag har alltid varit skeptisk till att åka till Tyskland på Julmarknad, men dina bilder har fått mig att tänka annorlunda. Häftigt.

20 Karin:

skriven

Vilken fin och mysig resa! Många minnen därifrån förstår jag!
Kram i adventstid!
Karin

21 HelenTh:

skriven

Väldigt fina bilder från en riktig "julstad". Jag älskar jul så jag kanske måste åka dit nästa år.
Hoppas resten av din vecka blir riktigt bra!

22 Kerstins foto:

skriven

Åh vilka fina bilder från din resa. Så synd bara att migränen ska stöka till det, för man vill ju vara på topp när man är ute på resa. Men du verkar ju ha haft nöje av resan i alla fall. Skönt det.
Ha det gott!

23 Trädgård På Djupet:

skriven

Julmarknad i Tyskland ja, nåt aldeles fantastiskt! Bodde utanför Lybeck ett år och den julmarknaden var också fantastisk!

24 Anni:

skriven

Det här har jag ju inte sett, vilken trevlig resa ni gjorde (med allvar dessutom). Så tråkigt med migränen men tur att du klarade att hålla dig uppe ändå. Länge sedan jag var i München, men det blir nog ett besök i sommar!

Kommentera här: